Vattenförgiftning?

På senare tid har det i tidningarna skrivits en del om riskerna med att dricka för mycket vatten, komplett med skräckexempel och utpekade riskgrupper.

Det är mycket möjligt att övervätskning är ett problem som man hittills har förbisett. Ändå kan jag inte låta bli att tro att det är en tidningsanka. Min erfarenhet är att överdrivet vätskeintag sällan ger några andra effekter än nödighet. Däremot vet jag själv hur kass man kan må av vätskebrist, och jag har också sett mindre snygga exempel på både idrottare och "vanligt folk" som fått ta konsekvenserna av vätskebrist.

Jag är på intet sätt någon expert, men jag gissar att vattenförgiftning blir ett problem först vid abnorma vätskeintag. Att man skulle kunna få en överdos vatten genom att, som en tidning påstod, "bära med sig en vattenflaska på sommaren", låter ju rent löjligt. Jag tror snarare att det här "larmet" kommer att leda till att vanligt folk drar sig för att dricka ordentligt och istället råkar ut för vätskebrist, värmeslag och annat som lätt kunnat undvikas.

Verkar det rimligt, eller är jag helt ute och cyklar? En lite mer sansad diskussion skulle iaf vara önskvärt.
 
Njurproblem

Tror inte heller att det är särskilt farligt att dricka mycket vatten. Det är dock en påfrestning för njurarna och kan säkert trigga problem. Vattenförgiftning däremot har jag aldrig hört talas om! Skulle vara om man dricker så stora mängder vatten att blodets salthalt sjunker och man får saltbrist vilket ju inte är så trevligt. Men då får man allt ligga i.
Ultralöparen Rune Larsson drabbades av detta på ett otroligt tufft bergsmaraton, men då snackar vi 5 dagar med 50 kilometer per dag i tuff terräng, dvs mååånga liter vatten.
 
Det beror ju på hur mycket man dricker. Att man bär med sig flaskan betyder ju inte att man dricker ur den hela tiden. Räknar man flaskorna ser man rätt lätt om man befinner sig i riskzonen.

Visst blåser tidningarna upp det hela, men för vissa riskgrupper är det farligt. Gravida kvinnor är väl det tydligaste exmplet, eftersom graviditeten gör att kroppen av nån anledning "lagrar" vattnet (och blodet alltså blir utspätt). Risken finns väl också att kroppens celler börjar brista (eftersom de vid vätskebrist krymper så borde de ju svälla vid för högt vätskeintag).

För friska människor med normal njurfunktion går vattnet väl till största delen "rakt igenom", men grejen är ju att det går inte direkt från tarmen till urinblåsan. Det skall gå via blodet och njurarna först och det gör att det blir en viss fördröjning. Så dricker man fort hinner kroppen inte med att göra sig av med vattnet.

Vattnet i kroppen finns normalt bara i magen (cirka en liter) och sen i blodet och cellerna. Dricker man 3-4 liter på en timme så är det inte så svårt att gissa var vattnet finns innan man hunnit bli av med det.

(När vattnet går "rakt igenom" på riktigt så kommer det inte ut DEN vägen, utan den andra vägen... D.v.s. det hinner inte tas upp av tarmen. *självupplevt*)
 
Lagom intag av vatten är det bästa för kroppen tror jag (precis som alla andra intag). Man måste givetvis kompensera för förlusterna av vätska men det ska inte gå till överdrift. Är man törstig så dricker man. Det är kroppens signal på att man behöver vätska. Om man arbetar hårt och svettas mycket bör man dock ha koll på sitt intag då törstkänslan inte alltid räcker till för att kompensera förlusterna. Att dricka 5-6 liter om dagen utan att kroppen förlorar så mycket vätska ser jag som helt meningslöst.

/mattias
 
Vattenförgiftning.

Vatten är inget gift. Tänk på de stackars amöborna i hav och sjöar som simmar i tonvis med vatten, hur klarar dom sig?

Det som är farligt med för mycket vatten (kvinnan i tidningarna drack 8 liter tror jag) är att kroppens kemiska balans, tex salt, socker mm, kan rubbas. Men då måste man dricka myyycket. Dokumenterade fall finns på en ung tjej som blev berusad av stora mängder vatten, kroppen började producera sitt eget alkohol.

Men kroppen är byggd för att sköta balansen själv, det är det vi har njurar till, överskott kissas ut. Först vid stora mängder överbelastas systemet.

