Kommer handla om att laga mat ute. Mer fokus på god men enkel matlagning, råd och tips vad man kan ta med sig. Jag är mest ute med min familj och därför är maten anpassade för att vara ute och kunna njuta tillsammans.

Tycker om att tillbringa min lediga tid ute, främst tillsammans med min familj. Vandra, åka skidor, cykla i skogen eller paddla kajak. Har också ett stort matintresse och tycker om att laga mat med riktiga råvaror både hemma och ute på turer.

Användarnamn: Kabis

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Utförsåkning, Resor

2013:
Mars, April, Maj, Juni, Juli

Dagsturer kajak

Denna veckan har ju bjudit på riktigt skönt väder och eftersom vi är lediga och tänkte oss att göra lite utflykter på hemmaplan så har vi bl a varit ute och paddlat kajak i två dagar (olika turer).

Hyrde i söndags kajaker på Marstrand och stack ut mot Ängholmen (en bra ö om man vill tälta) och paddlade runt lite och njöt av det härliga vädret. Bra kajaker, god mat och trevligt sällskap - kan det bli bättre!

Idag tog vi båten ut från Saltholmen till Styrsö och hyrde kajaker för hela famlijen (en dubbel kajak och två enmanskajaker). Lite lugnare vatten (inte så mycket semestrande motorbåtar som dundrar förbi) än runt Marstrand och starkare sol. Paddlade ner mot Lökholmen som var en trevlig ö.

Åt en god lunch (men enkel!) bestående av kyckling, potatissallad och grönsaker. Avslutade med vattenmelon och efter att solat och badat en stund blev det lite gott kaffe.

På vägen hem blev det glasstopp på Donsö!

Tjejerna var också nöjda, de paddlade halva dagen i en egen kajak och halva dagen med mig eller min man i dubbelkajaken..

En härlig dag att minnas när det blir vinter igen!

2013-07-18 13:37   fowwe
Härliga havsbilder för mig att se som de senaste åren mest varit landkrabba. En kajak är något jag så småningom skulle vilja ha. Men det blir problem att få in den i lägenheten. Jag har sett att det finns delbara.

Svar 2013-07-23 15:17   Karin Bistedt
Tack! Ja, visst är det något speciellt med havet - men jag skulle nog inte rekommendera en delbar kajak... :)

Något snabb och gott innan maten

När vi är ute och ska övernatta i tält så blir det ofta så att när man väl hittat en tältplats och fått upp tältet så är alla ganska hungriga. Vi brukar alltid starta med något att äta innan vi sätter igång med själva middagen.

Alla har väl sina favoriter på vad man brukar plocka fram. I vår packning så har vi två stora favoriter och det är popcorn eller quesadillas. Båda sakerna går fort att fixa med vårt trangiakök (med gasol). Allra snabbast är ju annars att ta fram lite olika nötter.

Via ferrata - tips inför sommaren!

Förra sommaren semestrade vi i Schweiz, ett otroligt vackert land och fullt med vackra berg!

En semesteraktivitet som vi lovat barnen (och oss själva!) var att klättra Via ferrata när vi kom ner till Alperna. Vi testade det första gången för 4-5 år sedan på Skuleberget vid Höga Kusten och tyckte det var jätteroligt och lagom spännande för barnen.

Gott efter maten

När man har med barn ute på vandring så gäller det att inte glömma efterätten på kvällen! Tycker i och för sig också att det är gott med något efter maten men för min del räcker det med en bit choklad och kaffe!

Hade en liten diskussion hemma om vad vi ska ha med oss för efterrätter på fjällvandringen i sommar. Vi får med oss vår yngsta dotter på 11 år på vandringen, så det gäller ju att göra henne nöjd :-)