Vitryssland

Visum och inbjudan krävs. Ambassaden finns i Stockholm. Man har fem arbetsdagar på sig att registrera sig, dvs antigen hos polisen eller hotellet.. Har man väl registrerat sin ankomst måste man därefter för varje natt ha en ny registrering. Jag cyklade igenom landet från Vilnius - Minsk - Gomel på sju dagar och registrerade mig inte. I Minsk bodde jag hos Oksana på en icke godkänt hostel, trvärs över gatan från GUM. Bodde där i två nätter.

Inga problem att cykla. Människorna är vänliga. Kontanter behövs på landsbygden. Går inte att skaffa utanför landet. Visa kan användas i Minsk. Inga vägrestauranger utmed vägarna. Endast ett fåtal på landet pratar engelska. I Minks lite fler men ändå svårt. Inte ens på restauranger förstår de engelska. Menyerna är svåra att förstå.

Det finns gott om mygg i norra delen av landet. Söder om Minsk är det platt jordbruksmark. Följde huvudleden från Minsk. Mycket långtradare och tråkig natur. Babruch och Gomel stora industristäder i klassisk stalinistisk arkitektur. Liksom Minsk.
 
Intresssant! Det verkar lovande!

Registreringen verkar ställa till med besvär tyvärr- har du någon info om problem om man inte skulle registrera sig?

Vet du förresten något om Kaliningrad?
 
Problemet tordes vara att du blir deporterad. Nej, vet faktiskt inte vad som händer.

De är inte vana i landet med cykelturister som förflyttar sig. Deras turist skall vara grupp som reser enligt bestämd plan.

Det finns tre sorters visum. turist, besökande och affärsvisum.

Turist är som det låter.
Besökande är om du ska besöka släkt eller vänner.
Affärsvisum förutsätter att det finns en affärsinbjudan.


Kan ingenting om Kaliningrad. Men om du har ett Belarus visum så tror jag att det gäller även för Ryssland. I allfall lät det så vid gränsen när jag var där.

Du kan ta del av min resa i Belarus på cykelupplevelser.n.nu. Finns bilder, karta och blogg där.
 
Har nu lite mera koll, visumet för vitryssland gäller inte för ryssland.

Det ryktas att det ska gå att skaffa visumet över dagen i VIlnius- är det någon som vet mer om detta?

Vi har en kontakt i vitryssland- stämmer det att det räcker med endast namn och tel till denne i visumansökan. Med ett visitors visa slipper man nämligen registreringen.
 
visum

enligt vad jag läst ppå LP så gick det tidigare att få visum i Vilnius över dagen. JAg fixade ett affärsvisum genom kontakter och det gick på en vecka i stockholm. Sen när jag var i Minsk bodde jag på en icke officiell hostel så jag kumde inte registrera mig. Fick hjälp av min WS kontakt valentina att gå till polisen för att ordna det. Men det gick inte. Jag var tvungen att registrera mig på ett hotell. MEN du har fem arbetsdagar på dig att göra den registeringen.

Jag gjorde så att jag lämnade Minsk på min femte dag och cyklade mot Ukraina. Slapp därför registreringen. Tältate utanför Minsk alla andra dagar jag var där.

Vet inte om det här var till någon hjälp. Kolla LP (LLonely Planet) för mer info. PÅ Thorn Tree finns en VItryss som brukar svara på frågor snabbt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Benny G Vitryssland och Ukraina Långcykling 2
Nikhi Ukraina / Vitryssland Långcykling 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.