Vattenrening?

Jag börjar bli trött på att bära med mig vatten under mina vandringar och kajakturer i Skåne och tänkte därför investera i ett vattenreningsfilter. Det jag spanat in är MSR Miniworks Ex.

Klarar ett vattenreningsfilter alla typer av (söt)vatten eller bör man hålla sig till vatten som rör sig, ser klart ut, sjövatten, etc? Funkar det även att använda grumligt vatten (tex från Kävlingeån)?
 
I somras skaffade jag en Katadyn Vario. Fungerade mycket bra på bla 3 dagar Bohusled. Vid ett tillfälle tog jag vatten från en liten, hyfsat stilla sjö med nästan kolsvart och ganska dyigt vatten. Hade nog i normala fall inte ens badat i nämnda pöl. Inga problem... Tänk bara på att inte ta vatten i närheten av jordbruk eller dylikt då dessa filter inte tar hand om kemikalier.

Vet inte hur det filter du nämner fungerar, men på mitt rekommenderar de att man fäster ett kaffefilter över insuget om vattnet är väldigt grumligt.
 
Härnere i odlingsladskapet gäller det att kunna tigga vatten. För bruk där det inte gå har jag sen länge brukat ett WaterWorksII från MSR. Det fungerar väl. Du blir nog inte missbelåten heller. Att grovfilrera före spar filter och filtertvättning.
go tur
 
Enligt min mening är MSR waterworks en gammal dinosaur. Den har fungerat väl under en lång period men är numera omsprungen av tex http://www.purehydration.com/aquapure-traveller/ eller http://www.sawyer.com/tech-water.html Pris, vikt, livslängd filtreringstorlek, allt är bättre på dessa.

Däremot är det inte många filter som tar bort tungmetaller, pesticider och andra otrevligheter som vi kan stöta på här i Skåne från odlingsmarker och industrier. Aquapure tar bort lite av dem men man ska nog ändå vara restriktiv med tex åvattnet. Regnvatten är inga problem med några av filterna.
 
MSR Miniworks Ex som efterhördes är i handeln fn. Samtliga mekaniska filter gör ungefär det samma, det som skiljer mest är hur de är att betjäna. Olika filterbrukare har givetvis olika preferenser.
go tur
 
Enkelt kan man uttrycka att med tungt mekaniskt arbete kan man trycka vatten under rening genom ett filter eller oxså låta gravitationen göra arbetet och då får man vänta ett tag. Ju renare ursprungsvatten är ju lättare respektive något snabbare går det.
Sen måste filtreringssystemet tvättas och vårdas. Det finns sällan någon gratis lunch.
go tur
 
Man behöver inte alls vänta på gravitationen, det är bara att suga i sig genom ett modernt filter. Ett tips är att testa innan man försöker förklara hur det går till...
 
Jag har förstått att fler än jag behöver lite vatten till den hemtorkade eller köpta torkmaten, det brukar jag inte låta gå via munnen först. Men skicken är olika.
Go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crossfit_Wanderlust Vattenrening med hålfilterteknik (Sawyer/Katadyn) Vandringsleder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.