Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

På skidtur

Med 20 grader kallt på lördagsmorgonen satte jag mig huttrande i bilen för att köra dottern till simskolan. Efter simskolan skulle hon gå på kalas, och jag upp till Ånnaboda för att åka skidor.

Efter simskolan bar det hemåt för att klä sig i många lager kläder och koka kaffe. Skidorna har jag vallat med sån där tejpvalla +5/-20 så de lär klara 30 mil utan omvallning. Min skidkompis var lite skeptisk till kylan, men det fick gå ändå.

Härlig vinterbild från Kilsbergsspåret

Väl ute kändes kylan bita i ansiktet fast vi hade ändå några underbara timmar ute i spåret. Det var lite soldis, men annars en gnistrande vinterdag. Vid första vindskyddet på norra sidan om stora Gårdsjön tog vi fikapaus. Med solen i ansiktet spanade vi ut över den snötäckta sjön och njöt av livet.

Jag är väl inte den mest vältränade skidlöparen, men lyckades flåsa mig fram i 14 km. Alltså den fina 1 km långa nedförsbacken som blev en lika lång uppförsbacke på hemvägen. Den är inte att leka med :)

2010-01-31 10:01   BrittMarie
Ser härligt ut, visst är det en underbar vinter! Gott att ha varmt kaffe att värma sig med när det är så kallt

Svar 2010-02-01 09:10   mathog
Helt underbart!

2010-01-31 10:39   Dager
Låter som en härlig tur. Jag måste nog skaffa mig ett par skidor.

Svar 2010-02-01 09:09   mathog
Ja det tycker jag! Du kommer att ha glädje av skidorna i många år framöver. Du har ju dessutom supernära till skidspåren.

2010-01-31 17:06   Öhrnell
Fördelen med kylan är ju att den ofta sammanfaller med riktigt strålande vackert väder. Det låter som en härlig skidtur - kanske rentav genomförbar för ett otränat blåbär som jag. Härlig bild!

Svar 2010-02-01 09:07   mathog
Jag har inte heller något vidare flås, men det går bra ändå.

Hem ljuva hem

Så har veckan på Bergslagsleden gått till sin ända. Jag kom hem igår kväll efter att i regn forcerat den sista milen mellan Lillsjön och Sixtorp på etapp 12. Fast veckan har varit bra. Har övernattat i både tält och vindskydd. Dessutom har jag insett att lagom är bäst. Inte vandra för långt på en dag. Det slår tillbaka i ömma fötter :) Även praktisk utrustning som hade varit bra att ha. Fast så är jag nybörjare också.

Radiosänd friluftslunch

I förra veckan fick jag ett annorlunda telefonsamtal. Det var Matilda Martinsson från radioprogrammet Boulevard i P4 som ringde och undrade om jag och min familj ville ha med en radioreporter på en av våra friluftsluncher. Hon hade läst om vår nystartade grej med att åka ut till vindskydd och laga mat.

Maten är färdig

Med ingen erfarenhet av att planera och förbereda torkad mat för en längre vandring så har jag lagt mycket tid till att studera hur andra planerar sin mat. Jag hittade Tilltopps som är en sida med allt inom fjällvandring i Norge och Sverige. Och äntligen har jag förberett all den mat som går åt för en vecka på Bergslagsleden.