Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Vindkraftspark i Kilsbergen

Häromdagen läste jag en fasansfull artikel i NA. Stena Renewable vill bygga en vindkraftspark i Kilsbergen. För att övertyga politiker i Lekeberg om miljönyttan bjöd man på en lobbyingresa till Saxberget utanför Ludvika. Där står en av Sveriges största vindkraftssatsning som stod färdig för ett par år sedan.

Kommunalrådet Henrik Hult (C) tyckte att anläggningen i Ludvika var väldigt trevlig med ökad tillgänglighet när fler vägar anlades. Han konstaterar också att det visserligen blir ett ingrepp i vår orörda natur, men att byggnationen kan göras så skonsamt som möjligt. Kjell Edlund (S) tyckte att anläggningen låg jättefint med ett friluftsområde mitt i. Vindkraftverken syns när de är nybyggda, sedan växer skogen upp. Han tycker inte att de är fula.

Jag är ingen motståndare till vindkraft, utan tvärt om. Jag tycker att det är ett bra sätt att ta tillvara naturens resurser. Men utbyggnaden ska ske inom rimliga gränser. Att anlägga en vindkraftspark mitt i orörd natur är helt fel. Det finns stora åkrar och fält som troligtvis är bättre lämpade för detta ändamål. Om politikerna värnar om människan och miljön så ska man inte ge tillstånd till den planerade vindkraftsparken.

Att snöra på sig kängorna, och bege sig upp i tyst och orörd natur är livskvalitet. Vi som bor i mellersta- och södra Sverige har snart inte så mycket orörd natur att besöka. Varenda kvadratmeter exploateras, och vi dränks i ljud från motorvägar och vindkraftverk. Vari ligger tjusningen att slå upp sitt tält i bruset från ett vindkraftverk?

Till min blogg

2010-06-06 11:58   thegedd
Ja, vad ska man säga. Är ju ofta däruppe och traskar. Det beror ju (också) lite på vart de eventuellt tänker bygga. Det finns ju faktiskt domäner där det inte finns så mycket "aktivitet". Men tänk om de tänkt bygga (exempelvis) i närheten av sjön Göljan/Trolldalen/Falkasjön, skulle se mycket konstigt ut - rent förskräckligt. Men helst att de inte bygger alls, helt klart.

2010-06-06 19:42   Anders_sthlm
Usch för dessa hemska vindsnurror som slås upp rakt upp och ned i naturen hit och dit utan hänsyn till naturvärden. Nu ska tydligen de trollska och vackra Kilsbergen förstöras dom med. Samtidigt står flinande politiker och hyllar dom.

2010-06-06 19:52   brigas
Politiker.de väls för att ta beslut åt oss alla andra.
Med risk att jag får på skallen efter denna generalisering:en majoritet av de som är politiker har dålig kondis,motionerar inte,vistas inte i naturen regelbundet,röker och dricker mer än genomsnittet,och har inte vare sej hög utbildning eller höga betyg...I alla fall på kommunal nivå.
Nå,alla är ju inte såna som jag skrev nyss.

Svar 2010-06-07 01:17   mathog
radda-lekeberg.se är en del av Nätverket mot Industriell Vindkraft i Lekeberg. Där kan man få info om hur man kan hjälpa till att stoppa etableringen av vindkraftsparken. Även stödja genom att bli anhängare till en Facebook grupp... om man nu har det.

Hem ljuva hem

Så har veckan på Bergslagsleden gått till sin ända. Jag kom hem igår kväll efter att i regn forcerat den sista milen mellan Lillsjön och Sixtorp på etapp 12. Fast veckan har varit bra. Har övernattat i både tält och vindskydd. Dessutom har jag insett att lagom är bäst. Inte vandra för långt på en dag. Det slår tillbaka i ömma fötter :) Även praktisk utrustning som hade varit bra att ha. Fast så är jag nybörjare också.

Radiosänd friluftslunch

I förra veckan fick jag ett annorlunda telefonsamtal. Det var Matilda Martinsson från radioprogrammet Boulevard i P4 som ringde och undrade om jag och min familj ville ha med en radioreporter på en av våra friluftsluncher. Hon hade läst om vår nystartade grej med att åka ut till vindskydd och laga mat.

Maten är färdig

Med ingen erfarenhet av att planera och förbereda torkad mat för en längre vandring så har jag lagt mycket tid till att studera hur andra planerar sin mat. Jag hittade Tilltopps som är en sida med allt inom fjällvandring i Norge och Sverige. Och äntligen har jag förberett all den mat som går åt för en vecka på Bergslagsleden.