vad heter det lilla äcklet?

Jag är precis hemkommen från en vandring i Padjelanta där jag lärde mig tycka illa om en ny djurart.
Det ser ut som en liten brun fluga (större än bananfluga) med svart-vita ben. Leden närmast kroppen är vit, men ytterst är benen svarta. De kommer i stora flockar.

Jag tror inte den bits. Det var dock bitvis svårt att urskilja precis vilka som gjorde det. :)

Den flög dock gärna in i maten, munnen, näsan och överallt annars där jag inte ville ha den. Vet någon vad jag pratar om? Jag har inte lyckats hitta den lille rackaren i litteratur eller söksidor på webben.
 
dave1; sa:
Hmm.. det är inte knott du menar?

Så kan det mycket väl vara. Det är inte alls orimligt att detta är en variant inom arten som jag inte känner till. Vad gäller knott känner jag sedan tidigare endast till den sort som är mycket mindre. Jag hoppas hinna till biblioteket imorgon för att kolla.

Jag får tyvärr erkänna jag hittills knappt ens varit marginellt intresserad av insekter och känner därför inte till så värst många arter.
På grund av alla olika sorter jag stötte på här i veckan funderar jag faktiskt på att skaffa mig en bok i ämnet.
 
Om det är det "vanliga" norrländska knottet, så är det något (ca 1,5x) större än en bananfluga. Det är otroligt enerverande och man får dom i munnen, öronen och ögonen som du skriver. Dom bits även, men man märker det inte så ofta förutom att man hittar små koagel i hårbotten, öron el dyl.
Det var grymt mycket knott norr om Kiruna när jag var där tidigare i sommar.

/D
 
Sebramyggan.

Randig?

En insekt?

Så här kanske, fast med vingar:

insekt2.gif

Namnet då? Vad tycks om Ickebitande Sebramygga?

Observera den tydliga skillnaden till andra randiga djur:
tiger.gif


Jag håller dock inte med Tigertamjarens "pelefant"-teori. En "pelefant" är bra mycket gråare och har en längre snabel. Se nedan:
elefant3.gif


/Georg
 
har också precis kommit tillbaka från fjällen och "flugsvärmarna". Det är fantastiskt vad snabbt man kan äta frukost, riva tält och ge sig av när man har ett par tusen flugor i öronen : )

Vi pratade med några "infödingar" kring Abisko och de hävdade bestämt att det var knott. Det jag kallar knott, och jag kommer från andra ändan av Sverige, är några millimeter stora flygfän som ser ut som streck. Dessa kryp kallade infödingen istället för svidare?!

Språkförbistringen mellan norr och söder är större än man tror : )

Men om någon nu råkar veta hur ett knott egentligen ser ut och vad det andra är för något får ni gärna berätta : )
 
Mikro; sa:
har också precis kommit tillbaka från fjällen och "flugsvärmarna". Det är fantastiskt vad snabbt man kan äta frukost, riva tält och ge sig av när man har ett par tusen flugor i öronen : )

Vi pratade med några "infödingar" kring Abisko och de hävdade bestämt att det var knott. Det jag kallar knott, och jag kommer från andra ändan av Sverige, är några millimeter stora flygfän som ser ut som streck. Dessa kryp kallade infödingen istället för svidare?!

Språkförbistringen mellan norr och söder är större än man tror : )

Men om någon nu råkar veta hur ett knott egentligen ser ut och vad det andra är för något får ni gärna berätta : )

Jag är ingen biolog, men knotten tillhör familjen simuliidae vilken består av ett antal arter. Huruvida det vi "infödingar" kallar svidare (eller eg. svidon) är besläktade med det vi i norr kallar knott vet jag inte, men det vi kallar knott ser ut ungefär så här i alla fall och uppträder ofta i mängder och är som sagt ruggigt irriterande. Etter värre än myggor!

SimuliidaeSp1.jpg
 
Strömmingsmygg

Hej

Därifrån jag kommer (Norrbottens kustland) kallar vi dessa flygfän för strömmingsmygg. Jag har ingen aning om vad dom heter "på riktigt" eftersom det troligen är ett dialekalt namn.
Dessa små djur bits inte, men irriterar genom att dom kommer in i ögon, näsa och mun.

/Ulf
 
äcklet var knott!

Jag var nere på Biblioteket (det där man använde till faktainsamling innan Internet) och röjde halva förmiddagen. Nu är jag helt säker på att det är knott jag plågades av.

Till min ursäkt skyller jag gärna på alla under semestern som pekade på myggor och kallade även dem för knott. Inte lätt för en småstadsbo att veta även om det är pinsamt nu.
Nåja, okunskap minskar ibland om man vädrar den.
:)

Vad gäller knott så finns det 35 sorter i landet varav de vanligaste är de 1-2 mm långa jag kände till sedan innan och de 2-6 mm långa jag nyligen bekantade mig med. De sistnämnda skall enligt litteraturen vara besvärande i stora mängder. Det stod också att flugfiskare brukar vara bekanta med problemet.

Svidknott (Culicoi´des pulica´ris) är mycket riktigt även de knott. De är upptill 2 mm stora om jag inte missminner mig alldeles.

Jag skulle gärna infogat en bra bild på antingen ett knott med de karaktäristiska svart-vita benen eller en plågad flugfiskare, men ni andra känner dem säkert redan till utseendet.
 
Re: äcklet var knott!

boran; sa:
Jag var nere på Biblioteket (det där man använde till faktainsamling innan Internet) och röjde halva förmiddagen. Nu är jag helt säker på att det är knott jag plågades av.

Till min ursäkt skyller jag gärna på alla under semestern som pekade på myggor och kallade även dem för knott. Inte lätt för en småstadsbo att veta även om det är pinsamt nu.
Nåja, okunskap minskar ibland om man vädrar den.
:)

Vad gäller knott så finns det 35 sorter i landet varav de vanligaste är de 1-2 mm långa jag kände till sedan innan och de 2-6 mm långa jag nyligen bekantade mig med. De sistnämnda skall enligt litteraturen vara besvärande i stora mängder. Det stod också att flugfiskare brukar vara bekanta med problemet.

Svidknott (Culicoi´des pulica´ris) är mycket riktigt även de knott. De är upptill 2 mm stora om jag inte missminner mig alldeles.

Jag skulle gärna infogat en bra bild på antingen ett knott med de karaktäristiska svart-vita benen eller en plågad flugfiskare, men ni andra känner dem säkert redan till utseendet.
ifall du nu vill veta så bits knott,mygg suger blod medans knott tar "köttstycken" och då menar jag knott som i norrlänska knott som finns i svärmar och är NÅGOT irriterande.

JH
 
Re: Re: äcklet var knott!

Adventurer; sa:
ifall du nu vill veta så bits knott,mygg suger blod medans knott tar "köttstycken" och då menar jag knott som i norrlänska knott som finns i svärmar och är NÅGOT irriterande.

Jepp. Enligt min erfarenhet är knotten klart värre än myggen. De kommer åt överallt och lämnar efter sig bett som ser ut som små blodblåsor. Ett myggbett försvinner (på mig) efter någon dag, medan knottbetten sitter ett bra tag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
smalandstos Vad heter fågeln med de många lätena? Vilda djur 11
tango Vad heter och äter denna insekt? Vilda djur 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.