Vax till kajakpaddel

Hejsan

Har hört att vissa använder någon typ av massa/vax för att få ett bättre grepp om sin kajakpaddel.
Lite nyfiken och därför undrar jag vilken typ av vax det är och vart kan man inhandla det? Har iaf inte sett något på de kajaksidor jag besökt på nätet.

Tack på förhand
/Jimmy
 
Hej

Surfvax använder de jag känner som vax på paddeln, är själv inte så förtjust i detta då det är väldigt kladdigt men man få ju " väldigt" bra grepp på paddeln av det.
/ Pelle
 
Hejsan

Har hört att vissa använder någon typ av massa/vax för att få ett bättre grepp om sin kajakpaddel.
Lite nyfiken och därför undrar jag vilken typ av vax det är och vart kan man inhandla det? Har iaf inte sett något på de kajaksidor jag besökt på nätet.

Tack på förhand
/Jimmy

Prova handbollsklister? Innehåller kåda, så närmaste tall? Kan ju bli lite kladdigt...;)
 
Ett

alternativ är att försiktigt matta skaftet med finkornigt slippapper. Skaftmateral diameter och form förbättrar också greppkänslan. Sammanfattningsvis tror jag inte det finns behov av vax om man har rätt paddel för sin förmåga och sina händer.

Thure
 
precis, skulle aldrig vilja kladda in paddeln.

använder man en grönlandspaddel slippa man det problemet med att behöver krampaktig hålla i paddeln överhuvud taget....
 
precis, skulle aldrig vilja kladda in paddeln.

använder man en grönlandspaddel slippa man det problemet med att behöver krampaktig hålla i paddeln överhuvud taget....

Spelar nog ingen roll vad man har för paddel - om man inte stoppar ner bladet i vattnet så blir det obalans och man måste hålla emot. Har man låg paddelföring så märker man fenomenet tidigare än med hög paddelföring.

Kika på utformningen av bra plattpaddlar, ex vis Werner, så ser ni skillnaden mellan de som är avsedda för hög- respektive låg paddelföring. Vingpaddlar är tänkta för hög paddelföring. Grönlandspaddel får andra uttala sig om.

Sen finns det självklart bra och dåliga modeller oavsett om man använder platt-, ving- eller grönlandspaddel...
 
du skriver "emot" mig och i samma text skriver du att andra få uttala sig om grönlandspaddeln?

men det är ju just det jag säger, en Grönlandspaddel behöver man inte klamra sig fast vid. det är ett löst grepp som gäller och aldrig är det nåt som glider! (så länge man nu inte använda sig av glidgrepp men det är ett annat kapitel)

vill man inte har en grönlandspaddel tror jag också mest på att rugga upp ytan lite fint där man har händerna som mest.
 
Skidvalla (för fäste) har jag testat o det funkade bra. Tror det var en grön burk, men antar att man kan välja färg efter vilken kladdighet man vill ha.
 
Lugna ner er lite va!? Det var en enkel fråga om vax på paddeln...

Inom bl a forspaddling använder man vax på paddlarna för att få bättre grepp, oavsett märke. Något märke har en form av väv så man inte behöver vax.
Testar själv innebandylinda, ger grepp men är inte vattenfast. Ska bytas till hållbarare linda.
 
Glid eller fäste ??

Mina högst personliga erfarenheter kring paddelgreppet. För ca 10 år sedan hittade jag min favoritpaddel en plattpaddel från Lettmann. Med den paddeln behöver jag inget preparat för att få bättre grepp. Däremot har jag polerat skaftet och glid vaxar tumgreppet med armens hudsalva. Jag har funnit att paddelisättningen blir renare. Paddeln liksom hittar själv sitt läge i vattnet. Man kan då tro att det skulle bli svårare att utföra styrtag, kontringar och stöd men det funkar fint för mej. Som ett plus kan jag paddla flera dagar och längre pass utan att få problem med händerna som tidigare.
 
En del racingpaddlare brukar tvätta av paddeln innan loppen med vanligt diskmedel för att få ett bra grepp, andra använder grepptejp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hinka vax Paddling allmänt 5
hs Vax ? Paddling allmänt 3
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.