Både Osprey och Arcteryx gör bra ryggsäckar, och båda dessa tillverkare erbjuder sina ryggsäckar i olika storlek för att passa just din rygglängd. Själv har jag en Arcteryx Bora 80 Tall som större vandringsryggsäck, men den väger klart över 2kg tom. Mycket komfortabelt bärsystem som rekommenderas, Arcteryx Altra 65 och 75 har ett liknande bärsystem.
Andra bra tillverkare av större vandringsryggsäckar som du bör inkludera i din sökning är Deuter, Norröna och Berghaus. Min dotter har en Deuter Aircontact 55+10 som varit med på flera längre fjällvandringar och just befinner sig "down under" på global backpackingresa, mycket välkonstruerad säck

.
Både Deuter Aircontact (ex 65+10 eller 75+10) och min Arcteryx Bora har längsgående dragkedjor som gör att man kan öppna fronten om man vill.
Skall du flyga med säcken (en säck över 65l måste checkas in) så kan lättviktssäckar med stabiliserande aluminiumram vara känsliga för den ganska ovarsamma hanteringen som flygbolagen utsätter bagaget för. Inte kul att komma fram till sin startpunkt för vandringen med en havererad ryggsäck

.
När du tittar på ryggsäckar och jämför vikten, beakta om regnskyddet är inkluderat i vikten och priset, annars tillkommer ca 300g och minst lika många kronor på en större vandringsryggsäck.
Notera även att många tillverkare för att spara vikt har höftbälten som inte fullt når om höftkammen, vilket gör att de avlastar ryggen lite sämre vilket gör skillnad vid lite tyngre packningar.
Andra alternativ som passar dina krav är en äldre ramryggsäck från Fjällräven eller Haglöfs. Dessa väger kring 2kg i den storleken du söker och lastar tungt.