Varning för Isvidda???

Läste följande text på "iskontakt" på hemsidan för Storsjöns Långfärdsskridskoklubb:

"VARNING! Tänk dig för, innan du köper långfärdsskridskon : ISVIDDA eller EXCELSIOR. Isvidda, har dålig grundslipning och otillräcklig kurva.Redan vid första turen märker du av dåligt grepp, och efter 1 km börjar du tänka på slipning. Kontrollera detta redan i affären, känn på skärpan och håll skenorna mot varandras åkyta, se då till att ha en glipa på 0,5 till 1 mm vid läget för skons klack och 1 till 1,5 mm vi sulans framkant. Obs namnet Isvidda, garanterar inget, den tillverkas i Asien.- Skridskon Excelsior från Eskilstuna, som säljs via Internet har ingen kurva alls, rak som en linjal undertill. Detta ger lågt kanttryck och dom känns slöa. Tillverkaren lovar dock att bättra sig till nästa säsong.- (Att grundslipa en kurva på dessa skridskor tar mer tid än att skärpa upp 3 par normala skridskor). Har du frågor ring mig på: 063 XX XX XX. "

OBS! Jag har ändrat telefonnummret till XX XX XX i citatet!

Jag har nyligen köpt ett par isvidda och undrar naturligtvis om det finns någon grund för ovanstående uttalande. Vad bör jag göra för att åtgärda mina skridskor?

MVH

Andreas
 
Hade en föregångare till Excelsior en gång i tiden. Ena skenan var i princip konkavt slipad, gick att åka på den med. Lär du dig köra på dina Isvidda så kommer du bli kung på riktiga skridskor.
Skämt åsido, har du kollat på kurvslipningen enligt instruktionen du citerar och sett om det är dålig kurva? Om kurvan är dålig så är det bara att reklamera.

-Palle
 
Palle_Z; sa:
Skämt åsido, har du kollat på kurvslipningen enligt instruktionen du citerar och sett om det är dålig kurva? Om kurvan är dålig så är det bara att reklamera.

Jag har inte kollat på kurvan på mina skridskor. Hittade detta i morse och inte varit hos skridskorna sedan dess. Jag känner att jag kan för lite om skridskor och olika slipningar för att kunna gå tillbaka till affären och hävda att det är fel. Jag får väl ringa till han skrivit inlägget jag citerade och prata med honom också.

Tar gärna mot fler synpunkter. Det lär väl finnas många isvidda där ute (även om det väl är en budget skridsko som utsidans verkliga entusiaster inte köper).

/Andreas
 
Har Isvidda Flex 50cm. De hade korrekt kurva vid köpet.
Kan emellertid hålla med om att kvaliteten inte är den allra högsta. Har åkt ca 100 mil på dem i år utan några problem men man kan uppleva att de är en smula mjuka i fotplattan. Har provat Skyllermarks Blå som kändes stadigare men om prisskillnaden är motiverad är en fråga om ekonomi och prio.
Pentti
 
nöjd med excelsior

ala; sa:
Läste följande text på "iskontakt" på hemsidan för Storsjöns Långfärdsskridskoklubb:

"VARNING! Tänk dig för, innan du köper långfärdsskridskon : ISVIDDA eller EXCELSIOR. Isvidda, har dålig grundslipning och otillräcklig kurva.Redan vid första turen märker du av dåligt grepp, och efter 1 km börjar du tänka på slipning. Kontrollera detta redan i affären, känn på skärpan och håll skenorna mot varandras åkyta, se då till att ha en glipa på 0,5 till 1 mm vid läget för skons klack och 1 till 1,5 mm vi sulans framkant. Obs namnet Isvidda, garanterar inget, den tillverkas i Asien.- Skridskon Excelsior från Eskilstuna, som säljs via Internet har ingen kurva alls, rak som en linjal undertill. Detta ger lågt kanttryck och dom känns slöa. Tillverkaren lovar dock att bättra sig till nästa säsong.- (Att grundslipa en kurva på dessa skridskor tar mer tid än att skärpa upp 3 par normala skridskor). Har du frågor ring mig på: 063 XX XX XX. "

OBS! Jag har ändrat telefonnummret till XX XX XX i citatet!

Jag har nyligen köpt ett par isvidda och undrar naturligtvis om det finns någon grund för ovanstående uttalande. Vad bör jag göra för att åtgärda mina skridskor?

MVH

Andreas

Har åkt excelsior i kand et vara 7 år eller så dvs hela min långfärdskarriär och de funkar för mig. Lägger jag dem skena mot skena så har jag en knapp millimeter längst fram och längst bak. Jag har inte slipat om men brynt ett antal gånger dock i brynställ som ska ge parallell bryning. Tror inte jag tagit i så att jag ändrat kurvan nämnvärt.
Har bytt till längre remmar då mina lite bulligare telispjäxor (med alpinspännen) kanppt lät sig omfamnas av orginalremmen.
Det är ett väldigt skarpt uttalande - kan det vara ett parti som blivit fel eller?


/Patrik
 
Kurvan

Noterar att svågerns nyinköpta (Flisbergs) Isvidda flex har felaktig kurva vilket gör dem helt oåkbara. Jag provade själv och höll på att vurpa efter 5 meter.
Skandal enligt min mening.
/Pentti
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.