Om att förbereda och träna upp mig till tidigare goda fysik & mentalitet. Läsåret 09/10 pluggar jag Fjällsäkerhet och ledarskap vid Älvdalens utbildningscenter

Varit naturintresserad sedan barnsben. Nu flitig arrangör av egna turer och mycket aktiv filuftsare. Bästa vän och trogen följeslagare är blandrashunden Kaspar. Erfarenhet från svenska/norska fjällen sommar och vinter. Talar norska.
ny profilbild från 080825.

Användarnamn: POA9

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Navigering, Paddling, Foto, Segling, Utförsåkning, Aktiv fotograf.

Extra allt

Kick off i stugan 5-6 januari   -under redigering-

När vi syskon var samlade för julfirande bestämde vi oss för att någon gång arrangera ett gemensamt läger med övenattning. Trettonhelgen passade bra för då var vi alla lediga. Liten bebis med. Skulle bli en stugtur. Skäralid. Magnus och jag rekognoserat Liagården. Saknar spis
så valet föll på Killahuset. Stormat i flera dagar så hela turen låg i farozonen. Mamma lagt in sitt veto. tuffa syskon.
SMHI utfärdat klass 1 varning för halt väglag pga underkylt regn.
Kaspar ökat 0.5 kilo i vikt.
Extra allt!
Rustad för det värsta. dubbla snöskyfflar. startgas, startkablar och bogserlina. köpte nya fotogenlampor och massa fotogen. 25 liter vatten i dunk. 12.00 ankommer stugan. packar in. går husesyn och gör upp eld. värmer lunch 12.45 risgröt med jordgubbsylt. går en tur 13.30 medan det fortfarande är ljust. bebisen vilar eftermiddag. Föräldrarna går en promenad medan bebisen sover. Ann-Louise och jag gjuter vänskapsljus. smält stearin rinner ut och över Kaspar. Det är helt mörkt när de kommer tillbaka. tänder upp ljus och lyktor i stugan. knivar i sprickor i takbjälkarna. vi lagar middag 17.00 potatis morötter linser lör buljong och stekt falukorv, och diskar.
Regn som fryser till ispansar på allt det träffar. bilarna täckta av is. går en kvällstur. Till kvällen kommer blötsnö i tilltagande mängd så jag bestämmer att bilarna måste flyttas ut till stora vägen för att vi inte skall bli innsnöade. skrapar is 19.00. stekt banan och smält choklad. bebisen nattas för natten. pringleschips och vit glögg. spelar Yatsy så gott det går. alla trötta. avbryter partiet när jag försöker få två femmor och en sexa till att bilda ett tretal. tuff natt för föräldrarna. varm oboy och smörgås till första frukost som vi äter i på stående fot. morgonavlösningen blir att Ann-Louise och jag går en tur till Hjortsprånget 10.30 och tillbaka. Anna-Lena ansluter nyvaknad 11.00 och vi går för att titta till bilarna. därefter gemensam andrafrukost på gröt.  Jag vyssar Elliot till sömns i bärschal 11.40. sover middag
vi packar och börjar lasta ut i bilarna 13.00. städar stugan 13.30. äter en enkel lunch på nyponsoppa. checkar ut. går slingan runt Skärdammen och dricker ur källan 15.30.

Hemnära naturupplevelser v 50-52

större delen av december blev det ingen direkt vandringsträning. Däremot blev det mer av friluftsaktiviteter i närområdet. en tur till Odensjön...

En tur till Gällabjegets naturreservat...