Vända gastuben uppochned

Jag funderar fram och tillbaka på att köpa ett nytt gas-kök av spindel modell och i sökandet efter ett nytt kök har jag kommit i kontakt med Colemans Fyrestorm. Genom att vända gastuben uppochner kan man använda gas i riktigt låga temperaturer utan att förlora effekt så som man normalt gör när temperaturen kryper under 0 grader C.

Till frågan: I någon tråd här på utsidan (jag har tappat bort den just nu därför får ni ingen länk) var det någon som påstod att det inte var några problem att göra samma sak med ex. Primus Gravity EF eller MSR Windpro. Det enda kravet var att köket hade en ordentlig förvärmningsslinga. Är det någon som har försökt detta? Fungerar det eller är det mer än förvärmningsslingan som krävs?

Med tanke på att Primus Gravity kostar mindre än hälften av Colemans variant samtidigt som den är lättare känns det mer lockande att skaffa Primusköket och luta gastuben mot ryggsäcken när det blir kallt ute.
 
Jag har gjort så med gasbrännaren till Trangia när den börjar tappa sprutt för att flaskan tar slut och det är inga jätteproblem även om lågan blir lite fladdrigare. Det är en Primuskonstruktion som ser ut att ha kortare förvärmningsslinga än de kök som du nämner.
Hur det funkar i kallare väder vet jag inte, men om man kan förvärma fotogen lär man kunna förvärma gasol.
 
Dat blir omtrent det samme herfra, det funker med trangia, men brenner litt ujamt, om jeg med hjemmelaget adapter gjør det samme med Optimus Nova blir resultatet det samme.
Det er bare fotogen/bensin som funker i sterk kulde.
-17,8 Hjemme i morges, og jeg er glad jeg ikke bor i telt nu.

dsk
 
Jag har gjort så med gasbrännaren till Trangia när den börjar tappa sprutt för att flaskan tar slut och det är inga jätteproblem även om lågan blir lite fladdrigare. Det är en Primuskonstruktion som ser ut att ha kortare förvärmningsslinga än de kök som du nämner.
Hur det funkar i kallare väder vet jag inte, men om man kan förvärma fotogen lär man kunna förvärma gasol.

Jag har gjort så med trangiabrännaren också. Det var inte bra alls! Det blev kvar gasol i slangen som flammade upp med trettio cm hög låga nästa gång köket tändes (det gick då inte att stänga av köket med reglaget) Hade det varit något brännbart i närheten kunde det gått illa.

Tok-o-rekommenderas alltså!
 
Bara för att det funkar behöver det inte vara bra

Jag har gjort så med trangiabrännaren också. Det var inte bra alls! Det blev kvar gasol i slangen som flammade upp med trettio cm hög låga nästa gång köket tändes (det gick då inte att stänga av köket med reglaget) Hade det varit något brännbart i närheten kunde det gått illa.

Tok-o-rekommenderas alltså!

Det funkar ganska bra om man vänder tuben rätt nån minut innan man ska stänga av, så att all flytande gasol brunnit upp, dvs vänmd tub rätt, stäng ventil och låt brinna ut.
Så man kan få gas att funka någorlunda i kyla med lite trixande men det är mycket enklare att använda fotogen eller bensin på en gång, tycker jag.

Mikael
 
På min brännare till Trangia sitter kranen på flaskan, det kan alltså inte bli nån gasol kvar i slangen efter att köket slocknat.

Däremot måste man ju som sagt var ha flaskan rättvänd när man tänder.
 
Till frågan: I någon tråd här på utsidan (jag har tappat bort den just nu därför får ni ingen länk) var det någon som påstod att det inte var några problem att göra samma sak med ex. Primus Gravity EF eller MSR Windpro. Det enda kravet var att köket hade en ordentlig förvärmningsslinga. Är det någon som har försökt detta? Fungerar det eller är det mer än förvärmningsslingan som krävs?


