varför happymtb.org?

Hej!
Jag är ganska ny på det här forumet, brukar läsa på under flera olika kategorier..
Men en sak jag reagerat på är att så fort någon frågar något om mtb här på mtb-forumdelen så brukar svaret alltid vara "kolla happymtb.org istället".

Jag antar att ni som läser här faktiskt är intresserade av mtb och vet något om det. Istället för att be folk dra så kan man väl försöka svara så gott det går. De flesta kan ju söka på google och har oftast redan hittat happymtb.org. Synd bara att det forumet inte är speciellt bra och detta är mer gemytligt. Det är väl inget fel i att försöka ha kvar folk här.. eller?

Mvh
 
Iofs har du väl rätt på sätt och vis men på en dag skrivs det mer om endast cykling generellt & mtb specifikt på happy samtliga forum på utsidan tillsammans under en dag. min uppskattning i alla fall. Samt förstås om en massa annat off-topic, men happy är mer av ett community, där folk nog också i större utsträckning träffas i verkliga livet, både för att cykla å för att gå på events eller afterbike etc.

Utsidans styrka och svaghet är den stora bredden. som ett varuhus; visst utbud på det mesta men inte direkt bäst på något. med några undantag kanske, tex diskussioner om tält, ryggsäckar, kajaker etc , och kanske klättring brukar vara rätt livliga på utsidan.

På vilket sätt är detta forum mer gemytligt? tycker tvärt om att det ofta är ganska torrt och tyst på utsidan, med ovan nämnda och kanske några fler undantag. Ställ en specifik cykel-fråga här och på happy och se var du får mest respons. Cykel-touring brukar iofs diskuteras livligare här när jag tänker efter.

Jaja, inte meningen att vara neggig.. Jag är glad att Utsidan finns, regelbunden besökare sedan dryga 10 år..
 
... svaret alltid vara "kolla happymtb.org istället".

Mjo, det ena utesluter absolut inte det andra. Men är det cykelrelaterat så säger jag definitivt "kolla happymtb.org också", även där, mycket hjälpsamma människor, och kanske ännu snabbare svar än generellt på Utsidan. Och definitivt fler cyklister, såklart.

Sen är ju alla trådar mer en färskvara där, på gott och ont, eftersom forumet inte är uppdelat.
Men även diskussionerna för/mot uppdelning på Happy är väldigt underhållande, de med!
Sällan nån hänvisar till en gammal tråd, utan alla nya ämnen fräschas upp och ges nya svar, tills nån kommer ihåg och hittar en gammal tråd i ämnet.

Det ena forumet utesluter inte det andra, som sagt!
 
Finns utrymme

både för Utsidan och Happy. Vädrar mina fördomar nedan du får ta det med en dos salt.

Det går ofta snabbare att få svar på mek eller utrustningsfrågor på Happy. De har också större utbud på annonser av beggade cyklar.

Utsidans cykeldiskusioner kan hetta till en del medans jag upplever Happy som mer laid back men kanske är Happy lite snackigare.

Thure
 
På vilket sätt är detta forum mer gemytligt?

Jo, visst har du rätt i att det kanske inte kommer lika många svar här.
Att jag tycker att den här sidan är mer gemytlig är nog för att forumet är bättre. Happy är jävligt plottrig..
Mjo, fast happy är inte ett forum i traditionell bemärkelse så som t.ex. utsidan är. Happy är mer av social community-karaktär med högt i tak för både off-topic- och internsnack. Den samlade cykelkunskapen är dock imponerande, därför tror jag att många MTB-frågor hänvisas dit, för man får både fler och snabbare svar där.
 
Men en sak jag reagerat på är att så fort någon frågar något om mtb här på mtb-forumdelen så brukar svaret alltid vara "kolla happymtb.org istället".

Nu brukar jag inte skriva hänvisningar till happymtb, men jag brukar ofta göra liknande hänvisningar på andra forum. Och det kan ha flera orsaker.

Dels kan det vara så att jag vet att det finns många som kan mycket om det, men att jag själv inte har kunskaperna att svara. Då kan självklart inte jag svara själv på frågan, eftersom jag inte vet svaret.

Det kan också vara så att jag vet att det är en FAQ och att det finns dussintals gamla trådar om det på det refererade forumet. Då är det bättre att frågeställaren själv får leta fram informationen, eftersom när folk söker information är det sällan ett rakt svar de är ute efter utan det kommer följdfrågor eller de kanske inser att frågan var felställd.


Men samtidigt vet jag ju själv att det är jobbigt att behöva regga sig på hundratals olika forum för att ställa en fråga.
 
Utsidans cykelforum är jäkligt passivt om man jämför med happymtb - där har du anledningen. Hos happy är chansen att du får flera kompetenta svar på näranog allt som har med cykling att göra inom några timmar ganska stor...
 
Jag håller med om mycket som skrivits i tråden.
Utsidan och happy är olika saker.
Gnället på röran på happy förstår jag inte, det är en vane och smaksak. Jag läser utsidans forum uteslutande genom lista nya inlägg så det blir samma sak... Dessutom funkar google rätt bra för att söka i happy.
Jag är en av dom som ofta svarar i cykeltrådar och ofta hänvisar till happy. En av anledningarna kan vara att jag vet att ämnet redan diskuterats där en annan att det är betydligt fler med stor kunskap i ämnet som bidrar där.
Med andra ord är det svaret ibland det mest relevanta. Jag tycker att det är bättre att hänvisa till ett riktigt bra svar än att komma med någon halvgissning som följs av andras tyckande...

PS. Även i icke cykelfrågor använder jag happy ibland. När fick hand om en hund som jag ville ha med på cykelturer och andra aktiviteter ställde jag lite frågor här på utsidan. Efter ett dygn utan svar ställde jag om dom på happy. Det blev en ganska lång och livfull tråd med massa råd om hundskötsel, uppfostran och annat. Här på utsidan fick tråden inte ett enda svar...
 
Iofs har du väl rätt på sätt och vis men på en dag skrivs det mer om endast cykling generellt & mtb specifikt på happy samtliga forum på utsidan tillsammans under en dag. min uppskattning i alla fall. Samt förstås om en massa annat off-topic, men happy är mer av ett community, där folk nog också i större utsträckning träffas i verkliga livet, både för att cykla å för att gå på events eller afterbike etc.

Utsidans styrka och svaghet är den stora bredden. som ett varuhus; visst utbud på det mesta men inte direkt bäst på något. med några undantag kanske, tex diskussioner om tält, ryggsäckar, kajaker etc , och kanske klättring brukar vara rätt livliga på utsidan.

På vilket sätt är detta forum mer gemytligt? tycker tvärt om att det ofta är ganska torrt och tyst på utsidan, med ovan nämnda och kanske några fler undantag. Ställ en specifik cykel-fråga här och på happy och se var du får mest respons. Cykel-touring brukar iofs diskuteras livligare här när jag tänker efter.

Jaja, inte meningen att vara neggig.. Jag är glad att Utsidan finns, regelbunden besökare sedan dryga 10 år..

+ 1 på allt...

Det ena utesluter inte det andra... för mig så hamnar allt cykelrelaterat på Happy medans Utsidan är helt oslagbar när det gäller t ex vandring...

Har försökt med IRL träffar på Utsidan, t ex vandringar... funkar inte, Happyiter träffar jag ibland flera gånger i månaden... så här års 1-2 ggr vecka...

//Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apan Ola Happymtb? Mountainbike 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.