Vilken växt?

Först: det borde finnas ett forum för växter! "Bär och svamp" är det mest närbesläktade...

Jag tycker om att lära mig namn på de vanligaste fjällväxterna helt enkelt för att det tillför ytterligare en dimension till fjällvandrandet. En växt som jag känt till länge - och som jag stöter på varenda gång jag är i fjällvärldern - är kantljung. Den har tydliga "kanter" på stjälken/stammen och små vita klocklika blommor. Vad jag vet finns det ingen annan växt som liknar den.

kantljung.JPG


Men under min nedstigning i Gorsavagge (juli 2011) så hittade jag denna:

b4e19f203ddcbde68fde252ed74ae791.jpg


8cfb7f0c4f22573b94c1a172d5bf695a.jpg


Kan detta vara fråga om en kantljung. Stammen ser ju sån ut, men blomman?
Jag googlade efter bilder och hittade denna:

5140.jpg


Visst ser den vänstra ut som en början till de gula "blommorna" på mina bilder, eller...?

En förvirrad Håkan
 
De gröna skotten tycker jag ser ut som fjällummer. De gulvita bladen är troligen en missbildning eller ett parasitangrepp.
 
En växt som jag känt till länge - och som jag stöter på varenda gång jag är i fjällvärldern - är kantljung. Den har tydliga "kanter" på stjälken/stammen och små vita klocklika blommor. Vad jag vet finns det ingen annan växt som liknar den.
Tack Harald! Skammens rodnad blossar på mina kinder. Fjällummer! Det borde jag sett. Till mitt försvar kan väl skrivas att "vanlig" kantljung fanns strax intill.

HåkanF
 
Jag skickade in bilden till "Fråga en biolog" och fick följande svar:

Hej!

Det är ett svampangrepp på kantljungen som har orsakat dessa stora och färglösa blad.
Svampen som har framkallat gallbildningen heter Exobasidium hypogeum.
En släkting till svampen framkallar lingonsvulst, röda och uppsvällda blad på lingon - det ser man rätt ofta även här i södra Sverige
Bra bild!

Vänliga hälsningar,

Thomas Karlsson
Fanerogambotanik
Naturhistoriska Riksmuseet
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.