Vill ge långfärdskridskor en chans i vinter.

Jag drömde härom natten att jag åkte långfärdskridskor och det var precis så där fint som man kan se på TV. Jag blev riktigt sugen på att göra ett försök nu i vinter.
Enda problemet är att jag egentligen aldrig har kunnat åka skriskor utan kraftiga smärtor i fötterna och vristerna. Jag minns att jag försökte många gånger som barn och bet ihopp och tänkte att det skulle gå över min det gjorde det aldrig så till slut gav jag upp. Det hette att jag hade för svaga vrister men om det verkligen var så vet jag inte. Jag tror i alla fall att jag hade större problem än dom andra ungarna.
Som vuxen har jag vid några tillfällen försökt åka långfärdskriskor i vanliga kängor men med samma resultat som tidigar. Jag får kramp i fotbladen och det gör vansinnigt ont och jag orkar inte hålla vristerna raka. Det känns som om jag står barfota direkt på medarna.
Nu har jag förstått att det har skett en ganska omfattande utveckling på materialsidan de sista åren och därför funderar jag på om det kan ha kommit några kängor och skridskor som skulle kunna funka för mig.
Vad tror ni? Är det någon idee att jag försöker eller ska jag hålla mig på land? Alla dom andra tanterna på jobbet åker långfärdskridsko och jag hatar att inte kunna det dom kan. Vad är det stadigaste stadiga som man kan tänka sig, bortsett från gips alltså, om jag skulle försöka?
 
Visst. Skaffa bästa möjliga utrustning.

Men tills isarna lägger sig har du möjlighet att få typ dubbelt så starka vrister om du sätter igång och tränar dem nu!!

Antar att balansbräda är bra.

Stå också på ett ben och räkna hur länge du kan hålla balansen. Om du kan det länge blir du trött. Det är meningen.
Kan du det FÖR länge gör du samma sak men med slutna ögon. Då kommer träningen att bli intesivare. Händerna har du naturligtvis i kors över bröstet!

Det här är ingen rolig träning. Mer skittråkig egentligen.
MEN det är nog vad du behöver. Du kommer att ha glädje av det i andra sammanhang också. Bestäm dig nu. Ska du åka på isarna i vinter bör du träna varannan kväll eller nåt som du kan hålla dig till med stenhård disciplin. Om du gör det 15 min per gång så blir du starkare innan det är dags. HELT SÄKERT!!!
 
Precis som Anders säger ovan så är träning av vristerna väldigt nyttigt, men ack så tråkigt.
Ett tips kan vara att införskaffa en balansbräda (cirkulär bräda med oval botten som t.ex. sportaffärerna saluför), med denna kan du träna vristerna medans du ser på TV.
Jag har själv en sladdrig vrist p.g.a. trasigt ledband, men denna träning tillsammans med en styv vandringskänga (Meindl Island Pro) och Lundhags Multiskate-skridskor har gett mig många underbara timmar ute på naturisarna.

- Lycka till !

- PS ! Termometern visar ikväll -3,7 grader och tjärnen har i veckan skiktat sig och är klar för isläggning - premiärskäret kanske sker efter helgen...
Första åkturen kommer att återges på: http://www.frilufts.se/frostkage DS.
 
Jag tror att du kan ha en lite udda balanspunkt kanske, skaffa ett par skridskor som är ställbara i sidled!
Ett knep för att kolla balansen är ju att du ställer dig med vanliga skor eller kängor på något smalt, prova dig fram tills du hittar vart balansen är och om du kan stå kvar där länge då. Klarar du detta och att promenera två kilometer så ska du klara att åka skridskor :D
 
Tack för alla hjälpsamma svar!

Anders idee om att träna vristerna lät så tråkig så det är säkert jättenyttigt. Efter två minuter på ett ben fick jag samma värks som när jag försöker åka skridskor så det kan nog vara rätt väg. Jag ska försöka med det. Jag ska också experimentera lite med balanspunkter och se om det ger något. Och för att pigga upp mig efter detta så kanske det blir några besök i skridskoaffärer också. På´t igen! / Jannica
 
Nej, inte är det rolig träning inte...

Har haft en lite trasig fot som jag fått ordination om att träna så här och det svåraste är förstås disciplinen.

