Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Utflykt till Tomasboda

Idag åkte hela familjen på utflykt. Frugan menade att jag som varit på som många platser och letat geocacher borde väl ha hittat åtminstone en mysig plats dit vi kunde åka. Och jag har upptäckt många fina platser lämpliga för familjeutflykt. Valet föll på Tomasboda uppe i Kilsbergen. Det är en helt underbar plats med utsikt över närkeslätten, och dessutom hade jag en ologgad cache liggande mellan Tomasboda och Blankhult :)

Undkom med blotta förskräckelsen

Idag fick jag vara med om något annorlunda när jag skulle vandra min rundslinga i södra Ekoparken uppe i Kilsbergen. Jag hade nyss passerat klapperstensfältet vid Göljestigen, och skulle ta klivet upp på bron över bäcken. Jag hejdade mig då jag fick syn på en Tjäder. Jag har hört talas om att Tjädrar kan vara aggressiva. Fågeln fick syn på mig och närmade sig sakta. Jag zoomade in och fick fina bilder. Jag insåg att Tjädern troligtvis inte skulle släppa förbi mig så jag beslutade att gå rundslingan i motsatt riktning och ge fågeln sin tid på rastplatsen.

Livet som föräldraledig

Just nu är hemma på föräldraledighet, och vad passar bättre en solig vårdag än att utöva lite geocaching. Edvin följer gärna med, men han kan bli lite otålig. Ute på promenad är det bästa som finns, men när jag rullar in på de mest konstiga ställen för att leta geocacher då måste det gå fort. Det blir inte många minuter på varje ställe.