Vargjakten

Jag tycker att det tycks alldeles för mycket i olika diskussionsgrupper på nätet - och man kan ju undra varför jag då tycker en massa själv - och att det som tycks bara har två sidor: "Dumma jägare ni får inte döda de söta, snälla vargarna" och "JA! givetvis skall man skjuta alla vargar man ser och helst några till". Detta är givetvis lite tillspetsat, men jag tror ni förstår vad jag menar.

Jag tycker att det är beklagligt att det togs ett beslut på att en vargflock i princip skulle raderas från skandinaven. Det hade i min mening varit bättre om man i ett tidigare skede hade beslutat om en mer utspridd jakt över hela skandinavien, inkluderat finland, om cirka 20% av totalt vargbestånd. På så sätt kan man både tillgodose jägares och jaktorganisationers krav på vargjakt, samtidigt som man bibehåller en tillväxt av den totala stammen och dessutom eliminerar en stor del av tjuvjakten.

Det sista kanske tarvar en liten förklaring. Jag anser att man genom att ha en legitim jakt - om än i tämligen liten skala - motverkar den tjuvjakt som förekommer på grund av irritation och känsla av maktlöshet och upproriskhet gentemot myndigheterna, det vill säga frekvensen för SGT torde sjunka om man inför en legal vargjakt i som sagt rimlig skala.

För övrigt blir jag lätt oroad av vad jag hör och läser i media om jakten i norge. Jakt från helikopter anser jag är fullkomligt förkastligt då man stressar djuren nå't kopiöst; och alla dessa omtalade skadskjutningar sen - nej, tack. Jag anser inte att det är jaktetiskt försvarbart att skjuta i de situationer som omtalas, t.ex. springande varg, 100m. Hade den stått still hade 200m inte varit så mycket att bråka om om det var en god skytt, men med ett så litet mål under rörelse så är risken för skadskjutning orimligt stor (Nej jag tar inte medias framställning som den enda och sanna, men har inget annat att förlita mig på i sammanhanget).

Rätta gärna de felantaganden jag gjort, så länge diskussionen hålls på en nivå åtminstonde i höjd med golvet
 
Nattmössan!!!

Fann din argumentation helt frikopplad ifrån vad varg-frågan egentligen handlar om. Den samlade expertisen som följt vagarna i scandinavien är enhälligt emot jakt därför att stammen riskerar att utarmas genetiskt. Facktum är att stammen redan visat tecken på innavel. Detta gäller alla de fyra stora. Naturen måste få existera på sina egna villkår. Den dessinformation om vargen, lodjuret och järven kommer klart och tydligt ifrån dem som har ekonomiska intressen i att dessa arter skjuts bort. Nämligen Jägarförbundet, en begränsad grupp samer och de som driver djurhållning i häng i varg-trakter. För låga viltskade ersättningar till de som drabbas är något som regering måste ta i tu med, liksom att straffa brottslingarna som tjuvjagar. Detta är problemen!!! Något vargproblem däremot har det dock aldrig funnits!
 
Svar till Tidholm

Om du läser första stycket av mitt inlägg förstår du kanske vitsen med resten av det.

Vad det gäller inavel så ställer jag mig ytterst skeptisk till att den genetiska mångfalden ökar i vargstammen genom att låta den fortsätta föröka sig med sig själv. Förvisso uppstår mutationer, men knappast i den omfattning och magnitud att det har någon större inverkan. Skall den genetiska mångfalden ökas i rovdjursbestånden blir det nog till att importera avelsbas.

För övrigt hoppas jag att diskussionen fortsätter på ett godtagbart plan, ty annars vore mitt inlägg skrivet förgäves.
 
Svårt

Som jag ser det måste jakt tillåtas på varg just för att det genetiska materialet är så begränsat. Låter man vargstammen växa sig stor för fort på liten avelsbas kan resultatet bli avel på icke önskvärda egenskaper såsom aggresivitet och bristande respekt för mäniskan. Därför anser jag att jakten ska bedrivas försiktigt och med nogrant urval så att de "dåliga" djuren skjuts bort medan de "bra" tillåts föröka sig.Detta kräver naturligtvis stora resurser men det kan det vara värt (jag betalar hellre skatt till vargen än till Guran Persson).Största hotet mot vargen är "varg-vänner" som lockar till sig varg för att fotografera dom eller ger dom mat för att vara snälla.På detta sätt underminerar dom vargen medfödda respekt för mäniskan och lär vargen att assosiera folk med mat. Detta är en säker dödsdom för vargen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- vargjakten Jakt 152

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.