Var brukar ripjägarna finnas, undrade fjällvandrarna

(Jag ställde frågan först på fjällvandrarforumet, ännu inga svar, alltså frågar jag här också)

Nu ska jag och en kompis till fjällen, förmodligen andra veckan i september. Valet av område beror bl a av var ripjägarna finns (och i t ex Vindelådalen finns väl även älgjägare). Hur brukar jägarna sprida ut sig? Företrädesvis där de kan ha en stuga som bas? Flyger de ut över dagen till ett område och sedan hem? Mest runt helger eller hela veckan? Jagas det mest i början av jakttiden? Osv.

De områden vi grunnat på just nu är Ammarfjället runt samt i Arjeplogfjällen: längs Guijaure eller Ikesjaure/Mavasjaure. Men upplysningar om alla områden är givetvis intressanta.

Lars
 
Varför vill du låta valet styras av var ripjägarna befinner sig? För att inte störa jakten eller? Släpp den restriktionen i så fall är mitt råd. Ripjägarna kan finnas utspridda lite överallt. Stuga som bas, tältkåta som bas, tält som bas, eller dagsvandrare. Dessutom tror inte jag att ripjakten störs så mycket av vandrare. När du kommer för nära ripan så flaxar den iväg en bit, och när du dragit vidare är ripan där igen. Störningen från vandrare vid älgjakt kan nog sabotera värre än vad gäller ripjakt. Eller vad säger ripjägarna?
 
Helst bara natur

"Varför vill du låta valet styras av var ripjägarna befinner sig? För att inte störa jakten eller?"

Nej, för att inte störa ripstackarna ännu mer: de är väl tillräckligt stressade av att andra står efter deras liv :)

Skämt åsido: det har ju alltid sina fördelar att få uppleva naturen själv. Därför lägger jag mina turer i tid och område så att jag slipper rusningstrafiken. Ännu större skäl att göra så finns det ju i så fall när folk skjuter och när helikoptrar far hit och dit för att de transporterar mer folk under jakten.

"Ripjägarna kan finnas utspridda lite överallt."
- men finns det då inga mönster där, på samma sätt som man kan ange att vissa leder har gott om fjällvandrare, andra inte. Vissa tider rusning, andra folktomt osv.?

Lars
 
Jag har inte vandrat Arjeplogsfjällen eller Vindelfjällen under höstkanten, däremot norra Jämtlandsfjällen. Där hör man skott då och då, men stöter sällan på någon. Det är alltså inte tjockt av folk i alla fall där bara för att det är ripjakt. Säkert ännu färre vandrare i ödsliga Arjeplogs- och Vindelfjällen under höstkanten än under sommaren. Tror inte ripjägarna blir så många att du kommer att störas av en massa folk. Men det bästa är väl om några ripjägare kan svara.
 
Pang på!

Kanske man hittar något om man letar sig till jägarnas egna sidor? Jo, det gjorde jag:

"Kanonjakt, knökfullt med ripa, ändå beskt minne. Fullt med folk, ja rent otäckt, vid ett tillfälle låg en kille och sköt 5-6 skott rakt mot oss trots att vi gjorde honom varse om vår närvaro, säkert lugnare om man åker tidigare."

I Arjeplogfjällen.

Lars
 
Fler uppmuntrande jägarcitat...

"Att det kan vara förenat med livsfara att jaga kring silvervägen de sista helgerna innan jaktstoppet är ett känt problem och därför vistas jag heller aldrig där under den tiden. Jag har också hört folk som har fått ta skydd pga illa vald skjutriktning."
 
Låter lite skrönaktigt, men jag vet ju inte. Så, kanske norra Jämtlansfjällen är lugnare då. En trevlig vandring där är att starta i Ankarede och vandra över södra Borgafjällen, förbi Sielkentjakke-Härbergsdalen-Daimadalen förbi Borgahällan till Borga. Dalgångar som Jougdadalen tycker jag också är härliga på höstkanten, vildmark utan mygg:)
 
Re: Fler uppmuntrande jägarcitat...

Lars G A; sa:
"Att det kan vara förenat med livsfara att jaga kring silvervägen de sista helgerna innan jaktstoppet är ett känt problem och därför vistas jag heller aldrig där under den tiden. Jag har också hört folk som har fått ta skydd pga illa vald skjutriktning."
Jag tänkte mig Arjeplogsfjällen i sin ödslighet, alltså långt bort från lättåtkomliga ställen som längs Silvervägen.
 
Om det skjuts så hysteriskt att jägare av säkerhetsskäl undviker lättåtkomliga trakter (som runt Silvervägen), undrar jag om det kanske inte är så roligt vid sjöarna Guijaure, Ikesjaure och Mavasjaure heller? En del stugor finns väl där och underlättar jagandet. Men det kanske är helt olika sorters jägare i farten: slöa och vårdslösa håller sig nära vägen, seriösa ger sig inåt fjället. Och citatet gällde ju också den allra sista veckan (sent vaknar syndarna).

Lars
 
Stämmer inte!

Hej!
Citaten som nämns, är skrivna av en kompis till mig.
Dom gör gällande en ripjakt på vintern.
då jagar man ripor med finkalibriga studsare. Ofta är vi som jagar iförda snödräkt. Detta gör att det vid svår väderlek kan vara svårt att se vad som finns 500 meter bakom ripan man siktar på. De flesta avlossar aldrig skott om dom inte har ett säkert kulfång. Det finns dock undantag, ett sådant undantag var det som sköt vid det nämnda tillfället.
Nu på hösten jagar man med hund och hagelgevär.
Max avstånd för att skjuta en ripa med hagel brukar vara kring 30 meter. Hagelskottet blir helt ofarligt efter 80 meter. Så långt fram ser garanterat jägaren och dessutom bär ni antagligen inte kamouflagekläder vilket gör att ni ser varann på flera kilometers håll under goda förutsättningar.

Det blev långt det här.... vad jag ville säga var att det finns inget problem som jag ser det!

Vi ses på fjället!
 
Håller med föregående talare.
Annars kan du kolla på länsstyrelsernas hemsidor, där finns kartor över tillåtna /förbjudna jaktområden, områden med hårt jakttryck (=många jägare) etc.

http://www.z.lst.se för att komma till jämtlands sida.

/BAX
 
Då lämnar vi skyddsvästarna hemma

Tack för upplysningarna, och har ni som jagar dessutom svar på ursprungsfrågorna, oavsett område, blir jag ännu gladare.

("Hur brukar jägarna sprida ut sig? Företrädesvis där de kan ha en stuga som bas? Flyger de ut över dagen till ett område och sedan hem? Mest runt helger eller hela veckan? Jagas det mest i början av jakttiden? Osv.")

Lars
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.