vätskesystem för en "svensk klassiker"

Planerar att klara en svensk klassiker under året som kommer (börjar redan i september med lidingöloppet) och har börjat klura lite på om det kan vara värt att skaffa någon form av vätskesystem för att lättare kunna få med sig vätska samt energikakor (och valla inför vasa'n)

Låter det som en vettig tanke? och isåfall finns det några märken/modeller som ni kan rekommendera?

mvh
Oscar
 
Till Vasaloppet tycker jag att en isolerad midjeväska är att föredra. Drycken håller sig varm och fin i flera timmar. Dessutom finns det ett fack där man kan ta med några vallaburkar, lite gele och ett par energikakor. Finns bla på http://www.polder.se eller hos den lokala skidhandlaren. Det finns även isolerade bälten med en lös flaska, men är det riktigt kallt blir även drickan kall (eller så fryser den till is...).

Till Vättern runt är det bra att köra med någon typ av vätskeryggsäck. Då kan man cykla förbi en del av vätskekontrollerna. Kolla in utbudet hos din lokala cykelhandlare/sportaffär eller tex http://www.cyclecomponents.se. Finns många olika varianter och priser. Frågan är väl mer om du vill ha möjlighet att ta med mer eller mindre packning tillsammans med vätskan. Själv kör jag med en variant utan något utrymme för packning, men det finns ändå en ficka där man kan lägga sina nycklar, mobilen och några energikakor. En extra tröja kan man spänna fast utanpå.

På Lidingöloppet tycker jag inte att man behöver bära med sig någon egen dricka. Finns bra med stationer efter spåret.
 
hmm...
Fast kan inte en vätskeryggsäck med isolerad slang vara bra även där? eller är risken större att vätskan än med en midjeväska?
(iofs så brukar det väl inte vara såå kallt på vasaloppet...)

/Isoz
 
sm7vqi; sa:
hmm...
Fast kan inte en vätskeryggsäck med isolerad slang vara bra även där? eller är risken större att vätskan än med en midjeväska?
(iofs så brukar det väl inte vara såå kallt på vasaloppet...)
Har inte åkt vasan, men bra många mil skidor med ryggsäck, och jag skulle INTE rekommendera att stå och staka i nio mil med remmar över axlarna. Vid varje stak-tag lyfter du ju axlarna, och även om säcken i ditt fall inte blir särskilt tung, så nöter det nåt djuriskt på latissimus dorsi. Vid löpning är det inte alls samma sak, då hatar man istället ryggan för att den skumpar och hindrar det "naturliga" steget.
 
Vätskerygga på vättern ej vasan

Använde vätskerygga på Vättern med gott resultat, tänk dock på att försöka blanda eventuella energidrycker i omgångar, klumpar sig lätt. Provade att använda samma rygga under några träningspass på skidor, denna gång med klart sämre resultat. Vattnet blev alldeles för kallt trots att det bara var några få minusgrader + att det kändes mer i ryggen av den extra vikten.
 
Tips

Jag har gjort klassikern och det här är mina synpunkter på vätska och mat:

Lidingöloppet
Man för den energi och dryck man behöver vid kontrollerna. Behövs inget extra.

Vasaloppet.
Man för den energi och dryck man behöver vid kontrollerna. Behövs inget extra.

Vansbrosimningen
Ehhhhh....

Vätternrundan
Ha gärna 2 flaskor på cykeln. Gärna en energikaka så du orkar på slutet. Annars får man dte ma behöver vid kontrollerna.


För träningen skull så har jag både en ryggsäck med vätskesystem (2 l) och ett separat Perfektabälte (6 flaskor. När man tränar på vintern så fryser det lätt i munstycket så jag brukar ha Perfektabältet på mig under jackan. Drycken blir kall, men fryser inte.

Fler frågor?
 
Jag har också gjort klassikern och håller med föregående inlägg att det bara är till Vätternrundan man behöver bära med sig extra mat och vätska.

Vätternrundan är lång och med förehållandevis långt mellan depåerna och dessutom kan vädret vara väldigt varmt, vilket ökar vätskebehovet rätt rejält. Idag var jag ute en liten sväng på 3 mil i runt 30 grader. Vätskeflaskan på en liter tog slut rätt snabbt.

Vad gäller mat under Vätternrundan kan det vara skönt med några energikakor under de sista 10 milen, precis som under de 2-3 sista milen på Vasaloppet. Energigel funkar rätt bra för mig, medan andra tycker det bara smakar illa och inte ger någon boost.

Under Lidingöloppet har du tillgång till mer mat och vätska än du behöver, även under varma förhållande som förra årets upplaga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
C_Johansson Vätskesystem till Haglöfs Endurance ryggsäck? Multisport 2
wohlin Klassiker på 1 dygn! Multisport 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.