vi drunkar i regnkläderna!

jag och min flickvän ska vandra i fjällen i sommar. nu håller vi på att drunkna i alla alternativ det finns i regnklädersväg. vad är bäst egentligen?
jag har en schysst enkel anorak som jag tänkte impregnera, nån som har erfarenhet av sånt, vilka märken är bra osv? vi funderar oxå på att nvända regncape, för att slippa bli svettiga inifrån, och kunna skydda även ryggsäcken under skurarna.
eller ska man vara vanlig och köpa ett nytt regnställ som är hyfsat?

vad har ni för erfarenheter av olika regnkläder?

/disa
 
Normala regnkläder har jag enbart dåliga erfarenheter av. De andas inte, käns klumpiga osv. Ni som har gjort lumen vet vad jag pratar om, bomulskläder under galon som inte andas för fem öre. Jag skulle nog rekommendera att ni lägger ut en liten extra slant och satsar på GoreTex. Visst, det blir en högre initial kostnad men det har ni garanterat igen efter ett par regniga dagar i fjällen.

Förra sommaren var vi ute i Sarek i 8 dagar, sju dagar av dessa hade vi regn. Det ÄR värt att satsa på ordentliga regnskydd.

Givetvis även ett regnskydd till ryggsäcken.
 
Jag kör med vindtäta vattenavvisande kläder av polyester när jag vandrar (inte Goretex). De klarar små regnskurar utan att man blir blöt och torkar snabbt om olyckan skulle vara framme. Dessutom blir man inte så svettig eftersom dom andas bättre än Goretex (min åsikt).

Som komplement vid busväder har jag en regnrock och byxholkar (inte PVC). Det mesta av kondensen som bildas försvinner ut eftersom jag inte har hela regnbyxor. Däremot blir man fort blöt på ryggen men det har jag tyvärr ingen annan lösning på än att gå så sakta att man inte svettas.
 
Det gör detsamma hur mycket reklamen säger att kläderna andas. man blir blöt inifrån om man rör sig med sådana kläder. De fungerar kanske om man sitter stilla.
 
Mina fem ören...

Vindblus, typ Marmot Ion, Packawaystället från ITAB och vattentät förvaring i ryggan. Billigaste lösningen och kanske den mest praktiska... Notan slutar strax under hälften av en Goretexjacka.
 
På sommaren när det regnar och det är vamrt brukar jag enbart ha på mig mina skalbyxor i GoreTex. Visst, det känns lite plastigt, men efter ett par minuter har man vant sig. Kan man dessutom öppna upp sidorna med dragkedjor så ventilerar man ut både fukt och värme. Kunde till och med torka ett par strumpor mot låren, trots regn och rusk...
 
Vindblus, typ Marmot Ion, Packawaystället från ITAB och vattentät förvaring i ryggan. Billigaste lösningen och kanske den mest praktiska... Notan slutar strax under hälften av en Goretexjacka.

Jag lägger till mina fem öre på detta... När det bara småduggar kör man med vindblusen och vandringsbyxorna (som förstås också bör vara i inte bomull). Det grova artilleriet (Packawaystället från ITAB) åker fram när det går över från duggregn till riktigt regn. Det är, om man håller på med någon slags ansträngande aktivitet, nästintill ofrånkomligt att man blir blöt inifrån när man har regnkläder. "Andasplagg" är bättre än icke-andas, men svettigt blir det. På detta sätt skjuter man upp användandet av regnplaggen så länge som möjligt. Inte minst när det blåser snålblåst utan att det regnar är det skönt att slippa svettas för mcyket.

Ofta blir faktiskt kombinationen vindblus + regnjacka lättare ihop än att ha en GoreTex-jacka. Det beror förstås beroende på vad man kollar på för plagg, men min Montane Lite-Speed (vindblus) väger 130 g och min ITAB Packaway-jacka väger 288 g, totalt 418 g, vilket är lättare än de flesta GoreTex-jackor (dock inte de ultralätta i GoreTex Packlite, t.ex. haglöfs LIM).

Jag har provat kombinationen regnrock och byxholkar, det fungerade ok som koncept men min regnrock var av så usel kvalitet (billig från Ö&B) att den revs sönder efter en dryg halvtimme (vilket iofs ökade ventilationen...). Resten av den turen fick min softshelljacka göra jobbet (vilket gick OK, faktiskt, tur med vädret, det blev aldrig mer än duggregn sedan). Poncho/regncape och byxholkar är ett annat alternativ, men jag tror det blir alltför meckigt när det blåser. Och det gör det ju då o då på fjället...

