vad har folk med sig för att klara sig.

nu när vintern har tagigt ett grepp om sverige så undrar man va folk ha med sig för att klara sig om bilen stannar eller tågen blir stående och turen blir inte som man ha tänk sig.
 
Vid de fåtal tillfällen då medmänniskor hamnat i besvärliga situationer har följande utrustning betytt skillnaden för mig och mina medmänniskor.
Ficklamapa
Kniv
Förbandsutrustning
Liggunderlag och överrock
Kunskaper om hjärt lung räddning

Ett hyfsat gott huvud
En relativt snabb uppfattningsförmåga
En träning i att ta befälet
Mer har inte medförts och hunnits med.

Grunder som egen någorlunda rätt utrustning med och aldrig mindre än halv tank i fordon säkerställer återtransport till sjukhus eller motsvarande.

Någon enstaka gång har turen varit med mig och i sällskapet har funnits en läkare.
En gång behövdes skjutvapen, en medresenär löste det uppkomna problemet snabb och effektivt.
Radiosändare kanske betydde skillnaden en gång.
Helikopter var tillgänglig en annan gång.
Båt var rätt redskap en gång.
Inkallad ambulans har snabbt och proffesionellt hjälpt till där de var tillgängliga.
YMMV
 
mo-bil

Har man mobiltelefon så har man täckning längs de flesta vägar i Sverige och kan då via 112 begära assistans vid allvarlig fara/nöd. Laddkabel till cigutaget ligger i bilen.
Själv har jag en snöspade och filt som extra vinterutrustning i bilarna. Startkablar och bogserlina ligger i året runt.
Har man inte koll på sin bensinmätare så kan ju reservdunk vara på sin plats.
HLRkunskaper nyligen repeterade.

Men å andra sidan kör jag sällan på väldigt ödsliga vägar med långt från närmsta hus.

/Patrik
 
I år kör jag fyrhjulsdrivet med dubb men kommer nog ändå att ha en rejäl kasse grus och spade med. Har alltid med lite tejp, verktyg (utöver bilens), kniv, (pensionerad) pannlampa, ficklampa, reflexväst, 2 filtar (vi har hund) osv. När det blir långa körningar som nu till jul så finns det med ordentligt med kläder och annat ifall man skulle bli sittande.

Förra året var nog bland de värre körningarna. Det var sådan snörök så att jag ett par gånger inte såg ett smack. Bara en vit vägg så man fick sikta rakt fram och hoppas på det bästa under ett litet tag. Det var på E4 söder om Skellefteå och vi hade lika sopigt väder hem. Man fick köra med dimljus på hela tiden och sopa av baklyktorna då och då så man syntes - inte många bilar på vägen då. HIttills har jag aldrig råkat ut för någon krock eller haveri på dåligt ställe men man vet aldrig.
 
Som jag förstått på det sista så räcker det fortfarande långt med en CanadaGoose och ett par italienska lågskor ;-)
 
Jag har alltid följande i bilen:

* täckjacksoverall (orange med gott om reflexer)
* ett par filtar
* spade (försvarets hopfällbara med snöblad får plats hos reservhjulet)
* startkablar
* bogserlina
* cigguttags-kompressor
* ett par arbetshandskar
* trangiakök (mest för att bilen är en bra plats att förvara det och man aldrig vet när man kan tänkas vilja dricka te vid en trevlig sjö nånstans ;))
* rödsprit
* ca 2 liter vatten (och tepåsar ;D)
* diverse verktyg och tejp för att laga bilskrället om så tarvas (inklusive kniv, skiftnyckel, multiverktyg osv)
* ficklampa (dynamodriven)
* cigguttags-mobilladdare
* yxa

...insåg nyss att jag borde stuva ner ett första hjälpen kit också...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.