Vallaställ?

Har någon tips om hur man kunde bygga en anordning för att hålla fast skidorna medan man vallar? Det är svårt när skidorna far runt, man får ingen kraft och det blir lätt jack i belaget
 
Kolla på de som finns...

Jag kan tänka mig två alternativ:

- Söka på webben, Utsidan och andra lämpliga ställen efter en ritning.
- Kolla på de befintliga ställen i handeln från Krokom(?), Erkki Kähärä (1000:- och uppåt), Vauhti (650:) m.fl.
 
Har själv funderat på en sådan här, kan det månne fungera...?? finns från ca 150:- och uppåt, någon som har provat ? / Peter
157010_b.jpg
 
peter_v; sa:
Har själv funderat på en sådan här, kan det månne fungera...?? finns från ca 150:- och uppåt, någon som har provat ? / Peter
157010_b.jpg

Funkar nog inge bra. Skidan flexar ju och då blir det svårt att skrapa.

Farsan gjorde ett valla ställa själv. Han tog en planka, som var ungefär lite bred som skidan. Rita sedan av skidan... Alla skidor har ungefär likadant spann. Sedan är det bara att såga, hyvla och slipa till sitt eget vallaställ. Sedan behövs ngn form av fastsättnings anordning. Men det är inte så svårt att fixa...

/G
 
Alla skidor, moderna, har inte samma form. Skiljer mycket på skate och klassiskt, skidlängd osv.
Använde först typ Black&Decker bänk, förstår inte hur det funkade. Beställde sedan en riktig jigg för ändamålet av en snickare i samband med ett långlopp, rena drömmen.
Ser i princip ut som några 2"*4" på varandra. Dessa har sedan formats utifrån en "normskida". Egentligen mycket enkelt och billigt för den händige. I framkant sitter ett litet band som håller den delen mot underlaget. På mitten sitter ett järn på varje sida. En genomgående bult med vingmutter drar fast skidan.
Åk till ett motionsspår och få idéer. Många lägger på dagens valla på plats.
 
Bindning

Jag såg på TV att Mathias Fredriksson använde en anordning där han spände fast skidan med hjälp av bindningen(salomonbindning). Verkade fungera smidigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Bygga enkelt vallaställ, snabbt och lätt? Turskidåkning 0
NikaO Köpa vallaställ? Turskidåkning 3
ajn Vallaställ Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.