Vandra i Bolivia

Är det någon som har erfarenhet av att vandra i Bolivia?
Jag har tidigare bara varit i asien och Indien och undrar om man känenr sig lika trygg i Bolivia som man gör i asien...
Har nämligen hört att det kan vara lite mer problematiskt där. Sedan undrar jag även hur dyrt det är där... Tacksam för svar...
 
Kolla med Olof...

"raketsulky" här på utsidan har klättrat och hikat runt en hel del i Bolivia, du kan bla läsa om hans stapatser i senaste nummret av Brant eller i förra (förr-förra?) nummret av Bergssport.

Olle, sover du?

/Hepp
 
Jag var ett par veckor i Bolivia förra sommaren och kände mej aldrig mer otrygg än någon annanstans i världen.

Gällande turistbrott, ficktjuveri, rån etc. så är du förmodligen tryggare i Bolivia än exempelvis Peru och definitvit tryggare än i turisttäta områden i Asien och Europa. Bolivia är mest campesinos (bönder) och har inte utvecklat något vidare organiserat turisthot. I La Paz skulle jag nog undvika El Alto på natten, annars är det överlag en trevlig stad.

Ute på landsbygden stöter du nästan enbart ihop med brukande campesinos som smilar och inte pratar spanska utan indiandialekter och i byarna vanliga trevliga byfolk.

Just veckorna innan jag var där var det bondeuppror, en mindre revolution som blossar upp med jämna mellanrum. Det kan vara lite obehagligt för de brukar just inrikta sig på turistnäringen därför att den är viktig för de styrande. De kastar sten på turistbussar och spärrar av viktiga vägar osv. Då är det inte guldläge att vara där, men det är ju inte så ofta det är så och om så så funkar altid flygplatsen till ett grannland.

Jag kan lugnt rekommendera Bolivia som resmål, både ur säkerhetsaspekt och därför att det är vackert och underbart i största allmänhet. Nu fick jag panik till ett möte här men fråga igen om det är mer du undrar över.

/Staffan
 
vandring

Hej!
Jag har vandrat en del leder i Bolivia, bland annat vart rekommenderar ar La Cumbre-Corioco som finns beskriven i Trekking and hiking in peru and bolivia (har inte boken har sa ar val inte 100 pa att titeln ar helt ratt), som ar en utmark vandrings guide till omradet.
Priserna i Bolivia ar forfarande de lagsta i sydamerika, faktiskt rent av lojligt laga. Rakna med att betala cirka 30kr natten for boende pa budget stalle, och 20kr for en middag.

Lycka till och trevlig resa!
 
Tusen tack för tipsen!

Det låter ju som om det inte är någon fara, och med andra ord återigen ett fall där man inte ska lyssna alltför mycket på nippriga människor som överdriver sina reseberättelser...
 
Sådär, nu har jag lite mer tid också så jag skall lägga ut texten lite åt dej.

Trekkingen i Bolivia vill jag kalla värdsklass. Det är olidligt vackert, du kan trekka genom klimatzooner, högalpina bergspass med gnistrande vyer, djungelleder som sjuder av liv och växtlighet och snart sagt alla miljöer utom de arktiska. Dessutom, till nästan ingen kostnad alls när du väl är där. Penningmakarna har helt enkelt inte hunnit exploatera det lilla landet än. Inga regler utom de allmänmänskligt humana gäller. Du går vart du vill, bestiger vilket berg du vill och slår upp ditt tält var du vill.

Ovan rekommenderade bok heter Peru and Bolivia, Backpacking and Trekking, Hillary Bradt, ISBN 1 898323 75 5, och jag vill nog säga att den är den bästa jag hittat ur trekkingsynpunkt och dessutom täcker den även Peru.

Footprint har en Bolivia Handbook av Alan Murphy, ISBN 1 900949 49 0 och den är nog stråt vassare gällande vanligt resande.

Lederna som går norrut från La Paz-området, som t ex ovan nämda La Cumbre-Coroico, eller Choro Trail som den också kallas är gamla inca-leder och bjuder på verkligt "remote" känsla och kan varmt rekommenderas. Förutom den finns bl a Takesi Trail, en lite lättare variant och Yunga Cruz för den som vill pina knäna en dryg vecka genom storslagna bergsmassiv ner i det subtropiska Yungas och byn Chulumani. Dessa byar som är slutstationer för lederna ligger i det underbara klimatet på sluttningarna ner mot Amazonas och är mest kända i vår historieskrivning som gömställen för naziförbrytare (back in the days skall tilläggas).

Ett ställe som jag inte hann med men hoppas få trekka någon gång är Illampu Circuit utanför sagostället Sorata. Det skall vara en utmanande men storslagen vandring. Här rekommenderas dock en guide för man går lätt bort sig har jag läst. De andra kan du lugnt knalla själv om du har lite erfarenhet av navigation i vildmark.

Vill du bestiga vackra och höga berg kan Huyana Potosí och Cerro Illimani rekommenderas. Nås lätt från La Paz och kan göras med eller utan guide beroende på egen erfarenhet. Strunta i guidefirmorna och ta en lokalbuss för några tior är mitt tips. Behöver du bärare finns det lokala sådana vid baslägren. Jag tog Illimani utan bärare men det var ingen walk in the park och samtliga i baslägret nederlagstippade mej på förhand. Sista lägret, El Nido de Condores på 5600 m höjd innan summit på 6 300 är en glaciärhylla så glöm inte stegjärnen;-)

Missa helst inte att beskåda Salar De Uyuni, världens största och högst belägna saltsjö eller öken, vad man nu säger. Otroligt vackert (men kallt). En tripp till den gamla gummibaronstaden Rurrenabaque med en djungelguidning och/eller en tur på pampas är en upplevelse det med.

Bolivia räcker för många resor... Ha det så trevligt!

/Staffan
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.