Varg i kloten

Hej! Imorn åker jag ut några dagar i malingsbo-klotens naturreservat. Det är ju Klotenreviret. Hur gör jag för att maximera chanserna att se varg? Är det någon som sett varg nyligen?

Kan man dricka vattnet i sjöarna eller finns det kallkällor?

Är all snö borta eller bör man gå med snöskor?

Mkt tacksam för svar!

/Jonas
 
Skall man se vilda djur så får man sitta stilla i kanten på öppna områden, skogshyggen, myrar eller vägkanter i gryning och skymning
 
Dricksvatten och snöläget

Jag gick Malingsbo-Kloten-rundan (4,5 mil) i början av juni förra året. Jag skulle testa både mig själv och fjällutrustningen så packningen gjordes med flit närmast löjligt omfångsrik/tung. Jag hade räknat med att dricka vatten från källor eller koka vatten från bäckar/sjöar eller i värsta fall fråga i något hus. Det blev väldigt VARMT, men blött (sugande) i markerna, så jag fick kämpa ordentligt och svettades som en liten gris.
Det fanns ingen chans att koka allt vatten som jag måste dricka och husen ligger ganska glest och ofta en bit från vandringsleden, så jag var tvungen att dricka mängder av vatten direkt från bäckar och sjöar (eller alternativt att avbryta vandringen).
Jag blev inte sjuk/dålig på något sätt. Väldigt få vattendrag passerar områden med (tam)djur och är även i övrigt finns de få eller inga "mänskliga" föroreningskällor.
Det är ju lite känsligt att ge råd i sådana här frågor, men om/när jag går där igen så kommer jag att dricka direkt ur bäckarna/sjöarna - efter att ha kollat kartan hur det ser ut uppströms!

Jag befinner mig i skrivande stund ca. 2 mil från Björsjö, som ligger i norra delen av Malingsbo-Kloten-området, och här är det knappast någon snö alls i skogen. Så det är svårt att tänka sig att det skulle behövas snöskor där!
 
Skall man se vilda djur så får man sitta stilla i kanten på öppna områden, skogshyggen, myrar eller vägkanter i gryning och skymning

En bit in från kanten lite dunkelt, helst med mörkat ansikte.Myggnät eller maskeringsfärg.Tysta som möss.
Vad som helst kan ju dyka upp då , man kan ju elda lite men inte föra liv på nått sätt och inte röra sig i onödan
 
Jag vandrade i Malingsbo-Kloten under första halvan av feb och det var aldrig mer än 1 dm snö. Vargen såg jag inte, men dock vargspår tvenne ggr. Vatten tog jag direkt från sjöar och bäckar.
 
Tusen tack, då dricker jag vattnet men bär/kokar vatten till min åttaåring, känns tryggast.

Och om vi lyckas se något spännande så ska jag berätta om det!

/J
 
Varg rör sig helst i lätt terräng, väldigt gärna på längs skogsvägar. Med lodjur är det nästan tvärt om. De vill gärna ha snårigt och blockterräng.

Malingsbo-Kloten är ett fantastiskt område när det kommer till övernattningsplatser. Där vimlar av vindskydd och eldpallkojor.

Ha det gott!

HåkanF
 
Klotenvargarna har knappt synts till i år. Däremot finns andra revir i närheten.
Vill man komma nära varg kan en natt vid trehörningsstugan längs bruksleden vara ett hett tips. Där gick jag på purfärska spår för några veckor sedan. Samt en hel del vildsvinsspår.

http://www.mountainbike.nu/bruksleden-i-trummelsberg-etapp-12-och-lite-13/

Rätt fin stuga och trevlig vandringsled. Ett tips är att parkera vid landsberget och gå "landsbergsrundan", med övernattning vid trehörningen.
 
Vi fick några trevliga dagar även om jag hoppades att det skulle vara mer naturskog och mindre plantering, vi fick gå över många hyggen. Det blir trehörningen nästa gång!
 

Bilagor

  • IMG_8522.jpg
    IMG_8522.jpg
    99.3 KB · Visningar: 629
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
AlexanderAtEskilstuna Kloten Vandringsleder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.