• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vad lyssnar ni på?

hej hej

Visst, det är kanske inte denna sida man ska vända sig till men jag undrar vad ni(vi) friluftsmänniskor lyssnar på för slags musik? vad har ni i bilen på väg till fjällen eller i lurarna vid stanplatsen? eller söker ni andliga upplevelser som kräver tystnad? personligen lyssnar jag på allt möjligt men här är ett par favoriter:

rage against the machine - bästa bandet någonsin!
daft punk - deras nya skiva är grym!!
the chemical brothers - bas!
primal scream - xtrmntr
Forss - svensk elektronisk jazz(?) väldigt bra
queens of the stone age - deras nya är också bra!
the mars volta - flum!
tricky - slapp trip hop
nine inch nails - ångest och ursinne
dave clarke - bra techno
lcd soundsystem - party!

det var ett urplock. är det nån som har fler skivtips?! jag är nyfiken.
 
dNb

Drum N Mathafu**in´Bass.com

Aphrodite, 4 Hero, Big Bud, Roni Size, Fabio, Groove Rider, Hidden Lab, Venom, Adam F, Nookie, Tali, Nu Tone, PFM, Simon V, S4GE.. mm.
 
Rock: Jimi Hendrix
Larry Norman
King´s X
Jerusalem
Buddy Guy
Glass Harps

Jazz: Joe Pass
Stan Getz

Rap: Rappaz Union (Nepals bästa Rapare)
Pop/rock: 1974 A.D. (Nepals mest kända band)
 
Kort svar: Ambient, triphop, techno, det mesta som låter som lugn elektronisk pop och "chillout" (usch vad jag hatar den termen)

Långt svar: Brian Eno, Boards of Canada, Autechre, Massive attack, Squarepusher, Aphex twin, Spylab, Lamb, Zero 7, Starseeds, Amon Tobin, Craig Armstrong, Air, Røyksopp, Boards of Canada, Nightmares on wax, Shpongle, Portishead (kommer det någonsin ett nytt album?), Hooverphonic, Boards of Canada...

TILLÄGG: ...och NP Molvær förstås (norrmännen är bra på elektronisk musik!)
[Ändrat av larsl 2005-03-21 kl 00:53]
 
Ute i naturen lyssnar jag nog mest på luften...

Men på jobbet, på väg till och från jobbet och efter jobbet blir det (kollar spellistan för representativa grupper):

St Etienne
Depeche mode
Kent
Lowe
Darkness
New Order
Sabbath
Mesh
Kings of Convenience
Motörhead
...och sånt

Mest "musik med rötter i 80-talets elektroniska musikrevolution", utblandat med "odödliga rockklassiker" med andra ord.
 
Re: Givet väl

pal2; sa:
Trodde alla lyssnade på Kebnekaise och Sarek??

Peter

Kebnekaise var fruktansvärt bra på sin tid, både när de spelade folkmusik och även när de öste på lite. Så ni som har missat dem, passa på att ta igen det med det samma.

/g
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.