Vintersovsäck?

Hej!

Det är väl iofs lite trist att fylla forumet med frågor om prylar, men men...

Jag funderar på att tjacka en vintersovsäck, och tänker väl att någon här borde väl ha någon erfarenhet av dylikt? Jag är inte ute efter någon värstingvariant (lätt/liten/dyr - jag ska inte upp på Everest) men gärna som fungerar för en tur på fjället (med pulka). Den jag kollat på är Marmot Never Summer:
http://marmot.com/products/never_summer
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=992
Pris: runt 2500 kr.
Komforttemperaturen sägs ligga runt -17.
Vikt: 1.6kg
Material: 600 dun (vad står 600 för?)

Jag är knappast frusen av mig, men vill gärna inte ligga på gränsen för vad som är för kallt.

Kan den vara nåt? Andra alternativ?

Tack på förhand!
 
Never summer verkar kosta 3000 på addnature..
Jag har inte testat den men min vintersäck var satt till -15 i komforttemp för män och den har jag sovit gott i med överdragskläder på i -36 grader..
Så nog räcker det.
Men numera planerar jag att ta med min sommarsäck och ha som täcke inne i min extra-vida vintersäck, tror det blir betydligt smidigare.

Så.. jag skulle nog säga att det funkar men det kan vara skönt med en säck som är ett par grader varmare, kasnke komfort på -20 till -25, så räcker den att ha ensamt även riktigt kalla vinternätter (som ju kan komma oväntat när man är på tur)

Värt att notera dock är att du kan få en riktigt fin säck från http://roberts.pl för samma pengar, lika varm och kanske 4-500 gram lättare. du får även välja färg.
Min Roberts Vagabond 600 med komforttemp -15 verkar kosta 255 euro + 14 euro frakt i standardutförande, vikt på 1130 gram (istf 1600) och är troligtvis betydligt mindre nedpackad. Går ju dock att uppgradera tyg till ett lättare, och dunet till högre kvalitet om man vill det, kostar kanske 6-700 kr extra och säckern blir ungefär 100 gram lättare och blir ett par 3-5 grader varmare.

Är det bråttom dock är det nog inget alternativ, räkna med leverans på kanske 3-4-5 veckor iom att sen sys efter besätllning samt att den ju blir custom-made så man måste va överens om hur den ska se ut också..
Grymt fina säckar iaf! Har 2 st själv.

Och juste, dun mäter man i fyllnadskapacitet i cubic inches per oz. Således har har cuin 700 17% högre volym (och därmed isolering) än cuin 600, och cuin 800 är ännu bättre (dvs varmare för samma vikt)
För att göra det mer överskådligt..
600 ((cubic inches) per oz) = 34.6822003 liters per (100 grams)
700 ((cubic inches) per oz) = 40.462567 liters per (100 grams)
800 ((cubic inches) per oz) = 46.2429338 liters per (100 grams)
Och en -15 säck har ungefär 600-700 gram dun så det blir ganska många liters skillnad.

Hoppas detta rätar ut några frågetecken :)
 
Senast ändrad:
Jag tror att du skulle bli riktigt nöjd med en Marmot Never Summer.

Du hittar Never Summer på GetOut eller OutNet för 2500kr.

För det priset är den en svårslagen sovsäck och som du själv säger är det ingen ide att spendera tusenlappar på att jaga gram om du tänker transportera säcken i pulka. Marmots sovsäckar är bland de främsta när det gäller dun och enligt mitt tycke gör Marmot de i särklass bästa och skönaste huvorna, inget går upp mot en Marmot muff som sluter tätt och mjukt runt ansiktet när det är riktigt kallt.
 
Din pulkalängd avgör om du behöver flera underlägg. Bädden brukar bli bäst på fullängdspulkan. Snöka är oftast varmare än tält.
Lättare sovsäck är trevliga vid bärning. Välfylld sovsäck brukar garantera sömnen. Att vänta ett par veckor på något bättre brukar vara väl använd tid.
Efter att ha prövat olika sovsäckar vintertid i tält uppskattas varmare och lättare alltmer.
850 och 900 dun är speciellt.
Du kommer att nyttja din säck efter hur mycket du gillar den.
 
Jag ska prova en -3 sovsäck och en Jerven Thermo Hunter nästa vecka. Den är helt tät så kondens kommer att gå in i fodret i Jerven-säcken. Vi ska bo i tältkåta och har kamin så jag får torka om det krävs, återkommer med rapport.

Jag var mer sugen på en bivacksäck än en vintersovsäck så jag hoppas den kommer till användning vår, vinter och höst och även sommar på fjäll.

Lånad bild från Jerven:
imageget.php
 
Jerven thermo Hunter bivacksäck

Jädrar vad nöjd jag är med fjällduken! Jag sov som en kung i den med min -3 säck och underställ, ingen risk att frysa. Vi hade kamin i kåtan men startade första kvällen med -23 grader. Den blir som ett liggunderlag hoprullad, 15 cm i diameter och 1.5 kg, och var helt super på. När man var frusen och det var -10 och blåst så var det bara att hoppa in i säcken så kom värmen direkt. Känns som en säkerhetsfaktor när man är ute på skidor och suverän som bivacksäck.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.