Mycket träning är svårast innan man börjar se framstegen - sen blir det lättare med motivationen. Den här typen av träning ger dessvärre ingen endorfinkick är jag rädd.

Blunda och ta tid (räkna) hur länge du klarar att stå.
(Med händerna och armarna på bröstet klarade jag kanske högst 15 s när jag började.)
Lova mig att du gör övningen vid 10 tillfällen och se om du märker nån förbättring.
Gör du det så är det förstås rätt väg och du har lite motivation som kan få dig att fortsätta.

(Lustigt nog har jag lätt för att åka skridskor trots att jag alltid haft lite lättvrickade fötter. Fast min benlängd gör antagligen en hel del.)
 
Avslappning

Jag känner igen många av dina smärtor, och upplever dom då och då. För mig beror det bara på att jag spänner mig. Står man t.ex med lite för mycket vikt på tårna så kommer det garanterat börja göra ont på framsidan av vaderna eller skenbenen. Spänner man benen och fötterna kommer det kännas som att skridskoskenan är på väg upp genom sulan och in i foten. Så fort du känner de här smärtorna när du åker, stanna och ta av dig skridskorna och promenera runt lite i ett par minuter, sen fortsätter du, och tänker extra mycket på att slappna av och hitta en bekväm kroppshållning. Vilket förutsätter att du är i balans och har balans. Styrkan i vristerna är bara en bluff, så du kan vara lugn.
 
Är det så?

Jag får också ont längs skenbenet (intensivt) när jag åker första gången på säsongen. Jag struntar dock i det och åker vidare varvid det släpper och inte kommer tillbaka förrän nästa säsong. Jag har samma "problem" när jag åker längdskidor och inte har gjort det tidigare under säsongen (fast det var många år sen jag åkte nu).

Men sen är det ju också så att jag vet vissa som har problem att åka, de blir jättetrötta i vristerna och orkar helt enkelt inte mer än några km. Man kan även se att de inte kan stå ordentligt på skridskorna i det läget, de har väldigt lätt för att stå snett på skridskorna helt enkelt.

Den typen av problem tror jag kan bero på att man har för svaga vrister, i nån riktning. Självklart kan man också tänka sig att en person med dessa problem kan uppleva det lättare att åka om man lägger ned extra mycket omsorg på att skon är rätt justerad över skenan. Men det verkar vara mindre viktigt för många.
 
Re: Avslappning

boe skates; sa:
Jag känner igen många av dina smärtor, och upplever dom då och då. För mig beror det bara på att jag spänner mig. Står man t.ex med lite för mycket vikt på tårna så kommer det garanterat börja göra ont på framsidan av vaderna eller skenbenen. Spänner man benen och fötterna kommer det kännas som att skridskoskenan är på väg upp genom sulan och in i foten. Så fort du känner de här smärtorna när du åker, stanna och ta av dig skridskorna och promenera runt lite i ett par minuter, sen fortsätter du, och tänker extra mycket på att slappna av och hitta en bekväm kroppshållning. Vilket förutsätter att du är i balans och har balans. Styrkan i vristerna är bara en bluff, så du kan vara lugn.
Bo har en något bättre balans på skridskor än medelsvensson bör tilläggas, jag önskar jag hade lika bra :D
Sitter balansen så använder du inte musklerna på samma sätt...
 
Mezzner; sa:
Men sen är det ju också så att jag vet vissa som har problem att åka, de blir jättetrötta i vristerna och orkar helt enkelt inte mer än några km. Man kan även se att de inte kan stå ordentligt på skridskorna i det läget, de har väldigt lätt för att stå snett på skridskorna helt enkelt.

De behöver styvare pjäxor. Det är den enklaste lösningen. Alla är inte lika starka.
 
Tror Boe har rätt till stor del, men som sagt folk har ju olika bra balans på grillorna. Mitt råd är att börja med korta turer och åka riktigt korta sträckor på några hundra meter i taget, vila benen och fötterna lite (sittandes på ryggan etc), åka igen, vila osv. Böj knäna när du åker och tänk på att slappna av / släppa loss, för man åker ju inte bättre och säkrare när man spänner sig utan sämre. Något som kan vara bra att träna på är ju också att stå på ett ben i taget och glida fram (böjt knä).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.