Vilka nackdelar har ekoturism?

Hej,
Jag har precis varit på min första ekoturismresa, späckhuggarsafari utanför Lofotens kust, vilken upplevelse!Har lite funderingar kring ekoturism, vilka nackdelar har ekoturism? Vad händer om ekoturism blir lika stort som massturism, går det överhuvudtaget att kombinera de två?
Tacksam för alla svar, /Helen
 
Som jag ser det så går inte ekoturism och massturism att samköra om det är inom begränsade områden.

Har tyvärr aldrig varit iväg på späckhuggarsafari men där blir det väl inte så stora störningar som det kan bli inom ett naturreservat med upptrampade stigar och nerskräpning.
 
I boken Vinterskepp är Rolf Bjerke och Deborah Shapiro starkt kritiska till turismen i Anarktis.
Dels beroende på hård belastning när tex kryssningsfartyg låter sina gäster gå i land i för stora grubber, dels pga att folk inte kan sköta sig i en känslig miljö.
Skador som orsakas där är att djur blir störda och kan skadas av kvarlämnat skräp.
Jag har tyvärr inte boken tillgänglig för exakta citat...

Om jag sen får gå lite OT så har ett företag som bedriver Helikopterskidåkning i Åre köpt utsläppsrättigheter motsvarande deras verksamhet. Det tycker jag är ett, om än litet, men ändå steg åt rätt håll!
http://www.freeride.se/content/1181/
 
Hej,
Jo vi seglade ut, allt var bra. Båten vi åkte med följde alla ekoturismens krav. Men mina funderingar är om ekoturism i allmänhet, har funderat på vad som skulle hända om alla började resa i ekoturismens tecken, vad händer då? Ekoturismen har väl som mål att växa sig större, men skulle inte det innebära stora problem om den blev lika stor som massturismen idag?
MVH Helen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.