Vandringskompis?!

Hej!

Någon som vill ut och vandra lite med mig i sommar!? Kan tänka mig några dagar längs Kungsleden eller nåt.
Är ganska grön på detta med vandring, och har därför inte lyckats övertyga några kompisar på detta ännu.

Söker liksainnade i 20-35 årsåldern! Du får gärna vara utåtriktad och "storstadstypen" till vardags. (Vad löjligt det där sista lät)

Jag är enkel att umgås med och inga problem är för svåra! :)


//Hanna
 
Hej, jag har lite halvfärdiga planer på att gå jämtlandstriangeln om 1,5 veckor... du får gärna följa med om det blir av.

Annars kan jag rekommendera Fjällräven Classic (som nog visserligen är slutsålt men folk säljer alltid biljetter). Där funkar det bra att gå själv eftersom man ändå har "sällskap" av en massa andra
 
Annars kan jag rekommendera att prova på det alldeles ensam, gå längst med led så har du mycket folk i närheten och stugor att besöka om det skulle bli för ensligt/behöva hjälp. Annars är det som Lisa säger alltid en bra start att testa FC (om man står ut med allt folk kommer några säga). Jag gör själv FC för tredje året i år och går ensam men man träffar alltid trevligt folk att dela en sträcka eller 2 med. Dessutom är det bra säkerhetsarrangemang runt om vilket gör att det är ett tryggt sätt att testa fjällvandring på.
 
Hej, jag har lite halvfärdiga planer på att gå jämtlandstriangeln om 1,5 veckor... du får gärna följa med om det blir av.

Annars kan jag rekommendera Fjällräven Classic (som nog visserligen är slutsålt men folk säljer alltid biljetter). Där funkar det bra att gå själv eftersom man ändå har "sällskap" av en massa andra

Tack för svar!

Det hade varit trevligt, men jag har semester först om tre veckor.

Kollade upp Fjällräven Classic, men det var redan fullbokat.

Några fler bra tips??
 
Annars kan jag rekommendera att prova på det alldeles ensam, gå längst med led så har du mycket folk i närheten och stugor att besöka om det skulle bli för ensligt/behöva hjälp. Annars är det som Lisa säger alltid en bra start att testa FC (om man står ut med allt folk kommer några säga). Jag gör själv FC för tredje året i år och går ensam men man träffar alltid trevligt folk att dela en sträcka eller 2 med. Dessutom är det bra säkerhetsarrangemang runt om vilket gör att det är ett tryggt sätt att testa fjällvandring på.


Jag skulle aldrig palla med att gå en vandring ensam, är på tok för social av mig... :)
Det verkar otäckt att vandra ensam också, speciellt som nybörjare. Tänk om det skulle bli storm, och så sitter man där aldeles ensam. Usch! :-(

Fjällräven var ett bra förslag, men fullbokat!
 
Jag skulle aldrig palla med att gå en vandring ensam, är på tok för social av mig... :)
Det verkar otäckt att vandra ensam också, speciellt som nybörjare. Tänk om det skulle bli storm, och så sitter man där aldeles ensam. Usch! :-(

Fjällräven var ett bra förslag, men fullbokat!

Det finns alltid biljetter, se http://www.fjallraven.se/classic/Forum/Buy-and-sell-community/ lägg ut en annons. Jag fick mina den vägen första året.

Har du tält med dig så är det bara att parkera sig i tältet om det blir storm. Dessutom är det nära mellan stugorna så du kan alltid vända tillbaka eller knata på till nästa. Det börjar ju sällan toktokblåsa på några minuter bara. Sen så är det gott om folk på både norra- och södra Kungsleden. Jag är oxå välsigt social men gillar ändå att gå där i mina egna tankar med en bra ljudbok i öronen. Själv går jag så jäkla fort att ingen brukar vilja gå med mig. Ligga i en dal och titta på bolnen och bergstopparna runtomkring i timmar är inte riktigt min grej.
 
