Vilket Rep?

Dubbelrep

Dubbelrep är trevligare än halvrep, man kan komma undan en massa repdrag. Ä det vikten som får dig att snegla på halvrep istället så är det väl Beal ice line eller liknande som är aktuellt. Själv har jag Rocca Tasmania, men dom är rätt tunga.
 
Begreppsförvirring

Liten undran bara?

"halvrep", är samma sak som "dubbelrep"

Man kanske kan säga att ett "halvrep" är ett rep i en "dubbelrepssats".

Eller, att nere i Europa säger man halvrep (1/2), och här i Sverige säger man dubbelrep. Två rep som går att dela på, men ska hjälpa varandra vid ett fall.

Med rekomendationer om vikt menas kankse Twinrep (8 åttan ska ligga ner). Två rep som ska gå i samma karbin och hjälpa´s åt vid ett fall, fungerar som ett enkelrep(1) men fördelen är att man kan fira dubbelt så långt om man gör alpina turer.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Repråd:
Fundera på vad du ska använda repet till. Själv använder jag Beal Cobra2 2*60 meter till Alpina turer. Upplevs lite långt stundtals men är bra att ha på isturer där man kan sträcka ut repet. Beal Iceline är ett bra rep också, kanske mer på isturer.
Om du ska använda det vintertid är det bra att lägga på någon hundring och köpa ett impregnerat rep.

Lycka till med klättringen!
väl mött!
 
Men BEAL rep lockar ju med Golden Dry! Tror efter att ha läst någon annons att även kärnan är impregnerad.

Någon som har testat?
 
Det har blivit lite terminologisk förvirring ut av det hela: jag menade naturligtvis "twin", alltså 2 tunna rep som löper via separata säkringar och inte "double" då 2 rep går igenom alla punkter. Förutom möjlighet till längre nedfirningar har twin andra fördelar så som mindre repdrag/belastning på säkringar och mindre risk att repet går av vid stenras. Cobra är "twin", medans Ice-Line är "double".
 
alexey; sa:
Det har blivit lite terminologisk förvirring ut av det hela: jag menade naturligtvis "twin", alltså 2 tunna rep som löper via separata säkringar och inte "double" då 2 rep går igenom alla punkter. Förutom möjlighet till längre nedfirningar har twin andra fördelar så som mindre repdrag/belastning på säkringar och mindre risk att repet går av vid stenras. Cobra är "twin", medans Ice-Line är "double".

Både Cobra och Ice-Line är dubbelrep... Men Ice-Line kan användas som twin-/tvillingrep...
 
nu blev det fel på begreppen igen!

Twinrep => används som enkelrep, båda repen genom samma säkring. Ett av de två twinrepen tål inte ett fall.

Dubbelrep/halvrep => används som dubbelrep, repen kan gå via olika säkringspunkter. ett av de två dubbelrepen tål fall.
 
Förlåt, förlåt! Det är inte lätt för mitt huvud att korellera ryska, svenska och engelska klättertermer :) På svensdka är det halv- och dubbel, medans på ryska är det (översätt) "twin" för 2 separerade säkringskedjor och "gemini" för 2 rep i varje säkring.
Iaf, för att summera: jag propagerar för den varianten, då repen löper via separata säkringar vad den än må kallas pga ffa mindre belastning på säkringar, eller, snarare sagt, säkringsplaceringar.

Återigen ber om ursäkt för allt terminologiskt förvirrande.
Alexey
 
Beal rep

Håll dig till Beal, de har enligt min mening de bästa isklätterrepen. Beal med Golden Dry är det optimala.


Mvh, Pelle.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skare i Åre Lätt rep Alpin / Bigwall 25
langby Använda rep vid hauling Alpin / Bigwall 1
slit Dubbel rep el tvillingrep? Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.