Victorionox ?

Fick av min far för 20-25 år sen en victorinox kniv och den funkar som om den vore ny fortfarande :) men frågan är om någon vet vad det är för modellen. Har letat men verkar som den har utgått ut sortimentet i denna version.
Mvh Magnus
u8eqegej.jpg
 
Kanon tack :)

Kommer inte ihåg hur gammal jag var när jag fick den men kommer väl ihåg hur det gick till. Var på min födelsedag och fick ett litet paket av min far och som liten grabb är man ju ivrig att öppna paket så slet av papperet och ser av fasa att det är 2st adventsljusstakar på kartongen. Besvikelsen är enorm och jag stället kartongen på bänken och med hängande huvud säger jag att jag öppnar det sen. Far min insisterar på att öppna paketet och jag gör väl det. Lyckan är enorm när jag inser vad som är i paketet en helt egen armé kniv. Efter det så har den alltid följt med när jag ska ut i skogen. Inte alltid använd men alltid med.

Magnus
 
Kanon tack :)

Kommer inte ihåg hur gammal jag var när jag fick den men kommer väl ihåg hur det gick till. Var på min födelsedag och fick ett litet paket av min far och som liten grabb är man ju ivrig att öppna paket så slet av papperet och ser av fasa att det är 2st adventsljusstakar på kartongen. Besvikelsen är enorm och jag stället kartongen på bänken och med hängande huvud säger jag att jag öppnar det sen. Far min insisterar på att öppna paketet och jag gör väl det. Lyckan är enorm när jag inser vad som är i paketet en helt egen armé kniv. Efter det så har den alltid följt med när jag ska ut i skogen. Inte alltid använd men alltid med.

Magnus
Förstår dig. Det är just minnen som gör en kniv av den här typen till en riktig livskamrat! Vårda din "kamrat" men använd den frekvent. På det viset så hedrar du din pappa.

~Paul~
 
Kul berättelse, jag har en likadan som jag fick i present av en schweizisk scoutkamrat som bodde hos mig en vecka. VARJE gång jag tar fram den tänker jag på honom, trots att det är snart tre decennier sedan. :)
 
Har en liknande men ingen spännande berättelse om hur jag kom över den, en dag var den plötsligt bara där. Men mitt starkaste minne är när jag blev tagen som en potentiell terrorist av egyptiska gränspolisen för att de hittade den i min ryggsäck. Hade haft den med till stranden som fruktkniv (och kanske lite också som säkerhet) och glömt den i ryggsäcken. På något sätt lyckas jag och ryggsäcken passera tre metalldetektorer utan utslag. Den upptäcks i sista genomlysningen. Plötsligt känner jag två starka händer på mina axlar som vänligt men mycket bestämt lotsar ut mig från terminalen. Efter någon timme har jag lyckats övertyga dem om min ofarlighet. Jag hinner med flyget men utan kniv. Bedrövad över kniven men lättad över att sitta på planet hem. När jag står och väntar på bagaget, vad kommer åkandes på bandet iförd illgul varningstape om inte kniven! Den följer efter det alltid med mig ut, även om stora kniven inte längre är så vass...
 
Jag hade med min - dumt nog - i fickan vid ett besök i Paris och Eiffeltornet.,när vi stått i kö någon timme passerar man en säkerhetskontroll med biffiga vakter. Det piper till och jag kommer plötsligt på att kniven ligger i benfickan... En två meter lång väktare tar kniven, går en bit åt sidan och vinkar dit mig - pga terroristhot är dessutom säkerheten höjd - och jag blir lite skakis faktiskt.

"-Just go out and hide the knife somewhere in the park. I let you in here at the back door" viskar han,blinkar med ögat och släpper ut mig bakvägen.

Jag dumpar den under en viss blomsteruppsättning och återvänder smidigt rakt förbi den ringlande kön och direkt in igen.

Ett minne till förknippat med kniven ifråga. :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.