Svaret på frågan är nej. Det är förvärmningsslingan som gör jobbet, dvs förvärmningsslingan förgasar den flytande gasolen. Beroende på kökets konstruktion, hur mycket av brännaren som värms upp, kan det säkert fungera även utan en slinga men vissa enkla modeller har förmodligen för lite "varmt gods" i gasolens väg till lågan för att det ska fungera.
Det fungerar på mina multifuelkök från Primus som båda saknar slingan men å andra sidan har förvärmningen löst på annat sätt.

Ett knep som ger lite mer fart på en stående tub iaf innan kvicksilvret kryper under nollan är att ställa den i 1-2cm djupt kallt vatten. Det leder förmodligen bort kondensen som bildas utanpå tuben av kylan från gasolen när den övergår från vätskeform till gasform, tror jag... Det funkar iaf :)

Jag själv använder oftast Primus Omnifuel med gasol och kör MSR Dragonfly på "ren" bensin när jag behöver två kök. Vid paddlingar brukar jag använda Primus titan som lunchkök man jag gillar inte riktigt formatet med den "påskruvade" brännaren så det köket använder jag aldrig som enda-kök, bara som komplement.

Omnifuel kan jag varmt rekommendera, det har aldrig strulat eller varit knepigt på något sätt. Även den nyare Gravity MF har jag lite erfarenhet av och jag trivs bra med det köket också. Det är många fördelar med Gravitys låga profil och jag upplever köket som lite tystare än Omnifuel så det lutar nog åt att jag får lov att köpa ett eget Gravity snart...

//Mårten
 
Om man skall elda gasolkök i kallt väderlek och inte vill vända upp och ned[1] så bör man välja gasolbladning med så hög inledande tryck som möjligt - läs hög propaninblandning - tyvärr kan man inte lita speciellt mycket på vad som är stämplat på flaskan, om det står något alls, utan man får helt enkelt tryckmäta och prova sig fram mellan olika fabrikat.

De som har högre tryck än campingasol i allmänhet är sk. torch-gaser som används för ogräsbekämning, gasolblåslampor etc.och några har tom.. texten -15 grader på sig, men gäller förståss bara vid nypåbörjad förpackning. Jag har provat ett antal sådana, och det första är att dessa tuber är smala och höga i jämförelse med tex. primus 2207 - inget för toppmonterat kök om man inte gräver/bygger egen stöd.

Några av dessa torch-tuber (336gr) är långa som sjuttsingen med 260 mm höjd, vilket gör att slangen till gas-trangian inte räcker om inte tuben grävs ned, och lägga ned är inte aktuellt då det ger vätskematning och ojämn eld. Nästa standardlängd som går att använda på plan mark är tuber med ca 175 mm höjd (uttaget hamnar strax över övre vindskyddskanten på trangian 27). Det 'går' även om tuben kommer ganska nära köket för 'bekväm slangböj' (ca 6 cm lucka mellan tub och kök) samt lätt att välta ikull tuben under kökshanteringen - stöd eller lätt nedgrävning här underlättar men inte helt nödvändigt .

Är man lite vågad så häller man sonika över innehållet från en sådan torch-tub till en tom primus 2207 eller 2202. Är båda burkarna EN417-klassade så tål dom detta med samma säkerhetsmarginaler rent tryckmässigt - dock fyll inte mera än vikten för motsvarande ny tub.
Observera - det här görs på egen risk! Ge aldrig bort en sådan 'fylld' tub.

Av dom torch-tuber jag har provat hittils så 'vinner' biltema 17-602 med högst tryck, det står 70%-propan/30%butan på tuben, men förhållande är nog snarare 50% propan 16% isobutan 34% n-butan viktmässigt av trycket att dömma. Denna gasblandning bör ha inledningsvis 0.6 bar övertyck vid minus 20 grader (ren propan har 1.45 bar övertryck vid denna temperatur) - har dock inte kolla detta ännu i brist på just -20 gradig kyla...

Men som alla gasolblandningar som tappas ur i gasform så är det propanet som dunstar av först med över 80% halt i gasen vid -20 grader, vilket innebär att tuben utarmas på propan och snart nog behöver betydligt högre tub-temperatur innan den ger gas med tillräcklig tryck igen - och sista skvätten med ren n-butan blir man aldrig av med om inte temperaturen är över + 8 - +10 grader tubtemperatur...


