Vilket dykcert?

Hej. Tänkte ta dykcert men har förstått att det finns olika system. Vilket skall man välja? Kommer nog mest dyka i varma vatten som spanien, egypten och USA mm. Hälsningar Gustav
 
Padi eller Naui?

Åker till Bali på torsdag och planerar ta dykcert där. Har läst på om Padi open water kursen och hade tills igår ingen aning om Naui. Vad är skillnaden och vilken utbildning är "bäst"?
 
Detta har ältats tidigare och det förtjänar att nämnas igen.. Man skall inte välja dyksystem efter påståenden om vilket som är bäst, det finns tusen åsikter om detta.. Idag så har både PADI och NAUI tekniska system så det finns inga direkta skillnader där heller. Jag säger som jag alltid sagt tidigare, välj inte system utan instruktör, det viktigaste är att man känner att man har en bra instruktör.. Kräv att få träffa instruktören som skall hålla kursen och välj den som känns mest seriös.. Eftersom utbildningarna är så lika så är det bara instruktören och dykcentrat som spelar någon roll.. Den andra egentliga skillnaden är att PADI har i princip hela marknaden, det är lite av Dykningens Microsoft.. (utan omstarter)
 
Och jag håller med föregående skribent i allt och lite till. Min fru tog sitt PADI-cert på Mauritius. Hon var en smula orolig innan kursen, lite rädd för djupt vatten mm. Hennes första instruktör var lätt stressad och inte speciellt uppmärksam på hennes oro, vilket resulterade i katastrofala dyk. Det gjorde givetvis att hon kännde att dykning sög som pesten och hon var nära att lägga av. Då bytte vi instruktör och BINGO, efter lite inledande vattenträning och psykologisnack, dykning var det roligaste hon någonsin gjort.

Du betalar mycket för din utbildning - se till att du får lika kul för pengarna som om du hade tagit samma summa och gått på krogen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.