Vandra själv i fjällen

Detta har diskuterats förr i detta forum även om jag inte direkt kommer på någon lämplig länk.
Åtminstone om man går mellan stugor, t.ex. i Jämtlandsfjällen, så är det min erfarenhet att man mycket lättare får kontakt med andra (delvis beroende på att man då själv också söker kontakt) när man vandrar själv än om man är i ett sällskap. Där blir det lätt att man endast umgås inom gruppen och inte pratar så mycket med andra.

Den säkerhetsmässiga aspekten av att vandra själv är heller inget att oroa sig över om man går etablerade stugturer som i Jämtland eller utmed Kungsleden.

Själv är inte nödvändigtvis ensam.
 
Dessutom blir det lika konstigt att INTE göra sällskap med någon okänd i fjällen som går samma led som dig när det inte finns andra människor runtom som det BLIR konstig om man sätter sig jämte någon och gör dom sällskap på en tom buss i storstaden. Livet är bra konstigt på det sättet.

Jag kommer själv vandra drygt tre veckor i augusti på Kungsleden och Padjelantaleden, både tillsammans med andra och delar själv och ser faktiskt fram emot att prova lite vandring själv även om jag själv oxå är mest social, sen får vi väl se vad jag tycker om det i september :)
 
Detta har diskuterats förr i detta forum även om jag inte direkt kommer på någon lämplig länk.
Åtminstone om man går mellan stugor, t.ex. i Jämtlandsfjällen, så är det min erfarenhet att man mycket lättare får kontakt med andra (delvis beroende på att man då själv också söker kontakt) när man vandrar själv än om man är i ett sällskap. Där blir det lätt att man endast umgås inom gruppen och inte pratar så mycket med andra.

Den säkerhetsmässiga aspekten av att vandra själv är heller inget att oroa sig över om man går etablerade stugturer som i Jämtland eller utmed Kungsleden.

Själv är inte nödvändigtvis ensam.


Fast ensam fungerar INTE för mig. Jag vill ha sällskap dygnet runt. Kunna diskutera saker när man går och när man ska laga mat osv. Vandring för mig är något spännande och vackert som skall upplevas tillsammans med någon/några.

Rubriken talar ju sitt klara språk ,men jag kanske inte riktigt får napp här.
Bäst att rota bland mitt egna sociala nätverk här hemma och försöka mig på lite övertalning! =)

//Hanna
 
Fast ensam fungerar INTE för mig. Jag vill ha sällskap dygnet runt. Kunna diskutera saker när man går och när man ska laga mat osv. Vandring för mig är något spännande och vackert som skall upplevas tillsammans med någon/några.

Rubriken talar ju sitt klara språk ,men jag kanske inte riktigt får napp här.
Bäst att rota bland mitt egna sociala nätverk här hemma och försöka mig på lite övertalning! =)

//Hanna

Ibland tar det lite tid att hitta någon. Håll ut. Själv nappade jag på att åka med en härifrån till Abisko för skidåkning i vintras och vi hade det riktigt kul.

Hur länge har du tänkt vandra?
 
Jag skulle nog ha kollat biljetter till FC om jag var dig. Kan hända att jag blir ensam att gå FC eftersom mina vänner inte kan gå. Har heller aldrig vandrat själv och detta är första gången. Hoppas att jag hittar ngn trevlig att slå följe med iaf, det bör inte bli ngt problem eftersom det är mååånga som skall gå. Vi kanske ses :)
 
Jag skulle nog ha kollat biljetter till FC om jag var dig. Kan hända att jag blir ensam att gå FC eftersom mina vänner inte kan gå. Har heller aldrig vandrat själv och detta är första gången. Hoppas att jag hittar ngn trevlig att slå följe med iaf, det bör inte bli ngt problem eftersom det är mååånga som skall gå. Vi kanske ses :)

Verkar vara en del ensamma tjejer i år som söker sällskap, fick en sådan fråga häromdagen. En tjej vars kompis precis hoppat av. Hennes biljett skulle säljas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.