Vad får det kosta?

En komplett lätt friluftsutrustning för vandring, cykling och kayaking kostar onekligen multum.
För de som håller till i bergen mest tillkommer resor, transfeer och hotell.
Hemom är det ju inte speciellt dyrt att cykla till skogen och gå ett par-tre dar. Mat skall man ha ändå.
Till trots för att skalplagg för flera tusen höjs till skyarna, liksom tält, gärna flera olika, i samma prisnivå.
Så diskuteras billiga förbrukningsprodukter på största allvar. Logiken ligger väl i att det finns ingen logik! Vad tror ni?
 
En komplett lätt friluftsutrustning för vandring, cykling och kayaking kostar onekligen multum.
För de som håller till i bergen mest tillkommer resor, transfeer och hotell.
Hemom är det ju inte speciellt dyrt att cykla till skogen och gå ett par-tre dar. Mat skall man ha ändå.
Till trots för att skalplagg för flera tusen höjs till skyarna, liksom tält, gärna flera olika, i samma prisnivå.
Så diskuteras billiga förbrukningsprodukter på största allvar. Logiken ligger väl i att det finns ingen logik! Vad tror ni?

Jag förstår ärligt inte vad du vill diskutera ?

Ja, det är dyrt med skalplagg. Dock så har jag ju vänner som lägger 3-4000 i månaden på modekläder. Dom pengarna lägger jag hellre på funktionella kläder och utrustning av olika sort. (MTB, Skidor, Tält osv)
Ja, mat äter jag även hemma.
Vilka billiga förbrukningsprodukter avses ?
 
Problemet ligger mycket i att branschen använder äventyrare i elitklass i sin marknadsföring, de som ska ha det lättaste varmaste $$$$$$ etc. Den vanlige friluftsentusiasten får ofta göra många dumma och dyra inköp före den hittar prylar som funkar bra för de egna behoven.

-Det finns inte ett plagg som fungerar till alla aktiviteter året om. 3 lagers Goretex proshell med kevlar för 5000kr är bortslösade pengar för de flesta. Utrustningen är ett system som ska samverka.

-Många av de mer avancerade produkterna har atletisk skärning, något som många inte har kroppsformen till och måste därför gå upp i storlekar eller inte kunna köra lager på lager-principen.

-Superlätta produkter är trevligt men då måste man vara beredd på att de kostar mer och känsliga för slitage.

-Man behöver inte köpa allt som säljaren på Naturkompaniet rekommenderar för en enklare fjälltur, ofta ser man yngre par från storstad som köpt allt sprillans nytt från översta hyllan från topp till tå inför sin första tur. Bra att ha grejer är oftast bara onödig vikt och kostnad.

-Det går att lägga hur mycket pengar som helst på knivar, yxor och gadgets. Men de flesta får ut lika mycket av en liten Fiskars yxa och en Mora kniv + en billig Silva kompass.

-Det bästa sättet att få kunskap om utrustnings-val och dess användningsområden är att komma ut i naturen och, testa. Öva och pröva på hemmaplan vid din närmsta skog/sjö.
 
... Vid nästa ägarbyte är det sällsynt att 10000 kr tältet som köpts för 6000 inte begärs 8´, för det är ju nästan nytt.
En del grejor var faktiskt bättre förr.

Jag kopierade ovanstående från en annan tråd, men är relavant här. Jag blev påmind om mitt tokköp av ett 25 år gammalt tält där säljaren annonserade det med bilden och nypriset av ett nytt. Stor komik.

Jag tycker det är synd att begagnatmarknaden har blivit så uppskruvad. Den som vill sälja något kollar runt på olika annonsmarknader, typ blocket.se, för att se vad andra vill få betalt för motsvarande grej och så lägger hon/han på lite prutmån. Sedan kommer nästa säljare och utgår ifrån den nya prutmånsjusterade annonsen och lägger på ytterligare.

Fina äldre ryggsäckar i nära nyskick och hög kvalitet går dock att hitta för ett par hundralappar. Motsvarande nya skulle kanske kosta ett par tusen. Men tält verkar vara svårare att fynda begagnade.
 
Läste ett bra tips här på utsidan för några år sedan. Det löd ungefär så här: Om du får 5 000 över, istället för att köpa ett nytt tält så tar du tjänstledigt en vecka och sticker ut och sover i ditt gamla tält. Rätt klokt.
 
I prylfrågor så är oftast riktigaste svaret, använd det du har och kom ihåg använd. Sen om turen blir en vecka eller tre dagar eller en dag spelar inte alls så stor roll.
 
Läste ett bra tips här på utsidan för några år sedan. Det löd ungefär så här: Om du får 5 000 över, istället för att köpa ett nytt tält så tar du tjänstledigt en vecka och sticker ut och sover i ditt gamla tält. Rätt klokt.

Det är ett mycket bra råd. Jag försöker tänka i liknande banor. Tex istället för att köpa nya och lättare utrustning kan man tillåta sig att passera nån fjällstuga/refugee och äta där istället, packningen blir ju lättare då man inte behöver ta med sig så mycket mat. Oftast är det alldeles för mycket fokus på utrustning istället för att använda sig av omgivningen där det ibland finns resurser som ger bra upplevelse.
 
För att få svara på din fråga: vad det får kosta.

Det får kosta det du anser dig har råd med:

En stockholmare som är ovan friluftsliv och köper allt nytt från översta hyllan för 50 000 för att använda det en gång på en fjällvandring mellan stugor i jämtlandsfjällen är ju säkert jättenöjd om han har råd och får ut mycket av turen. Sen att han kunnat göra det för 5000 är ju en annan sak. Det kan tom vara så att han skulle ha varit mindre nöjd med det.

Alltså det du anser dig ha råd med får det kosta...
 
Du har säker rätt Jörgen, envar gör vad de finner rätt och riktigt. Orsaken när jag startade tråden var att regnställ och tält i 5 siffriga priser anses det enda rätta av vissa deltagare här och andra diskuterar på fullaste allvar att spara en Selma på billigaste bränslet för en vecka.
Själv upplevde jag det här för flera år sen när vi precis köpt en jorden runt resa och fann att en normal fjällveckeutrustning kostade i runda slängar det samma, samt att den lycklige köparen inte ens orkade bära hem sina nyförvärv utan blev tvungen att ropa på taxi. Man kan fundera på hur många fler fjällturer det blev där! Eller om han slumpade iväg en nästan oanvänd utrustning?
 
Beroende på syftet

Jag kan verkligen hålla med att det viktigaste är att ha råd att komma ut.
Dock så måste man skilja på att byta ut saker som funkar (för att få lättare etc) och de som köper lite finare saker från början då man helt enkelt inte har sakerna.

Min utrustning skulle säkert ses som väldigt fin och ny, men anledningen till det är att jag helt enkelt inte haft eget tält/sovsäck innan. Och då kan jag tycka att det ibland är motiverat att lägga några hundringar extra.

Sen kan man faktiskt få saker mycket billigare om man är aktiv som konsument, det finns alltid en butik som har rea på det man behöver. Jag har köpt allt på rea och/eller från utlandet och det har resulterat i att jag och min sambo fått allt vi behöver för under 5000 kr var. Allt i detta fall innebär stort tält, sovsäckar, sovsäckslakan, expeds, ryggsäckar (2 var) och kängor.

Så visst är det dyrt, men vill man tälta och inte känner någon som kan låna ut...
 
Blev lite oklart det där.

Det jag menar är att det i vissa situationer kan vara motiverat att lägga mer pengar på utrustning och spara in på kringkostnader, exempelvis om man köper nytt från scratch och vill ha sakerna många år.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.