Om att förbereda och träna upp mig till tidigare goda fysik & mentalitet. Läsåret 09/10 pluggar jag Fjällsäkerhet och ledarskap vid Älvdalens utbildningscenter

Varit naturintresserad sedan barnsben. Nu flitig arrangör av egna turer och mycket aktiv filuftsare. Bästa vän och trogen följeslagare är blandrashunden Kaspar. Erfarenhet från svenska/norska fjällen sommar och vinter. Talar norska.
ny profilbild från 080825.

Användarnamn: POA9

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Navigering, Paddling, Foto, Segling, Utförsåkning, Aktiv fotograf.

Snösmältning och översvämning!

Efter en seg och snöfattig vinter blev det äntligen lite vitt i skåne också. Snön kom inte för att stanna denna gång utan, enligt mig, mer som en symbolisk handling. Det måste snöa för att kunna töa! Snösmältning kännetecknar våren, och snösmältning blev det med besked.

Magnus, Kaspar och jag gjorde en dagstur i Skäralid. Nere i dalgången drog det en skön varm vind längs branterna. På solsidan smälte isen så vi för blotta ögat kunde se den minska. Skärån översvämmades snabbt och steg långt över gångstigen så vi fick kryssa fram.

På väg upp mot toppen, (Kopparhatten), blåste i stället en isande nordanvind som påminde oss om "aprilvädrets" nyckfullhet den 30:e mars. Där stannade vi inte länge utan fortsatte direkt ner mot Skärdammen som var vandringens slutmål.

Jag med kameran beredd, fångat av Magnus B Andersson

Kaspar vinterlek video

En första film...

En dags snö!

"Och när jag vaknade var hela världen vit..."

Inte hela världen och inte helt vit men ändå. Ett tunt lager snö hade fallit under natten och med tanke på den bristvaran, (snön alltså) tog vi snabbt varsin leverpastejmacka, Kaspar och jag och skyndade oss ut.

Canon IXUS 950 IS. 35 mm Vidvinkel. Konverterad till svartvitt i Photoshop.