Vandringsbyxa för smal tioåring?

Letar efter vandringbyxor till min son som är vattenavisande. Tittat på Fjällrävens GT 1000, men de var för stora och sen för korta i mindre storlekar. Han är ganska smal och inte jätte lång.
Någon med tips?

En fråga hade ni kört regnbyxor över vattenavisade byxor om det regnar?
 
Jag tycker vi är lite insnöade på grova vandringsbyxor i Sverige. I Norge ser jag många vandrare med träningsoverall eller tights. Jag tror att det är rätt väg att gå, i synnerhet för barn. Mina ungar är bara 6 och 4 men vi har gjort några övernattningar i fjällen. De har lätta, smidiga, snabbtorkande och sköna träningskläder när vi är ute. Ofta mer prisvärt också eftersom de växer ur kläderna varje år..
 
Håller helt med monkeywrench. Grova dubbelsömmar och andra "robusta" detaljer utgör en löjligt stor andel av ytan i barnstorlekar och skaver mer på känslig barnhud. Nåt mjukt, lätt och följsamt plus tunna regnbyxor att dra ovanpå vid behov blir skönare, billigare och mer flexibelt.
 
Nyss hemkommen från en sväng i Abisko med en 12 åring och en 7 åring. Den äldre ville prompt ha vandringsbyxor så billiga köptes på en outlet men den yngre hade vanliga mjukisbyxorna och det gick perfekt.
Som alternativ till tunga och bylsiga regn byxa/jacka så köp ponchos. Billiga. 69:- på Clas Olsson. Täcker en hel 12 åring inklusive packning och väger noll.

Sedan går det utmärkt att ha kortbyxor. Jag personligen kan inte fjällvandra i långbyxor utan har zip off byxor. Benen ligger i topplocket.
 
Håller med om att träningsbygor och tights funkar helt OK. Samtidigt är Engelsons byxor utmärkta för barn. Både några av mina barn och bekantas barn är mkt nöjda med den modellen t ex i scoutsammanhang. Många barn sliter kläder väldigt hårt.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bompe Smal takbox/packline Utrustning allmänt 1
srpp Tunn smal/60cm Yogamatta i bomull? Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.