[1] Nej, trangian med flytande gasmatning går inte bra med pulsande eld, och stäng för guds skull inte till kranen på tuben om det börja bli väl oroligt då allt blir bara värre då stötarna inte längre kan utjämnas i flaskan - utan vänd gasflaska rätt och intag lite avstånd tills det har lugnat sig... - även om brännaren har förvärmningsslinga så verkar det bli en form av stötkokning av flytande gasolen som gör att det inte går bra och hamoniskt.... det skulle behövas stoppas in en strypning innan, men väldigt nära förgasarslingan för att lugna ned det hela...
 
För er som inte vill hälla över biltema 17-602 till mer campingvänligt behållarformat så stötte jag på en mer campingvänlig torch-gas på Bauhaus som har 5.1 bar tryck vid 23.5 grader. Den kallas 'CFH Universalgas 30% propan 70% butan' snarlik biltemas 17-611 i form och storlek - fast blåvit., och förståss dubbelt så dyrt som biltemas. Dock dock har jag bara sett den i en enda bauhausbutik närheten av Hallunda söder om Stockholm hittils...

Det är bara att konstatera att gasbladningsproportionerna stämplade på etiketten och det som faktiskt stoppas in i burkarna inte har mycket med varandra att göra... skall man vara säker så får man provmäta själv...
 
Bauhaus gasol

För er som inte vill hälla över biltema 17-602 till mer campingvänligt behållarformat så stötte jag på en mer campingvänlig torch-gas på Bauhaus som har 5.1 bar tryck vid 23.5 grader. Den kallas 'CFH Universalgas 30% propan 70% butan' snarlik biltemas 17-611 i form och storlek - fast blåvit., och förståss dubbelt så dyrt som biltemas. Dock dock har jag bara sett den i en enda bauhausbutik närheten av Hallunda söder om Stockholm hittils...

Det är bara att konstatera att gasbladningsproportionerna stämplade på etiketten och det som faktiskt stoppas in i burkarna inte har mycket med varandra att göra... skall man vara säker så får man provmäta själv...


Jag har nyligen gått över till propan/butan gasol.
Jag var på Bauhaus för att köpa några verktyg och att göra hål för gasolslangen i mina Traniga. Då kollade jag även gasol på Bauhaus. Väldans vad lätt gasolflaskan var. Så jag kollade en andra gasolflaska och den var lika lätt. Va kasst, Bauhaus gasolflaskor håller inte tätt så dom är tomma var min första reaktion. Men så började jag läsa på gasolflaskan. Och på en lapp stod det något i stil med
”Av säkerhet skäl är gasolflaskan tom. Kontakta personalen vid köp”.

Nu var jag på Bauhaus för att köpa verktyg så jag köpte ingen gasol där, men jag har för mig att priset på gasol (om dom fyller på rätt mängd) var i paritet med det dubbla mot Biltema.

Per
 
Trycket och lukten på luktmedlet är så lika mellan Bauhaus variant och biltema 17-602 att jag kan ge mig fasen på att det är samma soppa och följdaktligen samma tillverkare/batch gasol och det är defintivt mer än 30% propan, snarare nära 50% propan om man skall ha det trycket vid denna temperatur....

---

Ventilerna skall vara täta för att övh. få säljas och bygger på i stort sett samma prinsip som alla sprejflaskor, så det är/bör vara beprövat. Dessa skall också hålla för tryck som är långt över sprängningstryck av behållaren, dvs. lång över 21 bars tryck.

Att det kan komma enstaka bubblor precis efter losskruvningen om man testar med såpvatten/saliv beror på till stor del att packningar och tunna oljefilmen utanför den trycksatta sidan har tagit åt sig och löst upp lite gasol medans båda sidorna har varit trycksatt. När det blir trycklöst igen så 'svettas' dom ut gasen igen i exponentiell avtagande takt - med andra ord kan det bubbla några bubblor kort tid efter avskruvandet - men bör definivt inte göra det efter något dygn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
realout Avgaser från gastuben - hur farlig? Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.