Vandringar i Göteborgsområdet

Hejsan,

Nyregistrerad på forumet ikväll, inspirerad av dagens vandring i Svartedalen. Fantastiskt vackert område! En anledning till min registrering på Utsidan är att jag är intresserad av att knyta kontakt med andra friluftsintresserade för eventuella gemensamma turer. Funderar på vilket av de många forumen som lämpar sig bäst för att föreslå och diskutera turer i Gbg-området. Jag hittade inget regionalt forum för Göteborg med omnejd. Kanske på tiden att ett sådant sätts upp?

Jag har nyligen "upptäckt" Svartedalen och kan tänka mig fler vandringar där under hösten. Har hittills bara gjort rundturer, för att komma tillbaka till bilen, men är sugen på att vandra en längre sträcka på Bohusleden, vilket kräver två bilar (om man inte skall trixa med buss). Om någon är intresserad av turer i detta område eller andra fina områden inom en timmes bil-radie av Göteborg så får ni gärna höra av er.

Hälsningar,

Ulf
 
Tjenare Jocke,

Ok, då känner du till området. Har varit uppe i Svartedalen tre gånger i sommar och gjort rundturer utgånde från Romesjön, Översjön och Bottenstugan. Skulle gärna vilja vandra sträckan Grandalen-Bottenstugan på Bohusleden, men då behöver jag alltså någon medvandrare som har tillgång till bil.

I viken del av området bor du och vilka är dina favorit "spots"? Vet du om det har förekommit några gemensamma vandringar i området genom Utsidan tidigare? Det vore, som sagt, kul att träffa lite nytt folk att vandra med.

Är upptagen nästa helg (kajakpaddling i Fjällbacka) men helgen därpå skulle vara tänkbart för en ny tur.

/Ulf
 
Japp, vi var ett rätt stort gäng (12+?) tidigare i sommar som knallade från Bottenstugan och genom hela reservatet. Jag knallade sedan vidare mot Ucklum med hunden.

Vore skoj att göra en liknande vandring. Fler är säkerligen intresserade?

// Jocke
 
Det låter ju lovande! Då skall det väl gå att dra ihop ett gäng. Får se om någon av de andra gör sina stämmor hörda här. :)

Ett annat "projekt" jag har för hösten är att vandra hela Vättlefjällsleden - 25 km. Det vore en lagom utmaning att gå den på en dag med ett par pauser längs vägen. Har gått delar av sträckan.

/Ulf
 
Jag är gärna med

Hej!
Jag skulle vilja komma ut på vandringar. Och både Svartedalen och Vätlefjällsleden låter bra. Har inte varit ute så mycket, men skulle vilja göra något åt det.

/Ingebrigt
 
Jag har planer på att gå Bohusleden från Gbg till Uddevalla, där jag bor. Om det ni gör någon vandring så kanske jag skulle ta och hänga med. Om datumet passar det vill säga.
Går i så fall med hund.
 
Det låter ju som att det finns ett intresse hos en del här i forumet. Kul! Preliminärt gör jag en dagstur lördag eller söndag nästnästa helg( 6-7 sept.). Kan ju slänga ut en blänkare några dagar innan så ser vi vilka som hakar på. För mig känns 12-15 km ganska lagom att gå så man har tid att ta ett par fikapauser längs vägen.

/Ulf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.