Varför innertält?

Hej. Jag ska köpa ett nytt tält. Har hittat ett som är lagom långt (ovanligt, jag brukar slå i tältduken med fötter och huvud), Fjällmark Highland 2p. Rekomenderat pris är ca 3500, men "Friluftsvaror" i Möldal säljer dem för 2000:-. Tältet har inget innertält, men ska vara mkt bra ändå enligt försäljaren. Varför ska man egentligen ha ett innertält? Det känns lite konstigt då alla andra "riktiga" tält har innertält, detta är ju inget värsting-tält även om det inte är ett ÖB-tält heller. Min kompis som köpte ett lyx-tält (tunneltält med inner och yttertält som sitter ihop) för 5000 hade jätteproblem med kondens under kalla nätter. Hur funkar det egentligen? Någon som har ett bra svar? Hälsningar Lena
 
Oj, det här kommer att bli en lång och intressant diskussion!

Tanken med inner- och yttertält är efter vad jag förstått att kondensen ska åka ut genom innertältet, men att luftcirkulationen ändå ska vara god i innertältet. Samtidigt ska yttertältet skydda mot regn etc. Jag skulle inte vilja gå tillbaka till endast yttertält.

Hurdå jätteproblem med kondens? Vad är det för tält? Det klart att det blir kondens, på mitt tält (Hilleberg Nallo 2) lägger sig kondenen utanpå innertältet. Ska man inte slå ihop tältet räcker det med att ruska lite lätt på tältet så rinner kondensvattnet bort. Allihop avsöndrar vi kondens när vi är i ett tält, det kommer man aldrig ifrån. I mitt gamla usla tält som bara hade yttertält blev det en hel sjö på tältbotten pga kondensen.
 
Aminida; sa:
Oj, det här kommer att bli en lång och intressant diskussion!

Tanken med inner- och yttertält är efter vad jag förstått att kondensen ska åka ut genom innertältet, men att luftcirkulationen ändå ska vara god i innertältet. Samtidigt ska yttertältet skydda mot regn etc. Jag skulle inte vilja gå tillbaka till endast yttertält.

Hurdå jätteproblem med kondens? Vad är det för tält? Det klart att det blir kondens, på mitt tält (Hilleberg Nallo 2) lägger sig kondenen utanpå innertältet. Ska man inte slå ihop tältet räcker det med att ruska lite lätt på tältet så rinner kondensvattnet bort. Allihop avsöndrar vi kondens när vi är i ett tält, det kommer man aldrig ifrån. I mitt gamla usla tält som bara hade yttertält blev det en hel sjö på tältbotten pga kondensen.

Nja, det är fukt (ånga) som lämnar våra kroppar, kondens blir det först när det kondenseras (bildar små vattendroppar) på en kallare yta. Denna yta är i tältsammanhang oftast yttertältets insida (fast den kan faktiskt hamna på innertältets insida också). Om man har innertält så trillar eventuella kondensdroppar ner på innertältet och pärlar förhoppningsvis av. Har man tält med bara en duk kan man få så kallat kondensregn :) och tvingas torka av tälttakets insida med en trasa. Förespråkare för innertält framhåller frånvaron av kondensregn som en avgörande faktor, medan förespråkare av enkeldukslösningar menar att kondensen är ett mindre problem och dess eventuella förekomst ett pris värt att betala för den lägre vikt man kan få med enkeldukstält. (Jag tillhör själv än så länge den senare skaran och har ett 1 1/2-mannatält som väger in på lite drygt 1400 gram.)

Ämnet har, som Aminida antyder, varit uppe förr, se t.ex.:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35115
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33028
 
Kondens bidas när en gas övergår till vätskeform, exempelvis vattenånga till vatten. Desto varmare luften är desto mer vattenånga kan den innehåll. När den varma luften rör en kall yta, exempelvis kallvattenrör eller en tältduk bildas kodens.

Har tältet bara en ytterduk bildas kondensen mot den och du får vattendroppar eller ja till och med rejäla vattenpölar inne i tältet. Har tältet däremot en innerduk också, bildas den mesta kodensen på ytterduken och skyddar dig från vattendropparna.

Det är också viktigt att mellanrummet mellan ytter- och innertält är tillräckligt stort för god ventilation och ha de inte vidrör varandra, vilket kan leda till att det "regnar in". På sämre tält är det vanligt att yttertältet säckar ihop och tänjer ut sig, så att det vidrör innertältet.

För att motverka kondens är god ventilation det bästa. I större tältet (3-4 pers) är det oftast inget större problem, medan det i mindre tält (1-2 pers) kan vara lite problematiskt. Problemet är att god ventilation även betyder sämre värme i tältet.

Jag ska själv köra med dubbla sovsäckar i år, då jag ska använda ett litet tält och absolut hatar kondens.
 
Myggor

En fördel med innertält är att man inte har så mycket myggor. Innertältet går att hålla relativt myggfritt.
 
Innertält ger en klinisk fri atmosför att sova i så du slipper sova med alla mördarinsekter som återfinns i vår fjällvärld.

Enkelvävstält med badkarsbotten - se övriga inlägg

Tarp, kåta och liknande tält och du utsätter dig för att få skaka tass med insekter och andra djur som kan ta sig under yttertältsduken.

Sen så ska du köpa ett tält som motsvarar det behov du har, vart du vill tälta tex skärgård, skog , fjäll eller allting. Ett kupol kontra tunnel har olika fördelar liksom den skandinaviska varianten att slå upp tält jämfört med hur dom konsturerar tält over there.

Kondens påverkas av många saker som temperatur, ventilation, väderlek och om du har fuktiga kläder i tältet med mera. Det är bara att lära sig leva med det och veta hur sitt eget tält beter sig.

Lycka till i ditt tältval.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 innertält slak? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.