Vildsvin och andra grisar

Hörde på nyheterna att en stor vildsvinsgalt hade sprungit in i sidan på en körande bil och sedan blivit påkörd av en annan bil. Detta hände i mellersta skåne. Kommer att tänka på att jag aldrig hör något om vildsvin när det gäller övriga landet.
Hur står det egentligen till med beståndet, hur långt upp i landet har vi vildsvin? Och Linderödssvinet, finns det överhuvudtaget i villt tillstånd utanför skåne?

/g
 
Svinaktigt

strand; sa:
Kommer att tänka på att jag aldrig hör något om vildsvin när det gäller övriga landet.
Hur står det egentligen till med beståndet, hur långt upp i landet har vi vildsvin? Och Linderödssvinet, finns det överhuvudtaget i villt tillstånd utanför skåne?
Här i Mälardalen har de blivit ganska vanliga, lokalt mycket vanliga. Bönderna klagar över skador på grödorna medan jägarna är desto gladare. Tror att svinen går en bit norr om Mälardalen. I våras såg jag 4 suggor med 20 kultingar en bit hemifrån. De är skojiga att kolla på!

Linderödssvin är en korsning mellan tamsvin och vildsvin i syfte att efterlikna äldre lantraser av tamsvin. De finns inte heller i Skåne i vilt tillstånd (om nu inte några har rymt).

/Staffan
 
Re: Svinaktigt

Stadan; sa:
Här i Mälardalen har de blivit ganska vanliga, lokalt mycket vanliga. Bönderna klagar över skador på grödorna medan jägarna är desto gladare. Tror att svinen går en bit norr om Mälardalen. I våras såg jag 4 suggor med 20 kultingar en bit hemifrån. De är skojiga att kolla på!

Linderödssvin är en korsning mellan tamsvin och vildsvin i syfte att efterlikna äldre lantraser av tamsvin. De finns inte heller i Skåne i vilt tillstånd (om nu inte några har rymt).

/Staffan

Det var ju roligt (inte för bönderna) att ni har så pass många vildsvin ända upp till norr om Mälardalen. Det är intressanta djur. Har själv sprungit på dem ett par gånger. Bla blockerade ett par djur stigen för oss en gång och flyttade sej knappt. Det var sista gången min fru följde med och vandra :(
Jasså det finns inga vilda Linderödssvin, inte ens i skåne. Måste vara något jag fått om baktassen. Vet inte var jag har fått det ifrån men jag var helt övertygad om att vi hade en liten förvildad stam. Då är det ju inte lönt att man går och letar efter dem mer :)

/g
 
Re: Svinaktigt

Stadan; sa:
Linderödssvin är en korsning mellan tamsvin och vildsvin i syfte att efterlikna äldre lantraser av tamsvin. De finns inte heller i Skåne i vilt tillstånd (om nu inte några har rymt).

/Staffan

Eftersom det är ganska vanligt att man har tamsvin gående ute i hagar så borde de "naturligt" kunna korsa sig med vildsvin. Så vildsvinstammen kanske bleknar (eller om den nu blir fläckig istället) med tiden?
 
Re: Re: Svinaktigt

KLAGER; sa:
Eftersom det är ganska vanligt att man har tamsvin gående ute i hagar så borde de "naturligt" kunna korsa sig med vildsvin. Så vildsvinstammen kanske bleknar (eller om den nu blir fläckig istället) med tiden?
Snarare tvärtom. Iofs utrotades vildsvinen från Sverige (de sista försvann på 1600-talet) därför att de blev uppblandade av tamsvin som då gick lösa (ollonsvin) eller med herde. De blandades helt enkelt upp med tamsvinen. Dessutom förekom jakt på vildsvinen.

Men idag finns knappt några "lyckliga grisar" som går ute, eller iallafall ganska få jämfört med hur många vildsvin det finns. Annat var det för en femhundra år sedan, då fanns det stora mängder lösgående tamsvin och mindre och mindre vildsvin.

För att vildsvinsstammen ska kunna påverkas måste det nog dels finnas mycket flera lösgående tamsvin och dels ett ansenligt jakttryck.

spekulerar Staffan
 
linderrödssvin är inte en korsning

Linderrödssvin är verkligen inte korsning mellan tamsvin och vildsvin. Det är ett utrotningshotat gammalt tamsvin. På 50-talet höll det på att dö ut och då korsade man in lite vildsvin för att inaveln skulle brytas, men idag används endast renrasiga linderrödare i aveln. Allt annat räknas som korsningar och är inte linderrödare.
 
vad fasen! kan man inte ta bort inlägg man ångrar... såg att tråden var ganska gammal och att mitt svar då inte var relevant till senaste inlägg.. Så var tvungen att skriva några tecken..

Skål och god natt
 
Senast ändrad:
Linderödssvin är en korsning mellan tamsvin och vildsvin i syfte att efterlikna äldre lantraser av tamsvin.

Denna text finns på Skansens hemsida:
"Linderödssvinet har sitt ursprung i det gamla, svenska skogssvinet, som strövade i Sydsveriges bok- och ekskogar fram till slutet av 1800-talet.

Under 1900-talet minskade även antalet linderödssvin och var på väg att försvinna som ras. Tack vare Skånes djurpark, som tog hand om några brokiga grisar av en gammal ras från Linderöd som visade sig vara några av de sista linderödssvinen, kunde rasen räddas."
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.