Regnskydd till ryggsäcken använder jag inte. Om man köper plastsäckar för trädgårdsavfall (extra sega, finns hos trädgårdshandlaren) och packar det som ska vattenskyddas (sovsäck och extratröjan och andra eventuella extrakläder) i en sån så klarar det sig bra. Rulla ihop öppningen några varv. Billigt och lätt.
 
regnkläder

Håller med "alven"! GoreTex andas mycket mindre än vad reklamen säger. Och onödigt tungt är det också.
Kolla hos ITAB och köp
1) annorak eller liknande plagg som är impregnerat (klarar lättare regn)
2) ITAB´s Packaway regnställ dvs jacka och byxa (för ösregn).
När det gäller regnskydd till ryggsäcken är det upp till dig, men det funkar utan bara du packat allt som ska vara torrt i vattentäta påsar!

Och du? Det kommer alltid att bli lite blött och fuktigt oavsätt hur du klär dig, men du ska ju inte "drunkna" i helt vattentäta kläder när det inte ösregnar!

Lycka till!
 
Nu är ju både jag och "alven" lättpackare men jag kunde inte sagt det bättre själv än vad han just gjorde.
Med det tillägget att jag vill hävda att även om du har en Gore-tex jacka, exempelvis Haglöfs LIM så utesluter inte det att du "borde" använda en vindjacka till den ändå.

Kombinationen vindjacka+regnjacka är i mina ögon oslagbar. Så länge det inte regnar eller bara duggar lätt så använder du vindjackan. När det börjar regna mer så åker regnjackan på med vindjackan under och då fungerar vindjackan som en "liner" till regnjackan, vilket oftast saknas i de lättare varianterna.
Detta skyddar andasmembranet och gör därmed att det håller längre. Så fort det slutar regna eller återgår till duggregna så åker regnjackan av. Vindjackan torkar sedan (vid aktivitet) på ca 10minuter.

Oslagbar kombination!

//Peter
 
Jag kör med vindtäta vattenavvisande kläder av polyester när jag vandrar (inte Goretex). De klarar små regnskurar utan att man blir blöt och torkar snabbt om olyckan skulle vara framme. Dessutom blir man inte så svettig eftersom dom andas bättre än Goretex (min åsikt).

Vindblus, typ Marmot Ion, Packawaystället från ITAB och vattentät förvaring i ryggan. Billigaste lösningen och kanske den mest praktiska... Notan slutar strax under hälften av en Goretexjacka.
För mig personligen funkar inte GoreTex att vandra i, blir alltid blöt i det, "andas" för dåligt!
Jag måste hålla med som sagts här ovan. Vindtätt att vandra i (tex. Montane, Marmot, Newline) har mycket att välja på. Vattentätt till lägret eller längre raster. ITAB:s Packaway ställ är ett bra tips på budgetalternativ för detta.
 
Klädsel, alltid lika roligt...

Personligen tror jag inte det finns ETT sätt att klä sig rätt...
Vindblus och regnskal fungerar, som tidigare framgått, bra för många. Jag använder det vid mer "tempointensivt" friluftsliv och då jag inte räknar med regn.

Jag tycker dock personligen oftast att det är enklare och smidigare att klä sig i ett "hårdskal" på en gång vid risk för dåligt väder. Du slipper då dubbla lager kläder, att behöva ta fram en sak ur packningen vid regn och det du har i fickorna fortfarande är lättåtkomligt.

Väljer man bra plagg så är ventilationen inte så dålig som det ibland kan framställas - men visst - med tung packning/högt tempo, uppförsbacke och ösregn BLIR man ALLTID blöt oavsett klädsel. Man kan heller inte överskatta vikten av att själv aktivt reglera ventilationen via plaggens öppningar.Hellånga blixtlås i byxorna rekomenderars.

En bra, relativt kraftig trelagersjacka behöver inte väga mer än ca 500g - allts inte så mycket mer än Alvens förslag. Ett sådant plagg är också väldigt mångsidigt vilket ger många brukstimmar. Tyvärr är prislappen ofta i kraftisgaste laget

Uffe
 
Grundénsställ, komplett med sydväst. Oöverträffat i fjällmiljö. Andas superbra, inga kondensproblem alls.

Eller så kan man söka här i forumet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.