Vad täcker en kajakförsäkring?

Jag har tecknat en kajakförsäkring hos Länsförsäkringar. Men måste man ha kajaken i "säkert förvar"(t.ex. kanothus, fastlåst) om man ska få ut en ny på självrisken, vid stöld?

//BjörnE
 
Kolla med försäkringsbolaget

Läs försäkringsvillkoren eller ring försäkringsbolaget och fråga. På försäkringsbolaget finns folk som har som jobb att svara på frågor. Detta bör man lämpligtvids göra innan man tecknar försäkringen.

Per
 
*suck*

Jag fattar ingenting!
När man kollar runt på allehanda ställen för att se hur de löst förvaringsproblemet för jollar m.m. så verkar alla skita i allt. Om man t.ex. vill stjäla en jolle så är det inga problem att roffa åt sig en sådan med trailer utan att behöva forcera ett enda lås. När man sedan ringer försäkringsbolagen och kollar vad de ställer för krav så blir man i vissa fall "förbryllad" över de krav de ställer på en kajak om man relaterar dem till de krav som verkar ställas(?) på jollar och dylikt. Kajaken ska vara inlåst eller fastlåst. Länsförsäkringar kräver t.o.m. att man ska ha klass 3-lås och klass 3-kätting när man låser fast en kajak, något som normalt sett bara krävs för båtar över 200kg.
Finns det någon som har något bra tips på en försäkring?
 
Pröva Folksam

Jag har en tilläggsförsäkring till min hemförsäkring hos Folksam. Försäkringsbelopp 15 000 kr kostar ett par hundra kronor/år (kommer inte ihåg exakt). De kräver INGET lås, jag frågade särskilt om det för jag blev överaskad av svaret.
 
Re: Pröva Folksam

Lars H; sa:
Jag har en tilläggsförsäkring till min hemförsäkring hos Folksam. Försäkringsbelopp 15 000 kr kostar ett par hundra kronor/år (kommer inte ihåg exakt). De kräver INGET lås, jag frågade särskilt om det för jag blev överaskad av svaret.

Hoppas att du har det skriftligt eller inspelat på band också annars kan man nog inte lita på det!
 
Så här säger folksam:

Jag har en tilläggsförsäkring som kostar 237 spänn om året hos dom. Max försäkringsbelopp 15.000 kr dock. Det funkar för mej, eftersom kajaken kostade 12.000.

"Aktsamhetskrav
Det är viktigt att du känner till och följer aktsamhetskraven. Annars kan du få avdrag på ersättningen eller ingen ersättning alls.

• Godkänd brandsläckare är ett krav om din båt har någon anordning där öppen låga förekommer eller en motor med mer än 20 hästkrafter.

• När båten ligger i sjön måste du se till att den är i sjövärdigt skick, ordentligt förtöjd och att den hålls länsad.

• För att förhindra stöldskador måste motorn vara fasbultad eller låst med ett lås som är godkänt av oss.

• Då båten är upplagd på land ska den vara ordentligt uppallad, stöttad och täckt och du får inte förvara lös utrustning eller tillbehör i båten."

Strmbrg,
 
Stöldbegärliga prylar?

Jag undrar hurpass ofta det stjäls just Kajaker, egentligen. Förmodligen finns det ingen statistik på detta, då kajaker (hos Folksam) sorterar "Småbåt och segelbräda".

Förvisso har ju kajakandet exploderat i popularitet. Kajaker bör alltså vara mer eftertraktade nu än för några år sedan. Till saken hör nog, att de som vill paddla kajak inte hör till samhällets kriminella element direkt!

Segelbåtar är säkert något som de flesta småtjuvar inte klarar av att hantera, precis så bör det vara med kajaker. Det skall vara enkelt att bara sticka iväg och blåsa på tills soppan är slut!

Ja, jo, beställningsjobb kan väl förekomma kanske...

Jag har min MGB GT på gatan nu när det är fint väder. Folk undrar hur jag törs!
Jag törs därför att jag tror att pundartjuven knappt fattar vad det är för bil. Än mindre tycker han att det är nåt att ha!
Han ser bara BMW, Audi och annat häftigt...

Strmbrg,
 
Folksam = inget lås

Av de ovan citerade aktsamhetskraven i Folksams försäkring framgår att kajaken inte behöver låsas fast, för att försäkringen ska gälla. Är det någon som läser villkoren på annat sätt?
 
Kajakförsäkring..

Va bra att den här debatten dök upp! Jag har min kajak försäkrad hos länsförsäkringar men har faktiskt inte kollat villkoren!! Kanske dags att byta försäkringsbolag!! Men jag ska kolla villkoren med länsförsäkringar först...
 
Och igen....

Nu har jag pratat med Länsförsäkringar....
Kajaken sorterar inte under båtförsäkringar som jag trodde utan som "småbåtsförsäkring" vilket medför att: Länsförsäkringar kräver att kajaken är fastlåst eller förvaras i låst utrymme!!! ( Eller att den hålls under uppsikt. )
 
mer

På If gäller följande för kajak:

Om den skall täckas av hemförsäkringen så skall den vara inlåst, man kan alltså inte ha den liggande i trädgården. Om du däremot är ute och paddlar och den blir stulen, så räknas det som medförd egendom och ersätts med upp till 30000, kravet är då att den "skall handhas och förvaras så att stöld så långt som möjligt kan förhindras." Liiite luddigt förstås...

Tecknar man till deras Otursförsäkring (kostar 500 kr) så kan man få ersättning upp till 30000 kr. Inga aktsamhetskrav what so ever. Du kan var hur klantig eller oaktsam som helst.

Man kan även teckna en småbåtsförsäkring till kajaken, kostar ca 300 kr. Här tar man dock endast plastskrov, så typ Klepperkajaker går ej att försäkra som småbåt. Kajaken behöver ej låsas in eller fast och denna försäkring täcker det mesta av det som kan hända både i, till och från sjön.

Kanske till nån hjälp i försäkringsdjungeln :)
J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
Nisse. Kajakförsäkring? Paddling allmänt 2
PS-VKF Kajakförsäkring Paddling allmänt 33

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.