VKV48 duk målning

Har en gammal fin VKV48 som det är duk på ovansidan på, denna är målad. Skulle vilja måla om den, nån som vet vilken färg man skall ha eller är det bara o höra hos färghandlaren!?

Mvh daniel
 
När det är en svensktillverkad sak och tillverkaren finns kvar så skulle jag börja med att ringa tillverkaren (VKV i detta fall)

Per
 
Nostalgi

Jag paddlade mammas kajak som hade duk på ovansidan när jag var liten och jag vet att hon klädde om den några gånger.

Hon använde något som hette örgotsväv som var en tjock bommulsväv och pensalde den med en speciell krymplack som hon blandade. jag kan fråga ut henne om receptet.
 
Läcker duken?

Spännlack används när man dukar om kanoters bordläggning eller däck med ny bomullsväv. Ovanpå används*sedan oftast en oljebaserad lackfärg. Om inte däcket läcker kanske du kan ta bort flagad färg utan att skada duken och så lägga på lackfärg.
Är det fanerbordläggning i gott skick?

Kul att såna här gamla klenoder fortfarande vårdas.

Thure
 
Linoljefärg över spännlacken. Går i princip med vilken som helst. Enligt uppgift skall Wibo från Göteborg torka bra (kan ta ett tag innan linoljan oxiderat färdigt.). Annars kan man blanda själv med titanvitt, zinkvitt och kallpressad kokt linolja.

http://www.slojdochbyggnadsvard.se/upload/bvn/PDFer/Recept/Linoljefärg för utvändig målning.pdf

Verkar duken fräsch behöver den inte bytas.

Lycka till

Anders
Falun

Härligt med snabba svar !

Ja duken är fin, vet ej om den läcker men den är lite sunkig i färgen så jag hade velat måla om den, men då vet jag ungefär vad jag skall ha !

tackar !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ArneLennart Duk till sof kajak Bygga egen kajak 12
jelmini Var köpa duk i Sthlm? Bygga egen kajak 8
nilnoj Duk till SOF Bygga egen kajak 5
kayakrasmus Vilken typ av duk Bygga egen kajak 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.