Vattentäta påsar

Häller på att bygga en Thomassonkajak (nomad) utan vattentäta skott. Funderar på att sy upp stora "airbags" att använda då jag inte kör med packning för att ändå få bra flytkraft vid ev vurpa. Har någon tips på lämpligt tyg, har tänkt galon (seal lines Baja bag, typ) och var man köper detta tyg. Tips mottages varmt!

//Tomas
 
Löjligt tips från en som aldrig kajakat, bara kanadensat, köp badbollar som
flytkraft, billigt att byta om det bli punka....
Fyller du dom inte helt så kan du lättare anpassa dem efter skrovet.

Det var mitt idiot tips nr 1


Finns det inte något slags skum man kan spruta in som stelnar, som ger bärkraft, man kan dy sy en påse i vanligt tyg som man sprutar in i, inuti skrovet på stället du vill ha bärkraften, då får du formen efter skrovet, lätt att dra ut vid behov,det var mitt idiot tips nr 2
 
Senast ändrad:
Du kan hitta bättre lösningar än galon, och billigare. Man behöver inte svetsa galon heller, det räcker gott och väl med liquisole (som morsan använde när hon lappade regnstället man hade som liten), eller seamsealer tejp. Lättare och enklare att handskas med är polyuretanbelagda nylontyger. Finns på shelby.fi, extremtextil.de eller pointnorth.co.uk t.ex De tygerna måste också tätas i sömmarna. Tyvärr har de belagda tygerna nackdelen att när beläggningen väl släpper får man kasera påsen. Extremtextil har iofs det där armerade tyget som klättermusen, arcteryx och timbuk2 använder/använde i sina väskor, och det lär vara sinnessjukt slitstarkt, samt går också att täta i sömmarna.

Såg en rolig grej, det var en person som gjorde axelväskor av gamla plastpåsar som han laminerade ihop, det kanske kunde vara nåt? Ekologiskt och ekonomiskt, dessutom får du bitar i perfekt form och storlek. Vattentätt blir det också. Här är en länk iaf: http://eeio.blogspot.com/2004/12/recycled-banner-golden-mean-messenger.html Här är en kort filmsnutt som visar lamineringsprocessen: http://www.youtube.com/watch?v=sB1mE8e35UY
 
Jag tror inte på att sy täta påsar, det blir svårt att täta sömmar och liknande tillräckligt bra.

Peters tips med badbollar tycker jag verkar smidigast. Vill man ha nån slags formsydda grejer kan man sy i ett vanligt tyg och stoppa in badbollarna i (eller uppblåsa ballonger?).

Nu är väl tyvärr badleksaksrean slut för i år.
 
Löjligt tips från en som aldrig kajakat, bara kanadensat, köp badbollar som
flytkraft, billigt att byta om det bli punka....
Fyller du dom inte helt så kan du lättare anpassa dem efter skrovet.
Inte alls dumt, och inte långt ifrån hur man ofta hanterar problemet i jollevärlden. Bara de hålls på plats och ändå är tillräckligt skyddade från mekanisk åverkan lär det nog vara en väldigt prisvärd lösning.

Finns det inte något slags skum man kan spruta in som stelnar, som ger bärkraft, man kan då sy en påse i vanligt tyg som man sprutar in i, inuti skrovet på stället du vill ha bärkraften, då får du formen efter skrovet, lätt att dra ut vid behov,

Nja, de där skummen expanderar med ganska stor kraft. Gäller att man har rejäl koll på formfaktorn och gärna ser till att man skaffar sig ngn slags "glapp" om man vill vara säker på att kunna dra ur dem .
 
Kan ju avslöja att tipset om badbollarna kommer från ett felköp av en OK-jolle från 1929,
komplett med trailer, två master, segel+ diverse pryttlar.Den hade gått i Motalas klubb i alla år.
Bland tillbehören följde det två påsar med en massa barnbadbollar,
fattade inte först vad dom va till.
Men sedan förklarade grannen som tävlade internationellt med jolle att de var till flytkraften.
Han köpte Ok-jollen av mig sedan, men jag sa, vad ska du ha den till?, han svarade :
jag ska ha den till att njutsegla med, lugnt o skönt, med träkänsla, de moderna jollarna är väl byggda i kevlar eller nåt förståss. Flytkraften i de moderna jollarna är nog inte badbollar...
 
Varför inte köpa

påsar? Finns relativt billiga till ändskeppen på forskajaker med slangar så att påsarna kan blåsas upp från sittbrunnen.

Den andra bra lösningen är en sittbrunnssäck. Den kan du antingen köpa eller sy själv.

Thure
 
Inom soteriet använde(r) vi gummiballonger,typ innanmätet på fotbollar för att täppa igen sidokanaler när vi rensade ventilationskanaler med tryckluft.Tål slitage från murade kanaler och grader/skarvar i plåtkanaler.

Vet inte varifrån de kan köpas dock.


peter
 
Senast ändrad:
Pilatesbollar är bra mycket dyrare än badbollar. Men också väldigt starka. Finns i lite olika storlek, har jag för mig.

Påsar av nylon eller liknande fyllda med frigolitbitar borde funka. Byggfrigolit är hyggligt billigt och lätt att hitta. Kan man få ut dem ur kajaken har man saccosäckar vid lägerelden :)
 
Inom soteriet använde(r) vi gummiballonger,typ innanmätet på fotbollar för att täppa igen sidokanaler när vi rensade ventilationskanaler med tryckluft.Tål slitage från murade kanaler och grader/skarvar i plåtkanaler.

Vet inte varifrån de kan köpas dock.


peter

Hehe,vilket jävla minne man har!

www.sotarverktyg.se,gå in i katalogen och scrolla ner till "Rensluckor,Tätningar",där finns det fotbollsblåsor.


peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.