Vindriktning Sthlm skärgård juni-juli?

Hej Alla!

Jag håller på och planerar en liten segling månadsskiftet juni-juli och börjar fundera på det här med vindriktningar. Jag har ett vagt minne av att nån har sagt att i början av sommaren blåser det mest nordligt och i augusti blåser det mest sydligt.
Finns det någon som kan bekräfta/avfärda detta påstående, eller är det helt enkelt så att sannolikheten för kryss är direkt proportionell till hur ogärna man vill ha den oavsett tid på året?

Jag kollade faktisk på SMHI, men hittade inget användbart.
 
Det finns eller fanns en utmärkt skrift som heter båtlotsen, 2 häften med information om sjöliv. Kolla antikvariat eller möjligen Nautiska på Slussen.
Tyvärr hittar jag inte mitt ex. men som du nämner är sannolikheten för syd till sydväst ca 70% under juli månad på ostkusten. Men statistik ljuger nog ganska ofta.
Trevlig sommar
 
Sydväst

Dominerande vindriktningen förutom sjöbris är mycket riktigt sydväst i Stockholms skärgård när lågtrycken går på de vanligaste banorna men det finns under sommaren speciellt under försommaren också ganska ofta relativt stabila väderlägen som kan vara i en eller flera veckor med nordliga eller nordostliga vindar. Beror på lågtryckens banor och positionen av stationära lågtryck respektive högtryck.

Numera är ju fem och sjudygnsprognoserna relativt användbara för planering. Bestäm din rutt sent så har du större möjligheter att utnyttja vindarna till din fördel.

Om lågtrycksbanan går precis över dig så blir det nästa omöjligt att detaljplanera då vinden kan komma 180 grader annorlunda beroende på om lågtryckcentrum passerar norr eller söder om dig.

Thure
 
Re: Sydväst

thureb; sa:
.. Bestäm din rutt sent så har du större möjligheter att utnyttja vindarna till din fördel.

Jag är inte främmande för lite sista-minuten situationsanpassning, men det känns bra att ha koll på de stora dragen innan. Om syd-sydväst dominerar så blir frågan södertörn runt medurs eller moturs plötsligt mycket enkel att besvara...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.