Värmebeständig sytråd?

Jag ska sy/låta sy en svetsduk till en rörform runt typ ett hönsnät. Rörformen kommer att vara utsatt för strålningsvärme från ett kanske glödande kaminrör på 1,5 cm avstånd. Det bör väl finnas någon speciell tråd man ska använda för detta ändamål? Känner någon till det?
 
Stål - eller koppartråd

Raskesven; sa:
Jag ska sy/låta sy en svetsduk till en rörform runt typ ett hönsnät. Rörformen kommer att vara utsatt för strålningsvärme från ett kanske glödande kaminrör på 1,5 cm avstånd. Det bör väl finnas någon speciell tråd man ska använda för detta ändamål? Känner någon till det?
Det bör ju finnas tråd i samma material som svetsduken men var man får tag i det vet jag inte.
Varför inte sy med tunn ståltråd. Kanske tunn koppartråd är ett ännu bättre alternativ. Den är stark böjlig och värmetålig. Kanske är det bättre att vira tråden runt hela röret istället för att sy. Så gjorde jag när jag tillverkade insatser till motorcykeln.

/Hans
 
Eftersom det finns flammsäkert tyg borde det väl rimligtvis finnas tråd i samma material...?
Har dock ingen aning om var man skulle kunna tänkas hitta detta...

/M
 
Re: Stål - eller koppartråd

Hutt; sa:
Raskesven; sa:
Jag ska sy/låta sy en svetsduk till en rörform runt typ ett hönsnät. Rörformen kommer att vara utsatt för strålningsvärme från ett kanske glödande kaminrör på 1,5 cm avstånd. Det bör väl finnas någon speciell tråd man ska använda för detta ändamål? Känner någon till det?
Det bör ju finnas tråd i samma material som svetsduken men var man får tag i det vet jag inte.
Varför inte sy med tunn ståltråd. Kanske tunn koppartråd är ett ännu bättre alternativ. Den är stark böjlig och värmetålig. Kanske är det bättre att vira tråden runt hela röret istället för att sy. Så gjorde jag när jag tillverkade insatser till motorcykeln.

/Hans
Ja, det kanske kan vara en idé att i alla fall nu på prototyp-stadiet istället linda förglödgad koppartråd runt hela röret. Och senare när ev. misstag är korrigerade låta sy det hela med något värmebeständigt. Men, koppartråd leder ju värme väldigt bra. Den yttre sidan av svetsduken kommer att vara i kontakt med ett material i bomull/polyester. Finns det risk för att koppartråden blir för het för det materialet?
 
Re: Kan...

brook; sa:
månne Kevlartråd vara ett alternativ ?

/Anders B
Kevlartråd används tydligen i svetshandskar, så det bör väl räcka till. Jag kollade runt lite på nätet men hittade inga försäljare av enbart tråden. Kevlartråd används ibland vid flugbindning (av tålighetsskäl?). Kanske den finns hos försäljare av flugbindningsmateriel?
 
Re: Re: Kan...

Pröva med en fallskärmsrigger, tex hos Svensk Fallskärmstjänst, 011-543 30, eller hos Uffes Hopp Shop, 021-355 750, kanske de har tråden i fråga. Ett annat alternativ är tillverkare/försäljare av larmställ (brandmannsuniform), t.ex Brissmans http://www.brissmans.se

Kjell

Raskesven; sa:
Kevlartråd används tydligen i svetshandskar, så det bör väl räcka till. Jag kollade runt lite på nätet men hittade inga försäljare av enbart tråden. Kevlartråd används ibland vid flugbindning (av tålighetsskäl?). Kanske den finns hos försäljare av flugbindningsmateriel?
 
Re: Re: Re: Kan...

Jag handlar ibland på Uffes Hopp Shop, men tråden som används i fallskärmar är visserligen stark men förmodligen inte värmebeständigt utöver det ”vanliga”. Hur det är med tråden som används till övriga delar i en fallskärmutrustning vet jag inte, men jag har inte sett någon kevlartråd på Uffes Hopp Shop.

http://www.guetermann.com/frameset.php4?lang=en&action=frames kan man efter lite letande hitta en del bl.a
100% m-Aramid - Longfibre Technology – Spun
100% m-Aramid - Continuous
Heat resistant to 360°C
Flame retardant
Good chemical resistance

Det finns säkert en tråd som används till ”brandsäkra” kläder för racerförare, men problemet förutom att ”hitta” tråden ;) är nog att man måste köpa minst 100 st rullar.

Jag känner en kille vars tjej ska bli brandman (brandkvinna eller vad nu titeln är), ska passa på att fråga henne om hon vet vad det är för tråd i de kläder brandmännen använder.

Per

[Ändrat av Brune 2003-08-06 kl 16:24]
 
Kevlartråd...

finns säkerligen hos en välsorterad fiskeaffär i din närhet, antingen som bindtråd eller som fiskelina...

/Anders B
 
Fallskärmsseltråd

Jag träffade en av dom anställda Uffes Hopp Shop i kväll (utanför arbetstid). Han pratade om ”seltråd” men kunde inte fabrikationsbeteckningen på denna tråd. Men tråden smälter med lödpenna. Jag kommer inte ihåg om dom har en lödpenna med fast temperatur eller en med reglerbar temperatur, än mindre vad dom använder för temperatur. Lödpennan används för att skära tyg och band för då blir det inga fransar, ett bra knep som jag själv numera också använder.

Hon som ska bli brandman är på semester utomlands, så jag ger härmed upp mina trådforskningar för denna gång.

Per Brune
 
Re: Fallskärmsseltråd

Brune; sa:
Jag träffade en av dom anställda Uffes Hopp Shop i kväll (utanför arbetstid). Han pratade om ”seltråd” men kunde inte fabrikationsbeteckningen på denna tråd. Men tråden smälter med lödpenna. Jag kommer inte ihåg om dom har en lödpenna med fast temperatur eller en med reglerbar temperatur, än mindre vad dom använder för temperatur. Lödpennan används för att skära tyg och band för då blir det inga fransar, ett bra knep som jag själv numera också använder.

Hon som ska bli brandman är på semester utomlands, så jag ger härmed upp mina trådforskningar för denna gång.

Per Brune
Tanken som räknas, du ska ha tack för trådforskningarna. Jag tar och knallar in på Berras Sportfiske och testar hur bra Kevlartråd brinner.
 
Re: Re: Stål - eller koppartråd

Koppartråden blir säkert inte för varm om isolermaterialet ligger emellan.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miroslav Sytråd för bruk Gör det själv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.