Varning - Blå Hålet aka Husbygropen Stockholm

Hej alla,
Blå Hålet låter lite bättre.
En varning, i södra delen av gropen på mellan 13-15 meters djup löper en 1.5-2mm vit nylonlina bitvis 1-1.5 meter över botten.

Jag upptäckte den när jag fridök och gled ner längs sluttningen att något skrapade mot min snorkel. Jag försökte dra loss den och simmade med linan allt vad jag orkade mot ytan men fick den inte att släppa.
Den ligger spänd från NW till SO. Det var i slutet av min dykning och jag var kall och hade inte ,mycket tid att leta, så jag hittade den inte igen.

Tanken slog mig när jag kom hem att denna plats används av många dykare, hur gör någon dessa om tuberna fastnar i en spänd lina ....

/Dag
 
Kan vara så att den linan lagts ut av sportdykare i övningssyfte. Denna typ av linor används ofta vid vrakpenetration och grottdykning. Brottgränsen ligger på runt 100 kilo - inte en chans att man drar av den med andra ord. Sportdykare ska vara utrustade med kniv för just den skull man fastnar i linor (fisklinor) och nät. Sportdykare ska dessutom dyka parvis så att man kan hjälpas åt. Det kan vara lämpligt att fridykare också bär kniv, särskilt om sikten är dålig (som i husbygropen).
 
Blå hålet är nog snarare känt i dykkretsar som den lilla lagun som finns i Dahab Egypten. Det skall tydligen finnas en passage på ca 70 (tror jag) meters djup som dykare har försökt penetrera med vanligt syre. Passagen skall ta dig ut i havet där en droppoff på en kilometer väntar. Det är ett jäng som har dött där. När jag var där och dök så hade två kolat veckan innan, en israeliska och en divemaster. Men det var på ett annat ställe.

Så ta det varligt....

mvh

http://www.divernet.com/travel/0602dahab.htm

Satan i gatan!

" Initially I had been told that 48 divers had lost their lives. Harry Hayward from Deeper Blue Divers, who looked after the logistics of the project, said it was more like 70. "In the peak season we were losing a diver a month," he commented. A veteran dive guide from Planet Divers said he had seen a list of the dead three years ago with more than 100 names on it.
[Ändrat av crazy 2004-03-22 kl 01:12]
 
crazy; sa:
Det skall tydligen finnas en passage på ca 70 (tror jag) meters djup som dykare har försökt penetrera med vanligt syre.
Så ta det varligt....

hehe.. kan inte låta bli! du vet väl att syre blir giftigt när det når ett partialtryck på 2bar?! mao, det blir jävligt jobbigt att dyka så mycket djupare än 10meter..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.