Njurarna tar inte heller stryk av arbetet. När kroppen tömmer ur sig avfall, urinämnen, skall dessa kemikaleier flyttas från en vätska med låga halter (blod) till en vätska med höga halter (urin). Ämnena skall alltså knuffas i en kemisk uppförsbacke. Detta innebär arbete för njuren. Om man har druckit för mycket vatten är halten av dessa ämnen lägre i urinet i blåsan, och njuren får således arbeta mindre. Slutefekten blir att det extra vattnet hjälper kroppen att hålla sig ren.
 
Omvänd osmos...

Det är klart att man kan avsalta sig med ett för stort vattenintag. Det underlättas av om man håller blåsan och låter excesserna komma ut den rectala vägen!
Jag har vid arbete i öken kommit upp i 12-14 liter per dygn i intag. Men då jag ätit normalt och svettats en hel del, förutom ventilationsförlusterna, har min vattenkastning varit rätt normal och någorlunda vit. Resultatet av för lågt vätskeintag i extrema temperaturer är inget ni vill uppleva på nära håll, jag vet för jag har tyvärr sett det. Överhettning i kombination med intorkning är lätt fatalt.
I nyhetstorkan måste man ju ha rubriker, vattenförgiftning låter väl så bra. Fortsätt drick!

Go tur

Johan K
 
norpan_; sa:
Lagom intag av vatten är det bästa för kroppen tror jag (precis som alla andra intag). Man måste givetvis kompensera för förlusterna av vätska men det ska inte gå till överdrift. Är man törstig så dricker man. Det är kroppens signal på att man behöver vätska. Om man arbetar hårt och svettas mycket bör man dock ha koll på sitt intag då törstkänslan inte alltid räcker till för att kompensera förlusterna. Att dricka 5-6 liter om dagen utan att kroppen förlorar så mycket vätska ser jag som helt meningslöst.

/mattias

Problemet med att dricka när man är törstig är att törstreflexen aktiveras först vid c:a 1% vätskebrist och tyvärr så är redan den procenten svårare att återställa än att hålla rätt vätskenivå.

"Regeln" att man ska dricka ytterligare en halv liter när man druckit sig otörstig är ganska sann.

______________________________________________________

När det gäller vattenförgiftning så vill jag minnas att det blir ett vätskeövertryck i huvudet så att hjärnan påverkas/pressas samman. (Med reservation för att det är c:a 10 år sedan jag studerade senast...)

Kommer ihåg ett exempel på en kille som rökt hasch eller marijuana och som på kort tid drack 20 liter vatten för att försöka pinka ut spåren inför ett urinprov. Han kollapsade och hamnade på sjukan i stället...

/Ulf
 
norpan_; sa:
Är man törstig så dricker man. Det är kroppens signal på att man behöver vätska.

Nja, vad jag har förstått så är törst kroppens signal att den redan HAR vätskebrist.

Törstreflexen styrs såvitt jag minns av njurarna som får signalen från hypofysen, och det är när cellerna i hypofysen är så uttorkade att de krympt som de ger signalen.

Alltså:

Kroppen blir uttorkad -> Cellerna krymper

Hypofysens celler krymper -> Skickar signal till njurarna

Njurarna slutar producera urin och säger till kroppen att man är törstig
 
nermander; sa:
norpan_; sa:
Är man törstig så dricker man. Det är kroppens signal på att man behöver vätska.

Nja, vad jag har förstått så är törst kroppens signal att den redan HAR vätskebrist.

Törstreflexen styrs såvitt jag minns av njurarna som får signalen från hypofysen, och det är när cellerna i hypofysen är så uttorkade att de krympt som de ger signalen.

Alltså:

Kroppen blir uttorkad -> Cellerna krymper

Hypofysens celler krymper -> Skickar signal till njurarna

Njurarna slutar producera urin och säger till kroppen att man är törstig

Känslan av törst uppkommer när specifika centralnervösa centra noterar att plasmaosmolaliteten (ung. blodets koncentration) är hög.

Om osmolaliteten överskrider ca 285 mOsm/kg reagerar
osmoreceptorerna i hypothalamus, tallkottkörteln, och ger upphov till törstkänsla.

Vid ungefär samma plasmaosmolalitet reagerar också andra närliggande osmoreceptorer i främre hypothalamus så att frisättningen av antidiuretiskt hormon (ADH) ökar.

ADH påverkar i sin tur njurarna att reabsorbera mer vatten.
 

Guest

Gäst
5-8 liter

Har läst någonstans att man riskerar livet om man sveper 5-8liter på en gång.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.