Kommer handla om att laga mat ute. Mer fokus på god men enkel matlagning, råd och tips vad man kan ta med sig. Jag är mest ute med min familj och därför är maten anpassade för att vara ute och kunna njuta tillsammans.

Tycker om att tillbringa min lediga tid ute, främst tillsammans med min familj. Vandra, åka skidor, cykla i skogen eller paddla kajak. Har också ett stort matintresse och tycker om att laga mat med riktiga råvaror både hemma och ute på turer.

Användarnamn: Kabis

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Utförsåkning, Resor

2013:
Mars, April, Maj, Juni, Juli

Favoritlunchen!

Dags för lite matbloggande igen! I dagsläget så har vi så smått börjat planera sommarens fjällvandring och även funderat lite på vad vi ska äta, men det är bara i planeringsfasen!

Tänkte däremot räkna upp några enkla luncher som vi gärna äter när vi är ute och kan ta med oss mer än torkad mat. När vi paddlar kajak, är ute en helg eller när vi är ute och semestrar med bilen. De senaste två somrarna har vi "bil-campat" genom Norge (för två år sedan) och Schweiz (förra året), Vi har bilat runt till olika ställen där vi campat, bestigit berg, vandrat och samtidigt försökt att ha med oss bra och enkel mat som man kan göra längs vägen (varken Norge eller Schweiz är ju direkt "billiga" länder men otroligt vackert!!)

Sista dagen till gamla Lapplägret

Sista dagen och vi tog lite sovmorgon men sedan samlades alla för att åka skidor till det gamla Lapplägret.

Veckans höjdpunkt!

Detta året så skulle äntligen vår längtade Rundhögdatur bli av! I ett par år har vi varit tvungna att vända pga för mycket vind och vissa år har det blåst så mycket att vi inte ens åkt dit. Känns som att det alltid började blåsa i slutet av våra veckor i Grövelsjön. Förra året fick vi ta en kortare variant pga för lite snö men i år stämde allt - det var vindstilla, soligt och mycket snö!

Vi samlades lite extra tidigt för att vi skulle ta bilarna och lasta på pulkorna på släpet och sedan åka ca 15 min in i Norge. Vid halv elva var vi redo att börja vår tur. Alla hade kommit fram, parkerat bilar, lyft ur pulkor, tagit fram skidorna och gjort sig klara för en underbar dag i de norska fjällen!

Dags för lite lek!

Torsdagen blev en vilodag där de äldsta barnen (14 år) hade planerat en kombinerad skattjakt och hinderbana med ledtrådar till alla andra barn mellan 4-12 år. Kul att se hur de stora fixade och hur roligt alla hade.

Valdalsbygget

Idag åkte de större barnen från 11-15 år upp till den svenska sidan och gick till Blåkläppen och Fosksjökläppenmed två guider för att uppleva egna äventyr utan föräldrar.

Vi andra tog bilarna bort mot Valdalsbygget och fick en härlig tur i fina spår fram till Valdalsbygget (ca 2,2 km). Valdalsbygget består av ett par gamla fäbodar där man försöker valla fjällkor under sommaren och där det är fint att rasta på vintern.