Vardagsberedskap olyckor

Vardagsberedskap olyckor

Vid olyckstillbud reagerar folk mycket olika och det kan vara intressant med några tips på hur man ska agera för att hjälpa till om man tex. kommer till en trafikolycka. Mycket är naturligtvis applicerbart på andra olyckor och tillbud, mer tänkbart i naturen är kanske fallolyckor vid klättring.
Det här är både egna erfarenheter som brandman vid olyckor och skolexempel, ingen heltäckande lista utan några nyckelpunkter som jag ser det.

Säg att du kommer till en trafikolycka, naturligtvis larmar man SOS om man har möjlighet och försöker tala om var man är, vad som hänt och hur många som är skadade, skadans natur osv.

Många som kommer till en trafikolycka vill slita ut personerna i bilen, förmodligen för att man tror att den ska explodera som på film. Låt dom sitta kvar om det inte förligger omedelbar fara för brand eller annan förvärring av skadan, kolla personernas status, medvetande, puls, blödning osv.
I princip kan man alltid misstänka skador på nacke och rygg så försök förmå personen att sitta still, om han/hon vill röra sig så håll i huvudet, om personen sitter fram så sätt dig i baksätet och håll huvudet. Prata med personen och kolla hela tiden så att han/hon inte förlorar medvetandet.
Fria luftvägar.
Om man är flera personer kan en ställa sig framför bilen och påkalla uppmärksamhet genom att knacka på motorhuven, förmå patienten att titta rakt fram på honom medan en andra tar sig in och fixerar huvudet, detta för att patienten inte ska vrida på huvudet för att kolla och därigenom förvärra en eventuell skada, detta är något som ambulansen ofta gör. Prata med patienten så denna inte blir skrämd. Vissa förstahjälpen kuddar har nackkrage, sätt inte nackkrage om du inte har utbildning eller är absolut tvungen att tex. flytta patienten eller inte kan förvänta att det kommer någon hjälp tex. i vildmarken. Med fixera huvudet menar jag hålla det med händerna.

Om patienten är ute ur bilen är det vanligt att han/hon irrar runt och är förvirrad, försök förmå personen att sätta sig ner. Det kan även finnas fler personer som irrat sig in i skogen och försvunnit från platsen.


Om det är en motorcyklist eller någon annan med hjälm så ta aldrig av hjälmen om patienten inte har problem att andas, om personen inte andas måste hjälmen av, liv går före funktion. En skadad nacke är bättre än en död patient. Om man är två personer kan en stå gränsle över bröstet och fixera huvudet på sidorna och en på knä bakom som på kommando försiktigt drar av hjälmen.
Det är alltid den som fixerar som talar om när det är dags att röra patienten.

För att minska risken för brand och utlösning av krockkuddar så kan man koppla bort batteriet, det är något som en rökdykare annars gör i ett led för att "säkra" bilen. Om du har en brandsläckare så ställ den redo vid bilen om den skulle behövas.
Tänk på att en krockkudde kan lösa ut även efter det att strömmen brutits och att få en detonerande krockkudde på sig kan vara förenat med livsfara. Vistas inte onödgtvis inom krockkuddens radie.


Många säger att dom ändå inte kan göra något för att hjälpa men det räcker långt att bara tala lungnande och visa sympati, erbjuda sin jacka om dom fryser osv.

Sammanfattningvis kan man säga att man ska ta det lungt och inte rycka och slita i folk, tala lungnande och se till att dom har det så bra som möjligt.
Invänta räddningtjänst och informera dom om läget.
Om det finns barn med i bilden fungerar det bra om du kan ge dom en nalle eller så, kanske har du barn och har någon leksak liggande i bilen. Det finns en nalle för sådant i brandbilar och ambulanser.


Alla kan hjälpa till så åk inte bara förbi en olycka!




Johan Lorin
 
Bra med teori...

Men jag rekomenderar alla att genomgå en första hjälpen utbildning... och allra helst göra det en gång per år. De hålls av tex Röda Korset... eller om man som jag dyker, då kan man fräscha upp sin "Medic" varje år... Övning ger färdighet, som det så vist sägs :)

/Niklas
 
Naturligtvis ska man lära sig första hjälpen, det har man alltid nytta av.
Min ide var att väcka en tanke om lämpligt beteende om man kommer till en olycka, att alla kan hjälpa till och att man ska ta det lungt.

En privatperson har inte skyldighet att ge första hjälpen men jag tycker det är en moralisk skyldighet.



JL
 
Jag fick lära mig om Första Hjälpen i lumpen och den har varit till nytta många gånger sen dess. Då fick man lära sig hur man ska reagera vid en trafikolycka. Men det viktigaste är nog att "styra upp verksamheten" som min gamla Lötnant alltid brukade säga.

Om man kommer till en olycksplats gäller det att se till att folk får en uppgift, t.ex. ringa 112 osv.

Sen finns det alltid LABC som är guld värd att kunna. Kan man LABC kan man göra mycket nytta vid en olycka.
 
Bra

Lorre2; sa:
Naturligtvis ska man lära sig första hjälpen, det har man alltid nytta av.
Min ide var att väcka en tanke om lämpligt beteende om man kommer till en olycka, att alla kan hjälpa till och att man ska ta det lungt.

En privatperson har inte skyldighet att ge första hjälpen men jag tycker det är en moralisk skyldighet.
JL

Ingen skugga över din idé, tvärtom! Jag tycker du har/gör helt rätt Johan!

Och håller med om att man alltid har en moralisk (om ej kanske juridisk) skyldighet att hjälpa andra människor, när de behöver det.

Kör hårt och så tar vi hand om varandra!

Niklas
 
Håller med dig Johan! Jag har själv kommit som första person till en olycksplats sekunderna efter själva olyckan. Jag och min far körde mellan Luleå och Boden då en bil körde om.. sekunderna efter körde den rakt över motsatt körbana och rakt ut på en åker. Vi stannade naturligtvis och sprang till bilen. Föraren satt nedsjunken i stolen utan andning och puls. Detta var innan jag började läsa medicin men hade ganska nyligen genomgått en HLR kurs så vi larmade SOS och inledde HLR. Tyvärr gick det inget vidare för föraren pga att han hade en hjärtsjukdom och i princip avled vid ratten. Att jag visste vad jag skulle göra gjorde dock att det kändes bättre efteråt än vad jag tror det skulle gjort om jag inte visste vad man skulle göra.. Jag rekommenderar alla att försöka gå en HLR kurs då det är så att överlevnaden ökar betydligt om man inleder HLR tidigt. Man vet aldrig när man kommer till en sådan situation.. Numera har jag alltid en andningsmask i plånboken som man lägger över den drabbades ansikte så att man kan göra inblåsningar utan att vara oroligt för ev. smittrisk.

/Dave
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- vardagsberedskap Överlevnad 52

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.