Vilket lim?

Jag undrar vilket slags lim som är bäst när man ska sätta ihop paddelblad och skaft av kolfiber?
 
Beror nog på

Hur är paddelbladet och skaftet tillverkat? Dvs är det styrenplast eller epoxi?

Om styrenplast tror jag att värmelim är lättanvänt typ sådant man har när man sätter på skidspets + truga på t ex Exelstavar.

Om det är epoxi så kan nog epoxilim vara användbart. Epoxilaminat kan vara värmekänsligt.

Thure
 
Epoxy oslagbart

En påkostad paddel som din, med blad och rör i kolfiber, ska självklart limmas proffsigt. Det är epoxy som gäller. Glöm bara inte att matta ner röret och bladens limyta med smärgelduk före. Avfetta med aceton också, just innan du limmar.

Som Thure påpekade är epoxy värmekänsligt. Avser du att platta till röret för bättre handgrepp (kan lätt göras med hjälp av varmluftspistol), gör det innan limningen.

hälsningar
Jens
 
Använder alltid Smältlim

Jag använder alltid värmelim på de 30 talet paddlar jag monterar varje år men var noga med att inte
värma för mycket.
 
Fördelen med smältlim/värmelim är att man i efterhand kan ta loss bladen för justering av vinkeln om man vill ändra denna.
 
Inte bara för justering. Visst är det så att man med smältlim kan justera paddeln och då särskilt när man inte är van att montera paddlar för det blir sällan exakt som man vill. Det är oxå bra att kunna byta ut delar som skadas limmar man med epoxy är det finito.
Eventuell begagnatförsäljning av paddeln senare underlättas givetvis om man kan justera paddeln

Jag ser faktiskt inget profsigt alls med att limma med epoxy. även om jag vet många som fortfarande gör det av gammal vana.
 
Får ej nedsänkas i vatten?

Siven; sa:
Jag ser faktiskt inget profsigt alls med att limma med epoxy. även om jag vet många som fortfarande gör det av gammal vana.

Smältlimmer garanterar inte en vattentät fog, vilket vid vissa typer av blad och skaft ger risk för vatteninträngning. Vattenskvalp i paddeln är väl oproffsigt?

Smältlimmer ger inte heller samma goda vidhäftning som epoxy. Det är inte alltid viktigt vid denna tillämpning, ska erkännas, men personligen vill jag nog vara helt säker på att blad och rör hänger ihop.

Om passningen mellan rör och blad är fin (vilket den förstås helst ska vara), är det mycket svårt att få smältlimmer att vekligen fördela sig över hela limytan. Dålig spridning = dålig vidhäftning = dålig täthet.

Även epoxy kan lossas och justeras, med hjälp av värme. Försiktighet och visst handlag krävs, men det är fullt möjligt.

hälsningar
Jens
 
Det finns olika sorters smältlim för olika användningsområden. Vanligt hobbylim brukar fästa dåligt på plast, men det finns sorter som fäster utmärkt.
En paddel monterad med rätt smältlim och rätt metod håller tätt.
Skulle paddeln ändå börja läcka går det lätt att fixa.
 
Jag monterade själv mina paddlar med epoxy förr men har slutat med det för att det är minst lika mycket problem med det som med smältlim att få det helt tätt.
Många paddlar tycks läcka på annat håll

Använder man riktigt bra epoxy Typ epiglass eller liknande och blandar rätt kan man glömma att få loss bladet om man inte borrar ur skaftet.

Använder man snabbaraldit därimot är risken stor att bladen tids nog lossnar av sig själv eftersom denna inte tål vatten så bra. (mjuknar och kan efter ett tag dras bort)

Jag brukar göra så att jag slipar både skaft och infästning ordentligt för att sedan lägga på lim på skaftet och värma. Sedan vrider jag på bladet tills det är helt inne för att sedan vrida ytterligare några varv och sedan vrida av bladet igen. Sedan lägger jag ytterligare lim på skaftet värmer och vrider på bladet igen.
det är viktigt att vrida på bladen för att så mycket som möjligt smeta ut limmet.

Vill man sedan så kan man försegla skarven med lite epoxy
 
Vilken typ/fabrikat av smältlim passar bäst för att limma paddlar? Vissa varianter ska inte fungera så bra.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.