Varför skjuts vargar

Förklaringen är mycket enkel. För en del kanske så enkel att man väljer att inte tro på den, eller kan tro på den. PENGAR !! Det är det och inget annat som styr våran syn och värdering om huruvida vissa primater ska få leva. Vem har lust att betala för en olönsam fårstamm i Norge, eller en lika olönsam renstam i Sverige, inte jag i allafall, om det blir på bekostnad av varg.

G
 
Kostnader

Ett litet tillägg:
Jag läste häromdan att i fjol sköts en vargunge i Norge och den jakten kostade 1,5 miljoner kronor.
Är det rimligt att lägga ner så mycket pengar på jakt?
 
???

Göran
Jag förstår inte vad du menar. Vad har får, renar och vargar med primater att göra? De enda primater som finns i Sverige och Norge är väl människor. Skall människorna utrotas för att vargarna skall finnas. Det kanske endast gäller landsbygdsbefolkningen?
För övrigt har väl denna diskussion hamnat på fel forum. Det har inte särskilt mycket med fjällvandring att göra.

BOS
 
Svar till Bengt-Olof

Hej !

Jag kan möjligen hålla med dig om att debatten landade fel, det var en miss från min sida. Jag har skrivit en hel del på forum, just ang varg, så jag är medveten om vart inläggen ska ligga, men nu blev det av okänd anledning fel. Ber om ursäkt !!

Däremot håller jag inte med vad det gäller ordvalet primat. Primat kan direkt översättas till "överhet" dit större rovdjur hör, precis som människan. Självfallet menade jag inte att människan skulle utrotas, det tror jag nog du förstår.

Jag vidhåller dessutom min mening gällande det som styr vargjakten, dvs pengar.

Ren och fårbruket är en i allra högsta grad olönsam verksamhet, som överlever bara pga av statligt tillskjutna medel. Det kan jag för egen del vara utan, om det sker på bekostnad av "primaten" och rovdjuret Canis Lupus.

Mvh Göran
 
Primater

Jag citerar Bonniers lexikon:
"Primater, herredjur (Primates), en ordning däggdjur som är tå- eller hälgångare och anpassade för klättring i träd (de har nyckelben,vanl. 5 nagelförsedda fingrar och tår samt i regel motsättbara tummar och stortår)......"
Detta stämmer knappast in på de stora rovdjuren (utom människan).

BOS
 
Kort svar

Snälla Bengt-Olof !!
Det är precis det de gör. Vargen är en primat. Beskrivningen du anger är den exakta beskrivningen på just det. Inte bara människan är primat.
 
Primater

Nu tycker jag att denna diskussion börjar spåra ur. Tycka vad man vill om vargar, men primater är de inte. Från Websters dictionary:

3 [New Latin Primates, from Latin, plural of primat-, primas] : any of an order (Primates) of mammals comprising humans, apes, monkeys, and related forms (as lemurs and tarsiers)


/Jonas U
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xstaystrayx Samåkning/skjuts Fjällvandring 1
ZBRG Båt skjuts över Saggat till Kvikkjokk Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.