Kommer handla om att laga mat ute. Mer fokus på god men enkel matlagning, råd och tips vad man kan ta med sig. Jag är mest ute med min familj och därför är maten anpassade för att vara ute och kunna njuta tillsammans.

Tycker om att tillbringa min lediga tid ute, främst tillsammans med min familj. Vandra, åka skidor, cykla i skogen eller paddla kajak. Har också ett stort matintresse och tycker om att laga mat med riktiga råvaror både hemma och ute på turer.

Användarnamn: Kabis

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Utförsåkning, Resor

2013:
Mars, April, Maj, Juni, Juli

Dags för lite lek!

Torsdagen blev en vilodag där de äldsta barnen (14 år) hade planerat en kombinerad skattjakt och hinderbana med ledtrådar till alla andra barn mellan 4-12 år. Kul att se hur de stora fixade och hur roligt alla hade.

Första gruppen får lite instruktioner

De minsta var en egen grupp och fick lite enklare ledtråd

Den tredje gruppen fick också sina instruktioner och sen var det full fart på alla grupper

Under tiden så förbereddes för kvällen och nattens aktivitet....

Oops, det är inte alltid lätt att stå på skidor!

Har ni träffat de sista trollen på Trollstigen? Stig och Slut!

Skattjakten avslutades med hinderbana

Föräldrarna kunde under förmiddagen ta sig en egen tur eller kanske en fika på stationen....

Efter lunch så var det lek i backen. Det finns en liten knapplift bredvid fjällstationen som passar sig utmärkt för lite enklare skidåkning, pulkaåkning eller kanske lite telemark- eller snowboardträning. Många föräldrar grävde ner sig en i en grop och njöt av solen. Frampå eftermiddagen så serverades nygräddade pannkakor med grädde och sylt. Inte helt lätt att grädda pannkakor i Trangiaköken men det går, även om det inte alltid blir så fina pannkakor! Men smaken är ju det som räknas.

Pulkarace

Upp igen med pulkorna! Samtidig som en del åker snowboard.

Telemarkträning

Här steks det pannkakor!

På kvällen var det dags för övernattning ute och i år var det lite kallare än vanligt! Vi hade först en gemensam middag ute och satt kring elden och myste. Sedan så la sig de lite mindre barnen (11-12 år) i stationens kåta samtidigt som de stora barnen hade rest ett par tält för att sova i. Temperaturen kröp ner mot -13 grader men alla klarade kylan riktigt bra. Det är viktigt att ha bra sovsäckar och så hade alla dubbla liggunderlag. För en del barn är det första gången de sover i tält och att då göra det på vintern gör att upplevelsen blir ännu större.

Här sov våra 11-12 åringar. Lite mysigt men kallt....

Renskav med pitabröd till middag

Väntar på att få hugga in!

Lite grönsaker till.

Det börjar skymma och det är skönt med värmen från elden.

2013-04-10 15:51   ulindh
Det ser verkligen härligt ut!

Dagsturer kajak

Denna veckan har ju bjudit på riktigt skönt väder och eftersom vi är lediga och tänkte oss att göra lite utflykter på hemmaplan så har vi bl a varit ute och paddlat kajak i två dagar (olika turer).

Hyrde i söndags kajaker på Marstrand och stack ut mot Ängholmen (en bra ö om man vill tälta) och paddlade runt lite och njöt av det härliga vädret. Bra kajaker, god mat och trevligt sällskap - kan det bli bättre!

Något snabb och gott innan maten

När vi är ute och ska övernatta i tält så blir det ofta så att när man väl hittat en tältplats och fått upp tältet så är alla ganska hungriga. Vi brukar alltid starta med något att äta innan vi sätter igång med själva middagen.

Alla har väl sina favoriter på vad man brukar plocka fram. I vår packning så har vi två stora favoriter och det är popcorn eller quesadillas. Båda sakerna går fort att fixa med vårt trangiakök (med gasol). Allra snabbast är ju annars att ta fram lite olika nötter.

Via ferrata - tips inför sommaren!

Förra sommaren semestrade vi i Schweiz, ett otroligt vackert land och fullt med vackra berg!

En semesteraktivitet som vi lovat barnen (och oss själva!) var att klättra Via ferrata när vi kom ner till Alperna. Vi testade det första gången för 4-5 år sedan på Skuleberget vid Höga Kusten och tyckte det var jätteroligt och lagom spännande för barnen.