Völkl Gotama

Hallå!
Snart dags för mig att skaffa mig nya skidor. Har mest kollat på K2 world piste, men har inte kunnat sluta snegla på Völkl Gotama. Mest för att den e så himla snygg. Är det någon som vet något om denna eller har någon uppfattning om hur den funkar för telis?

mvh/samuel
 
Gotama!

Tänker jag på Völkl lagg tänker jag på hårda härliga skidor! Nu har de släppt Gotama som är nästan löjligt mjuk. Kan tänka mig att de vill fånga "pocket Rocket" folket, dvs en bred skida som är lättåkt i lössnö och jibbvänlig. Jag har själv inte kört på den men jag kan nästan garantera att den inte är något för höga farter, definitivt inte i pisten! Är du duktig på att åka, spenderar mycket tid i outpisten och vill köra Völkl tycker jag du ska satsa på völkl Explosive, där får du även "Buddah symbolen" du verkar tycka om... (Jag tror de har tagit bort Gandalf motivet och ersatt det med Buddah till i år)
Åker du lite mer pist tycker jag du borde satsa på Völkl G4...
Båda dessa skidor kräver att du åker med fart och har lite kräm i benen!

Lycka till och hoppas du hittar rätt i skiddjungeln!

/Ogillar mjuka skidor
 
Om du inte har tänkt sätta din fot i pisten kan man börja tänka på gotama. Jag prövade dem för slalom i slask, tyckte inte riktigt om dem. Sedan har jag provat völkl G4 (slalom) och de var knallhårda pråmar som var helt döda för varierande åkning, att de skulle passsa pisten är möjligt om väger +130 kg
 
qwert; sa:
Sedan har jag provat völkl G4 (slalom) och de var knallhårda pråmar som var helt döda för varierande åkning, att de skulle passsa pisten är möjligt om väger +130 kg

Har inte en aning om hur du åker men jag tycker du överdriver lite! Man behöver inte alls vara någon tungviktare för att trivas med G4. Med bra teknik och fart är de grymma i pist för att vara så breda.
Tycker inte du borde slakta en så omtyckt skida bara för att du inte kan behärska den.
 
Tills förra säsongen så var jag brädåkare med ambitionen att lära mig telemark. Det gick bra och jag kom över ett par hyrskidor för runt 600 bagis. Ett par gamla K2 escape som var i det närmsta helt slut. Men jag åkte på dom en hel säsong utan att de pajjade, blev riktigt bra dessutom. Men jag har liksom inte så mycket att jämföra med.
Jag provad K2 work stinx men det var som att åka på såpa, bara sladd och inget grepp i pisten. Behöver något som klarar både pist och utanför och som är någorlunda lätta från kant till kant eftersom jag tycker om kortsväng (men också långa skärande carvingsvängar).
Såg några riktigt läskiga bilder på gotama med spruckna och delaminerade kanter. Verkade som om många upplevt problemet.
 
För pist...

Du skrev att du ville använda skidorna för lite allt möjligt, i pist och utanför. Då tror jag inte en skida med 105mm midja är rätt sak... (oavsett hur mjuk eller hård den är)

Kör själv på ett par Karhu Jak (127-97-117) och de är inte gjorda för pist om man säger så.

Jag tror du skulle få större glädje av ett par något smalare (och eventuellt styvare). Kanske V-pro eller 7.24 AX4 om du är inne på Volkl.

/Vräkbjörn
 
[/QUOTE]

Med bra teknik och fart är de grymma i pist för att vara så breda.
Tycker inte du borde slakta en så omtyckt skida bara för att du inte kan behärska den. [/QUOTE]

Allt för ofta rosas dessa skidor (völkl G4) helt okritiskt eftersom de har "kultstatus". Tyvärr bara för att par skidor är stenhårda och "feta" betyder det inte att de är superbra, kanske kanske handlar det att åka med känsla.

Dock ska man ha ett par skidor för att se cool ut på afterskin då ska man definitivt välja Völkl's fetingskidor.
 
After Ski

Det här med skidor är ju högst personligt, därför ris och ros likaså, när det gäller känsla och åkegenskaper. Hur, var och i vilka förhållanden man åker i har ju också stor betydelse. Det finns så många bra skidor av diverse tillverkare därute!

Jag har då aldrig haft med mig skidorna in på afterskin. Om det vore viktigt för mig skulle jag hellre välja ett par goggles med s k "kultstatus" att ha i pannan. Någon kanske kan föreslå ett par?

Ägare av ett par G4:eek:r!
 
Skit i kultstatus, utan kolla på åkegenskaper och då måste man säga att völkl g4 har smma känsla som en bulldozer och när det gäller Völkl Gotama så har man sett en oljetanker med bättre svängradie. För en åkare som kör mer på känsla än kraft tycker jag att völkl fetingskidor är dåliga då är det bättre att satsa på Atomic och ross Bandit speciellt till telis som inte behöver samma styvhet som slalom
[Ändrat av qwert 2003-11-24 kl 10:12]
 
Hmm

Oj en Völkl hatare eller? Känsla behövs definitivt för att ratta ett par skidor motsvarande G4, eller som de numer heter 7.24 4x4, aggressivitet och kraft också om man ska få ut deras fulla potential. Min definition på ett par skidor med känsla är inte bara ett par mjuka skidor likt Gotama där underlaget tenderar att filtreras bort... Känsla inbegriper betydligt fler saker. Ibland kan det ju vara skönt att känna att de biter mer än bara under foten. Men visst de är inte världens allroundaste skidor jag har även ett par mjuka lekskidor oxå plus ett par Atomic pistracers. Olika skidor har olika karktär och är bra på olika saker, och en del inte på något alls. Det kanske är den åkning skidan erbjuder dig som inte passar dig eller ditt tycke. Du kanske inte gillar att stå på och ge järnet i sönderkörd offpistsnö blandat med några stora svängar i pisten, för det är det som de är bra på. Skippa snacket vilket märke som är coolast och skaffa ett par skidor som passar dig istället och åååk!
/En cool kille som snart är inne på sitt tredje par...
 
G4

Jag har haft ett par nice G4 med Linkenbindning som jag tyckte var kalas (man blir lätt oövervinnerlig med sådana skidor på fötterna), sen vart de stulna och då tänkte jag fetast är bäst och köpte ett par explosive med 7tm, och de är nästan väl feta och hårda...

G4 tycker jag (90kg och aggresiv åkstil) funkar för det mesta men Explosiven kanske är lite väl brutal. Skall man ligga på skär så orkar jag inte hålla dem mer än ett par svängar (med nå går det fort...). Men de är ett par ruggit stabila rackare!

I lösnö är de nästan väl hårda, men i sönderkörd uppåkt snö är det bara att ladda...
 
Gotama vs freeride

Jag har ett par gotama 176cm med cobra bindning. Gotama "brädorna" är en dröm om det är mjuk fin snö och i stora surfande svängar får man känslor som är större än kärlek (inte riktigt kanske men nära). MEN i brantbrantteräng när det är hårt (som det brukar kunna vara här i norden) och man vill köra med kortsväng så tycker jag att gotama är skit. När det blir hårt och brant väljer jag hellre TM18 eller work stinx. ha det gott
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vinddriven Völkl G4 för telemark? Telemark 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.