Vintersovsäckstips?!

Hejsan!

Jag skulle vilja ha lite bra tips inför mitt köp av vintersovsäck. Har läst runt lite här, så det känns kanske som en återkommande fråga, men jag hoppas på svar ändå! Sovsäcken kommer att användas under vinterhalvåret i norra Sverige & Norge, så den ska hålla mig varm under kalla temperaturer. Jag föredrar också syntet framför dun, mkt för att syntet torkar lättare + att de oftast är billigare. Sen vet jag att de dock är lite tyngre än dun (stämmer det?), men eftersom att jag har hund & pulka så känns det som ett mindre problem. Är det här rätt resonerat?

Har tittat på Ajungilak Tyin 5-seasons. Vad tror ni om den? Har dessutom hittat den för ett bra pris från Norge. I sverige har de som jag tittat på legat runt 3000 & den jag hittat på en norsk sida ligger på 2000 Nkr.

Sen undrar jag lite över Helsports sovsäckar. Har nån testat på dom? De gör ju bra tält iaf, men jag har ingen koll på deras sovsäckar. Har tittat på Helsport Raudfjorden.

Har hört at Marmots sovsäckar ska "vara bäst"...? Varför sägs det så?

Hoppas nån orkar svara & ge lite tips!

Mvh, Katarina
 
Hej Katarina!

Syntet är mycket tyngre än dun, en top of the line dunsovsäck med samma temperaturintervall som Tyin 5-season väger ungefär hälften så mycket , men prisbilden är det omvända, dunsäcken skulle gå på 4000-5000kr och som du säger har du pulka så spelar vikten inte lika stor roll.

Jag har själv en äldre lättare variant av Tyin som jag använde flitigt när jag bode på Svalbard, den är stor tung, överdimensionerad men idiotsäker. Överdimensioneringen gör den svår att värma upp säcken för en liten person men å andra sidan kan du ta med dig allt i sovsäcken, kläder för morgondagen, pjäxor, gas, kök etc så du slipper starta dagen med genomfrusna prylar.

Jag har bara hört bra saker om Helsports sovsäckar från kompisar som använde dem på Svalbard, jag har bara sovit någon enstaka natt i en Helsport men upplever dem vara kvalitetsmässigt identiska med Ajungilak.

Att Marmots sovsäckar entydigt skulle "vara bäst" håller jag inte med om. Marmots styrka ligger i lyxiga dunsäckar, dem är jävligt bra men det finns det andra sovsäckar som oxå är. Några jämbördiga konkurenter inom dunsegmentet är bla: Western Mountaineering, Mountain Equipment, Rab, Valandre, Roberts...
På syntet sidan är det glesare bland leden, Mountain Equipment, Haglöfs, NorthFace, Ajungilak, Helsport, är de jag kan komma på så här på rak arm. Iof gör Marmot oxå syntetsäckar men ingen som är riktigt lämpad för vinterförhållanden, iaf inte jämförbart med Ajungilak & CO.

Hur som helst tittar du på sovsäckar bland dessa tillverkare kommer du knappast bli besviken oavsett vilket märke du väljer, det du skall utgå ifrån är vilken sovsäck som passar dig bäst, storleks-, design- och prismässigt. Att välja en säck som inte passar kan göra övernattandet till ett mindre helvete även om säcken är gjord av världens bästa tillverkare.

/Joakim
 
Det finns inget som är bäst... :)

Jag har haft en helsport, det var dock dun men det är absolut en bra sovsäck så helsport kan nog laga bra påsar oxå.. :)

Eftersom du pratar om norska saker så kolla in http://www.isbjorn.no/ oxå, jag har inte använt dem själv men de får då skryt av www.larsmonsen.com så de är garantert bra, å inte så dyra heller.
 
Oj, tack för alla tips! Vad kul att komma in å se att man fått några svar! Tack! :)

Har tittat in på isbjorn.no, men eftersom att jag inte hört nåt om de säckarna innan så tänkte jag inte mer på dem.. Men om Lars Monsen (som för övrigt är en av mina favoriter!) rekommenderar dessa säckar, så ska jag kika en gång till på dom.

Annars så lutar det mest på Tyin nu. Min pojkvän har den gamla varianten & den har funkat superbra, så den nya borde ju också funka!

Ha en trevlig kväll!
 
sovsäcken fungerar säkert bra, men priset är lite väl högt. och i jämförelse med både tyin & isbjörnen som det pratats om ovan, så snackar vi nästan dubbla priset och det blir helt enkelt för mkt för en fattig student. men tack för tipset ändå! :)
 
hej, igen! :)

OJ, nu har jag hittat tyin 5-seson för 1300 Nkr! Ska jag slå till? Hade nästan bestämt mig för isbjörn, men nu lutar det mer för tyin! Vad tror ni? erbjdandet gäller tydligen endast idag!
 
Hmmm. Ja det tycker jag definitivt. Jag har en tyin winter och den är ubervarm. SÅ jag tror inte du kommer bli besviken.

/Filip
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.